دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پژوهش و فناوری واحد مشهد در گفت‌وگو با آنا:

خیار دریایی با خاصیت ضد سرطان در مرکز رشد واحد مشهد تجاری‌سازی می‌شود

موفقیت طرح‌های دانش‌بنیان با اعتماد به نخبگان و پوشش بموقع بودجه/ 16 محصول واحد مشهد در دست تجاری‌سازی است/ ایجاد و توسعه مراکز تحقیقاتی تخصصی/طراحی، ساخت و تولید مادربردهای مینی رایانه/ ....
کد خبر : 188579

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در مشهد به تشریح فعالیت‌ها و عملکرد حوزه تحت پوشش خود پرداخت و مهمترین عامل موفقیت طرح‌های دانش‌بنیان را اعتماد به نخبگان و پوشش بموقع بودجه اجرای طرح‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.


سعید طوسی زاده اظهار کرد: برگزاری چهاردهمین نشست سراسری معاونان پژوهش و فناوری با حضور 400 واحد و چهارمین نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی با حضور 80 واحد و هفته پژوهش در استان خراسان رضوی و مدیریت 8 کمیته ذی‌ربط و بازخورد مثبت از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از برنامه‌هایی است که این حوزه با موفقیت در سال گذشته انجام داد.


وی راه‌اندازی شرکت بین‌­المللی در کشور نیوزلند به‌منظور تسهیل فرآیند اخذ پروژه‌های تحقیقاتی در سطح بین‌المللی را از برنامه‌های اخیر این معاونت برشمرد و گفت: توانمندسازی اعضای هیات علمی و ایجاد اشتیاق به اخذ طرح‌های برون دانشگاهی و در نتیجه افزایش بیش از دو برابری میزان درآمد ناشی از طرح‌های پژوهشی برون دانشگاه با ارزش ریالی بالغ بر 12 میلیارد ریال در این حوزه صورت گرفته است.


معاون پژوهش و فناوری واحد مشهد گفت: باشگاه پژوهشگران و نخبگان این دانشگاه اکنون دارای 150 عضو فعال است که با توسعه ارتباط و تعامل با بنیاد ملی نخبگان و موسسات پژوهشی سعی در گسترش فعالیت‌های پژوهشی اعضا در این حوزه می‌شود.


این مسئول افزود : ارتقای سطح درآمد ساها به‌واسطه توانمندسازی نیروهای متخصص، ثبت نزدیک به 170 خدمت آزمایشگاهی، اقدام به اخذ مجوز آزمایشگاه‌های همکار استاندارد برای 15 عنوان آزمایش، پیشنهاد قریب به 10 آزمایشگاه به معاونت فناوری ریاست جمهوری و اطلاع‌رسانی و تبلیغات امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی در استان از دیگر اقدامات این حوزه بوده است.


افزایش بودجه پژوهشی امکان هزینه‌کرد هدفمند در حوزه پژوهش و فناوری را گسترش می‌دهد

وی تصریح کرد: اکنون دانشگاه آزاد اسلامی مشهد دارای 13 کتابخانه در دانشکده‌ها و بیمارستان‌های تابعه است که بالغ بر 260 هزار کتاب فارسی و 71 هزار کتاب لاتین به همراه 41 هزار نسخه مجله فارسی و بیش از 15 هزار نسخه مجله لاتین را شامل می­‌شود.


طوسی زاده با بیان اینکه تأمین بیش از 6 هزار جلد کتاب جدید تخصصی برای بروزرسانی کتابخانه‌های دانشگاه در رشته‌ها و مقاطع مختلف به ارزش ریالی معادل 10 میلیارد ریال توسط بخش سفارشات کتاب تهیه شده است، افزود: تعداد 1291 مقاله ISI در پایگاه اطلاعات WOS از واحد مشهد نمایه شده که رتبه دوم کشور را بعد از واحد علوم و تحقیقات به خود اختصاص داده است.


دریافت رتبه 2 وبومتریک در دانشگاه آزاد اسلامی


این مسئول با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد رتبه 2 در رتبه‌بندی وبومتریک را نیز بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور کسب کرده است، تصریح کرد: اکنون این دانشگاه رتبه 34 کشوری و رتبه 2447 جهانی را داراست.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، یادآور شد: اکنون واحد مشهد دارای 8 عنوان مجله است که یک مجله آن دارای رتبه علمی پژوهشی وزارت علوم و نمایه شده در Scopus بوده و سایر مجلات نیز دارای رتبه علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.



عضو هیات علمی واحد مشهد به برخی از فعالیت‌های دیگر در حوزه پژوهشی اشاره کرد و به آنــا گفت: مکانیزه شدن درخواست‌های تشویق مقالات، بهره­‌برداری از سامانه یکپارچه مدیریت مجلات، افزایش تعداد مجلات علمی واحد و امکان دسترسی از راه دور کتابخانه دیجیتال دانشگاه و برگزاری اجلاس‌های علمی و تخصصی ملی و بین‌المللی به‌منظور ارتقا و هم‌افزایی سطح علمی اعضای هیات علمی و دانشجویان از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.


طوسی زاده درباره فعالیت‌های مرکز رشد (شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناوری) واحد مشهد اظهار کرد: عقد تفاهم‌نامه سه جانبه دانشگاه، شرکت G4 آمریکا و شرکت تراوش دانش نگین پردیس از واحدهای فناور مرکز رشد در ارتباط با هوشمندسازی و مدیریت هوشمند انرژی، عقد تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری در زمینه طراحی، توسعه مادر بورد و تولید مینی کامپیوتر با شرکت هنگ­کنگی Chuwi، اخذ تسهیلات برای واحدهای فناور مرکز رشد از طریق صندوق مهر امام رضا(ع) و صندوق پژوهش و فناوری استان، حمایت از حضور واحدهای فناور مستقر در مرکز در 17 جشنواره و نمایشگاه در سطح ملی و منطقه‌ای از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده است.


واحد مشهد در زمینه طراحی، ساخت و تولید مادربردهای مینی رایانه و رایانه‌های خاص و صنعتی به‌صورت تخصصی در سطح دانشگاه آزاد مطرح و تبدیل به برند شده است

وی افزود: عقد قرارداد عاملیت با صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی برای کمک به طرح‌های فناورانه، معرفی طرح‌­های مرکز رشد برای استفاده از تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری استان (13 مورد)، عضویت و حضور فعال در کمیته‌های راهبردی و فناوری استان و کشور برگزاری کارگاه‌های آموزشی مدیریت تجاری‌سازی، بازاریابی فناوری، نحوه تنظیم قراردادهای تجاری و... از موارد دیگری است که در این راستا صورت پذیرفته است.


معاون پژوهش و فناوری واحد مشهد، کسب عنوان سوم طرح برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی در چهارمین جشنواره علم تا عمل توسط شرکت شکوه صنعت، انتخاب 2 طرح واحدهای فناور مرکز رشد به عنوان 20 طرح برتر استان خراسان رضوی در پنجمین جشنواره علم تا عمل توسط شرکت تراوش دانش نگین پردیس و شرکت آذران قدرت را از دستاوردهای مرکز رشد این واحد دانشگاهی خواند.


وی گفت: دریافت عنوان دومی طرح کسب‌وکار بخش آزاد جشنواره منطقه‌ای شیخ بهایی در سال 94 توسط احسان مؤمنی هروی، کسب عنوان سوم طرح کسب‌وکار بخش دانشجویی جشنواره منطقه‌ای شیخ بهایی در سال 94 توسط رامین یزدان‌پرست، اخذ مجوز از وزارت بهداشت برای آزمایشگاه کالیبراسیون تجهیزات بیمارستانی و پزشکی توسط شرکت مهر گستران و کسب عنوان اختراع برتر هیات علمی در سومین جشنواره فرهیختگان و کسب بهترین طرح تجاری‌سازی شده در چهارمین جشنواره فرهیختگان نیز از دیگر دستاوردهای مرکز واحد مشهد است.


طوسی زاده به محصولات تجاری‌سازی شده واحد مشهد اشاره کرد و افزود: سیستم مدیریت بهینه‌سازی انرژی ساختمان‌های تجاری و اداری، مینی پی سی و تبلت کیا، کلیدهای هوشمند تاچ، کاتالوگ واقعیت مجازی، شربت گیاهی امبریاس و توسعه سامانه هوشمند حمل‌ونقل درون‌شهری (تاچ سی) از محصولاتی است که در این واحد دانشگاهی تجاری‌سازی شده است.


16 محصول در دست تجاری‌سازی


وی برخی از پروژه‌ها و محصولات در دست تجاری‌سازی را شامل هدست پویا، دستگاه پرس نوار نقاله با زوایای خاص، اسپری تصفیه هوا، خیار دریایی دارای خاصیت ضد سرطانی، نرم‌افزار سنجش روانشناسی با استفاده از سیگنال‌های مغزی، سیستم آنلاین آزمایشگاه کنترل، پوشش دهی سطوح فلزات توسط فرایند نفوذ حرارتی (TRD)، عملگر چندمنظوره با قابلیت عملکرد متشابه با سطوح کنترل هواپیما، مولتی فریم سنجش دید دیجیتال با استفاده از لنز کانون متغیر، سس رژیمی مخصوص افراد دارای فشارخون و چربی، سیستم مدیریت بهینه‌سازی انرژی پرتابل دارای کاربری خانگی، بایو تردی پرینتر، پیشرانه الکتریکی و پیل سوختی در موتورسیکلت، نرم‌افزار و وب‌سایت آنلاین مشاوره کسب‌وکار و تجارت، اپلیکیشن دیجی طب، نانوذرات هوشمند ضدعفونی‌کننده سرویس‌های بهداشتی عنوان کرد.



خیار دریایی


این مسئول در پاسخ به این سؤال که در سال جاری با توجه به افزایش بودجه پژوهشی اهم دستور کارها چیست و قرار است چه اتفاقات خوبی در حوزه شما بیفتد؟ به آنــا گفت: توسعه امکانات آزمایشگاه‌های تخصصی و تحقیقاتی در راستای تولید علم، تحقیقات کاربردی و درآمدزا باقابلیت ارائه خدمات پژوهشی به محققان و پژوهشگران در قالب طرح ساها مورد تأکید قرار خواهد گرفت.


ایجاد و توسعه مراکز تحقیقاتی تخصصی


وی حمایت از سه مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده واحد مشهد و ایجاد و توسعه مراکز تحقیقاتی تخصصی و نیاز محور متناسب با محورهای توسعه استان و تشویق اعضای هیات علمی و دانشجویان به‌منظور راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از واحدها، هسته‌های فناور و طرح‌های دانش‌بنیان از دیگر برنامه‌های این حوزه برشمرد.


این مسئول گفت: ایجاد زیرساخت‌های توسعه تعامل و همکاری با سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های خصوصی به‌منظور جذب حداکثری قراردادهای پژوهشی در استان و برقراری ارتباط گسترده با بانک‌های اطلاعاتی فارسی و لاتین و توسعه فیزیکی و ایجاد فضای مناسب برای کتابخانه دیجیتال به‌منظور سرویس‌دهی دسترسی به منابع دیجیتال و مرجع در فضای دانشگاه از دیگر مواردی است که در سال جاری با قوت انجام می‌شود.


وی درباره فعالیت‌های پژوهشی در حال انجام واحد مشهد به آنـا گفت: ایجاد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی نیازمحور، انجام پژوهش‌های مسئله محور و تقاضامحور و تعریف پایان‌نامه‌ها بر اساس نیاز و با توجه به سند آمایش سرزمین، ایجاد مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده و قطب‌های علمی استانی، ایجاد سامانه جامع داشبورد مدیریتی برای انجام طرح‌های برون دانشگاهی بر اساس تخصص استادان در استان در حال پیگیری و انجام است.


طوسی‌زاده افزود: تهیه آیین‌نامه‌های پژوهشی بر اساس بخشنامه‌های پژوهشی و سپس تفویض اختیار به دانشکده‌ها در سطح واحد برای سهولت و چابک سازی امور، شناخت همه فرایندهای سازمانی، بهبود و الکترونیکی کردن آن‌ها از دیگر مواردی است که در راستای سهولت انجام فعالیت‌های پژوهشی در واحد مشهد مورد توجه است.


معاون پژوهش و فناوری واحد مشهد با تاکید بر اینکه پژوهشکده محیط‌های خشک به‌عنوان تنها پژوهشکده در سطح دانشگاه آزاد اسلامی که با مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت دارد، افزود: این پژوهشکده نیز با ظرفیت کامل و تجمیع شده علمی، تحقیقاتی و فنی آمادگی همکاری مشترک در مباحث علمی، تحقیقاتی، مشاوره و اجرا با سایر شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور را دارد.


طراحی، ساخت و تولید مادربردهای مینی رایانه و رایانه‌های خاص و صنعتی


ایجاد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی نیازمحور، انجام پژوهش‌های مسئله محور و تقاضامحور و تعریف پایان‌نامه‌ها بر اساس نیاز و با توجه به سند آمایش سرزمین، ایجاد مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده و قطب‌های علمی استانی، ایجاد سامانه جامع داشبورد مدیریتی برای انجام طرح‌های برون دانشگاهی بر اساس تخصص استادان در استان در حال پیگیری و انجام است

طوسی زاده؛ تفاهم‌نامه و قرارداد با شرکت‌های بین‌المللی به‌منظور همکاری‌های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه­‌های طراحی، ساخت و تولید برد­های پیشرفته الکترونیکی و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی مانند شرکت G4 و Chuwi را دیگر برنامه‌های در حال انجام واحد مشهد برشمرد و تصریح کرد: اکنون واحد مشهد در زمینه طراحی، ساخت و تولید مادربردهای مینی رایانه و رایانه‌های خاص و صنعتی به‌صورت تخصصی در سطح دانشگاه آزاد مطرح و تبدیل به برند شده است.


این مسئول بر بررسی شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و اقدام در راستای رفع نواقص و بهبود شاخص‌های ارزیابی در راستای ارتقای رتبه دانشگاه از طریق سرمایه‌گذاری در نقاط کلیدی به عنوان یک هدف تاکید کرد.


وی در باره اقدام ولایتی در افزایش بودجه و تأثیر آن در رشد دانشگاه و جذب نخبگان و تأثیرات آن، اظهار کرد: افزایش بودجه پژوهشی امکان هزینه کرد هدفمند در حوزه پژوهش و فناوری را گسترش می‌دهد که به عنوان یک فرصت می‌تواند در راستای ارتقاء رتبه دانشگاه هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌الملل از آن بهره برد.


سرمایه‌گذاری در راستای تجاری‌سازی دانش فنی با قابلیت تولید ثروت


طوسی زاده با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در راستای تجاری‌سازی دانش فنی با قابلیت تولید ثروت در دستور کار قرار خواهد گرفت، افزود: مهم‌ترین عامل موفقیت طرح‌های دانش‌بنیان اعتماد به نخبگان و پوشش به‌موقع بودجه‌های اجرای طرح‌های دانش‌بنیان است، بنابراین توسعه بیش از پیش آزمایشگاه‌هایی با امکانات تحقیقاتی گسترده، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها بر اساس پژوهش‌های مسئله محور و تقاضامحور مورد توجه قرار خواهد گرفت.


وی فعالیت دانشجویان و اعضای هیات علمی در حوزه پژوهش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فعالیت واحد مشهد در تولید علم و انجام طرح‌های برون دانشگاهی خوب است، اما از نظر اختراعات، ثبت patent و طرح‌های دانش‌محور درآمدزا مناسب نیست که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته (عقد قرارداد ساخت نمونه اولیه­، برگزاری کارگاه‌های حوزه اختراعات) این ضعف نیز رفع شود و وضعیت بهبود یابد.


وی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در واحد مشهد را ناکافی دانست و ابراز امیدواری کرد با تمهیدات اخیر شاهد رشد و جهش شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه باشیم.


معاون پژوهش و فناوری واحد مشهد به مشکلات مالی واحدهای دانشگاهی و تخصیص بودجه‌های پژوهشی اشاره کرد و به آنــا گفت: معمولا تخصیص بودجه پژوهشی از لحاظ زمان و میزان با محدودیت‌هایی مواجه است که تجمیع بودجه‌های پژوهشی استانی و هم‌افزایی فعالیت‌ها، می‌تواند این مشکل را برطرف کند.


گفت‌وگو: زهره نورایی


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب