دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1396 - 10:41

ولیعهد عربستان، بدون روتوش

روز گذشته منابع رسانه‌ای سعودی از ارتقای سمت محمد بن سلمان، فرزند پادشاه عربستان از جانشینی ولیعهدی به ولیعهدی این کشور خبر دادند.
کد خبر : 189370

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از الجزیره، شورای بیعت عربستان از مجموع 34 عضو با 31 رای به ولیعهدی محمد بن سلمان رای داد. او که جوان‌ترین وزیر دفاع دنیا شناخته می‌شد حالا به‌عنوان نامزد پادشاهی بر عربستان محسوب می‌شود.


دوران اولیه زندگی


محمد بن سلمان در 31 آگوست 1985 (9 شهریور 1364) به دنیا آمد. او از قبیله عجمان است؛ یعنی قبیله‌ای که رهبرانش به‌عنوان شاهزادگان سعودی شناخته می‌شوند. بن سلمان در 2008 با شاهزاده ساره بنت مشهور بن عبدالعزیز آل سعود ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان سه بچه است.


بن سلمان تحصیلات ابتدایی را در شهر ریاض پایتخت عربستان پشت سر گذاشت و گفته می‌شود که یکی از 10 دانش‌آموز برتر این کشور در دوران تحصیل ابتدایی بوده است. محمد بن سلمان پس از این، از دانشگاه ملک سعود با دریافت مدرک کارشناسی رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد.


زندگی شغلی


بن سلمان پس از پایان تحصیلات دانشگاهی‌اش و پیش از آن که وارد کارهای دولتی شود تعدادی شرکت در عربستان ثبت و در آنها مشغول به کار شد.


او مدتی به عنوان دبیر شورای رقابت ریاض که مشاور ویژه موسسه ملک عبدالعزیز از موسسات مشهور عربستان به حساب می‌آید بود.


زندگی سیاسی


محمد بن سلمان برای نخستین‌بار در سال 2007 وارد قدرت رسمی در عربستان شد. او در این سال به‌عنوان مشاور شورای وزارتی دولت سعودی انتخاب و تا سال 2009 یعنی زمانی که به عنوان مشاور پدرش انتخاب شد در این سمت باقی ماند.


پدرش در سال 2009 فرماندار ریاض بود. پس از آنکه سلمان بن عبدالعزیز در سال 2015 به‌عنوان پادشاه عربستان برگزیده شد، بن‌سلمان نیز با ارتقای مقام مواجه و در همان سال به عنوان وزیر دفاع انتخاب شد.


دولت پادشاهی پدر، فرصتی بی‌نظیر در اختیار بن سلمان قرار داد تا او در ساختار سیاسی عربستان رشد کند و به همین خاطر او در همان سال به‌عنوان جانشین ولیعهد معرفی شد.


مهم‌ترین اقدام بن سلمان در دوران وزارت دفاعش، انجام عملیات توفان قاطع برای در هم شکستن قیام حوثی‌ها در یمن بود. در این عملیات 8 کشور دیگر نیز شرکت داشتند.


این عملیات که دو ماه پس از آغاز وزارت محمد بن سلمان آغاز شد اکنون نیز ادامه دارد. اجرای این عملیات انتقادهای زیادی چه در داخل و چه در خارج از عربستان پدید آورد چرا که ریاض بدون آن که دستاورد مشخصی از مداخله نظامی در یمن به دست آورد، صرفا میلیاردها دلار هزینه نظامی از دست داده است.


نباید فراموش کرد که سازمان‌های حقوق بشری همچون صلیب سرخ و عفو بین‌الملل به دلیل نقض مقررات جنگی از سوی عربستان، انتقادهای زیادی متوجه این کشور کرده‌اند.


علاوه بر این سمت‌ها، بن سلمان همچنین ریاست شورای امور اقتصادی و توسعه را برعهده گرفت و تلاش کرد تا از وابستگی عربستان به نفت کاهش یابد.


همزمان با ارتقای مقام بن سلمان در ساختار سیاسی عربستان، گروهی از جوانان نیز برخلاف سنت موجود در این کشور به سمت‌های اجرایی دست یافتند.


با وجود انجام چنین اصلاحاتی در نظام سیاسی عربستان از سوی محمد بن سلمان اما گروه دیگری اعتقاد دارند که او در سیاست خارجی به شدت نپخته و تندرو است و ممکن است عربستان را با مشکلات زیادی رو‌به‌رو کند به ویژه این که او جای محمد بن نایف قرار می‌گیرد که به سخت‌گیری علیه گروه‌های تروریستی و همچنین برقراری مناسبات حسنه با غرب مشهور بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب