تهیه لیست قرمز از اشیاء تاریخی، در راستای ممانعت از خریداری آثار سرقت یافته و کمک به یافتن آنها است
محمدرضا کارگر مدیرکل موزهها و اموال منقول تاریخی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «ایکوم سازمان بینالمللی به موزهها گفته که میخواهد کتابی را به عنوان لیست قرمز چاپ و توزیع کند تا در اختیار همگان قرار گیرد. لذا به همه کشورها اعلام شده که تمامی اشیایی که بر اثر سرقت از دست دادهاند را از طریق ایکوم کشور خود به صورت مستند و همراه با عکس و مشخصات معرفی کنند.»
وی تاکید کرد: «قرار است اطلاعات ارسالی آثار به سرقت رفته پس از جمعآوری در قالب کتاب منتشر شود، البته ممکن است چاپ این کتاب به صورت مجازی باشد.»
مدیرکل موزهها و اموال منقول تاریخی در ادامه اظهار کرد: «افراد میتوانند تا سال 2018 لیست اشیایی را که از موزهها به سرقت رفته را معرفی کنند و بعد از آن هر ساله اطلاعات آثار را به روز کنند.»
وی در خصوص تفاوت عملکرد ایکوم در تهیه لیست قرمز با فعالیت اینترپل تشریح کرد: «تفاوت در ملموستر شدن عملکرد است زیرا ایکوم کمک میکند تا با این طرح، موزهها اشیای دزدیده شده را راحتتر پیدا کنند و از سوی دیگر آنچه به عنوان اموال مسروقه معرفی شده، در فضای جهانی شناسایی و شناخته شود. برای مثال افراد با مراجعه به این کتاب میبینند که اشیایی را که میخواهند خریداری کنند سرقتی است یا نه، بنابراین این کتاب به صاحبان آثار فرهنگی و تاریخی اطلاعات خوبی ارائه خواهد کرد.»
کارگر با تاکید بر این که به عنوان مدیرکل موزهها در اجرایی شدن این طرح همکاری خواهد کرد، افزود: «اطلاعاتی نسبت به زمان ارائه لیست ندارم ولی آنچه مشخص است این است که این طرح از برنامههایی بوده که مطرح شده اما هنوز نهایی نشده است. در جلسه چند روز پیش مقرر شد که لیست قرمز آثار تاریخی ایران تهیه شود و در اجلاس عمومی ایکوفوم در سال ۲۰۱۸ برای آغاز عملیات اجرایی به تصویب برسد. »
وی درباره اینکه آیا اشیای سرقت شده از بناهای قدیمی که ثبت نیز شدهاند، هم در لیست قرمز قرار میگیرند گفت: «معمولا بناها بخاطر ارزشهای معماریشان ثبت میشوند برای مثال در ثبت چهلستون آن چیزی که به بنا تعلق دارد ملاک است بنابراین نقاشی چهلستون بخشی از بنا است ولی اگر شی در بنایی وجود داشته باشد جزو آن بنا محسوب نمیشود چون اشیای منقول هستند و امکان جابجایی برایش وجود دارد. آثاری که جزوی از بنا هستند باید مورد حفاظت قرار گیرند برای مثال در کاخ ورسای اشیای تاریخی داخل کاخ جزو ارزش بنا نیست چراکه در آغاز بنایی احداث شده و سالها بعد اشیا به آنجا برده شده است.
وی در پایان تاکید کرد: «آنچه اهمیت دارد تفکری است که در یک هنرمند وجود داشته و باعث شده تا اثری خلق شود.»
لازم به یادآوری است که لیست قرمز به دنبال مطالعه گسترده، بررسی و طبقهبندی آثار فرهنگی و تاریخی ایران و شناخت این آثار در اقصی نقاط جهان تهیه میشود. با این طرح علاوه بر ایجاد امکان شناسایی و رصد میراث فرهنگی ایران در سراسر جهان، زمینه مذاکره و گفتوگو در جهت احقاق حق مالکیت معنوی و مادی ایران فراهم میشود.
انتهای پیام/