دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1396 - 13:48
مدیر سازمان تیم‌های ملی دوومیدانی در گفت‌و‌گو با آنا؛

وقتی پول نیست توقع مدال و نتیجه‌ نداشته باشید/ دوومیدانی ایران بعد از المپیک لندن افت کرد/ باید در فدراسیون را تخته کنیم!

مدیر سازمان تیم های ملی دوومیدانی گفت: شرایط دوومیدانی بد است و هیچ یک از مسئولان وزارت ورزش به رشته ای که پایه است اهمیت نمی دهد.
کد خبر : 186408

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا‌، مسابقات انتخابی تیم ملی دوومیدانی جهت اعزام به رقابت‌های قهرمانی آسیا در 16 ماده در بخش آقایان برگزار شد که در پایان و تنها در رشته ۳ هزار متر با مانع سهمیه ورودی به تیم ملی کسب شد و دیگر ملی پوشان عملکرد بسیار ضعیفی داشتند و هیچ کدام به حد نصاب سهمیه نرسیدند.


تیمور غیاثی مدیر سازمان تیم های ملی دوومیدانی در گفت و گو با خبرنگار آنا درباره عملکرد ضعیف دوومیدانی کاران در رقابت های انتخابی تیم ملی جهت اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا گفت: «برای مسابقات قهرمانی آسیا هدف این است که رقابت‌های انتخابی با حد نصاب رکورد برگزار شود تا ملی پوشانی که آمادگی دارند و شانس مدال آوری آنها از همه بیشتر باشد برای قهرمانی آسیا انتخاب شوند.»


وی ادامه داد: «طبق برنامه رقابت‌های انتخابی برگزار شد اما تنها در رشته سه هزار متر با مانع که ما حتی فکرش هم نمی‌کردیم سهمیه ورودی کسب شد. متاسفانه باید اعتراف کنم تیم دوومیدانی ایران شرایط خوبی ندارد و متاسفانه برخی ملی‌پوشان هم به دوران بازنشستگی نزدیک شده‌اند و دیگر توان اولیه خود را ندارند به همین دلیل است که در این رقابت‌ها دیدیم آنها نتوانستند سهمیه ورودی را کسب کنند. دوومیدانی ایران مستلزم یک کار ویژه است و نیاز به حمایت دارد اما وقتی ورزشکار اموراتش نمی گذرد و مجبور است برای تامین مایحتاج خودش در کنار ورزش حرفه ای کار هم کند انگیزه‌ای برای او نمی‌ماند و نمی‌تواند رکوردهای خوبی ثبت کند.»


غیاثی ادامه داد: «‌مسابقه انتخابی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا برگزار شد اما همانطور که گفتم برخی از ملی پوشان نتوانستند رکورد لازم را کسب کنند به همین منظور ما روز دوشنبه جلسه‌ای در فدراسیون برگزار کردیم و عملکرد آنها را مورد بررسی قرار دادیم و از بین کسانی که شانس مدال آوری دارند افرادی را انتخاب کردیم و قرار شد تیم ملی از 15 تا 18 تیر ماه هم در شهر اودیشای هندوستان اردو بزند تا برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا بهتر آماده شود.»


رئیس سازمان تیم های ملی در واکنش به این انتقاد که این سازمان برای انتخاب ملی‌پوشان سلیقه‌ای عمل کرده‌است اظهارکرد:«مسابقه انتخابی جهت اعزام به رقابت‌های قهرمانی آسیا برگزارشد و ملی پوشان هم سهمیه ورودی را کسب نکردند و حالا برای انتخاب نهایی جلسه گذاشتیم و وضعیت ملی پوشان را بررسی کردیم اما این نهایت بی انصافی است که بگویند سازمان تیم‌های ملی سلیقه‌ای کار می کند. شما تصور کنید دو ملی پوش یکی چهار سال تمام در هیچ تورنمنت و مسابقه ای موفقیت کسب نکرده و دیگری وضعیت بهتری نسبت به او دارد و حالا همین ملی پوش در مسابقه انتخابی نتوانسته سهمیه را کسب کند آیا درست است که ما او را کنار بگذاریم؟! درست است که برخی از آنها سهمیه ورودی کسب نکردند اما وظیفه ما این است که وضعیت رکوردهای دیگر او را بررسی کنیم و ملی‌پوشانی را برای مسابقات قهرمانی آسیا انتخاب کنیم که شانس مدال آوری بیشتری داشته باشند. اگر قرار باشد ما همه را کنار بگذاریم که باید در فدراسیون دوومیدانی را تخته کرد. برای انتخاب هر ملی‌پوش من یک رای دارم و دیگر اعضای کمیته فنی هم یک رای دارند و برای ما فرقی نمی کند چه کسی به مسابقه اعزام شود آن چیزی که اهمیت دارد نتیجه قابل قبول آنها در مسابقات است.»


غیاثی افزود: «‌متاسفانه این صحبت‌ها از سوی کسانی مطرح می‌شود که شاگردانشان عملکرد خوبی نداشتند و حالا که قرار است کنار بروند می‌گویند سازمان تیم‌های ملی سلیقه‌ای کار می کند و برخی افراد را گلچین می‌کنند در صورتی که تنها هدف ما این است که افرادی انتخاب شوند که شانس مدال‌آوری داشته باشند و ورزشکار تنها در هر مسابقه‌ای توریست نباشد و با دست پر به ایران برگردد.»


مدیر سازمان تیم ملی در پاسخ به اینکه چرا ملی پوشان همگی نتایج ضعیفی کسب کردند، عنوان کرد: «‌شرایط دوومیدانی بد است و هیچ یک از مسئولان وزارت ورزش به رشته ای که پایه است اهمیت نمی دهند. ما هنوز یک ریال بودجه از وزارت ورزش و جوانان نگرفته‌ایم و وقتی شرایط به این صورت است انگیزه ای برای ورزشکار باقی نمی‌ماند. در حال حاضر در تیم ملی برخی ملی‌پوشان به دلیل اینکه خرج و مخارجشان تامین نمی‌شود به شغل‌های دیگری روی آورده‌اند و تمرکزشان هم معطوف به پول درآوردن شده است که البته حق هم دارند. ورزش ایران شرایط بحرانی دارد و متاسفانه شرایط دوومیدانی نسبت به دیگر رشته‌ها بحرانی‌تر است چرا که ماده‌های مختلفی دارد و رسیدگی به همه ورزشکاران نیازمند بودجه کلان است که وزارت ورزش هم به ما توجهی نمی کند. امسال دوومیدانی ایران در بخش نوجوانان و جوانان 6 مدال کسب کرده است این نشان می دهد این رشته پتانسیل بالایی دارد اما نیازمند توجه و برنامه ریزی است.»


وی ادامه داد: «متاسفانه دوومیدانی نه تنها بودجه دولتی قابل قبولی ندارد بلکه بخش خصوصی هم به یاری ما نمی‌آید. اسپانسر‌ها توقعاتی دارند و وقتی سرمایه گذاری می‌کنند باید خواسته‌های آنها را برآورده کنیم. اسپانسر پخش زنده تلویزیونی می‌خواهد و ما باید مدام دنبال رایزنی باشیم تا مدیران صدا و سیما با خواسته ما موافقت کنند. متاسفانه دوومیدانی را تنها نقد می کنند اما نمی‌دانند امروز با چه شرایطی کار می‌کنیم با همه این مشکلات توقع هم دارند این رشته عملکرد قابل قبول داشته باشد. دوومیدانی ایران دقیقا از المپیک لندن روز به روز افت کرد و هیچ موفقیتی کسب نکرد و این ناکامی‌ها از 5 سال پیش شروع شد و مربوط به حالا هم نیست. از طرفی ملی پوشان بزرگسالان هم دیگر به دوران بازنشستگی رسیده‌اند و تیم در حال پوست اندازی است و با توجه به شرایط بد مالی هم که وجود دارد انگیزه آنها هم از بین رفته است.»


غیاثی در پایان به وضعیت حدادی و تفتیان اشاره کرد و گفت: «‌حدادی با سپهرزاد قطع همکاری کرد. قرارداد آنها تا پایان بازی‌های کشورهای اسلامی بود و بعد از اتمام این رقابت‌ها دیگر همکاری با هم نکردند ضمن اینکه سپهرزاد هم پدرش فوت شد و شرایط روحی خوبی ندارد. حدادی امروز به بلاروس می‌رود و تمریناتش را با ماساژورش در آنجا پیگیری می‌کند. بعد از مسابقات قهرمانی آسیا هم تکلیف مربی او را مشخص می‌کنیم.البته برای آمادگی در مسابقات قهرمانی آسیا قرار بود به کشور آلمان برود اما باتوجه به دیر آمده شدن ویزا تصمیم گرفتیم به بلاروس برود تا زمان را از دست ندهد. تفتیان هم طبق ام آر آی که چند وقت پیش گرفت آسیب دیدگی اش جدی نیست و می تواند به مسابقات قهرمانی آسیا برسد و فعلا هم در حال تمرین است تا بالاخره نتیجه بگیرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته