نمایشگاهی محصولمحور با عرضه بیش از 200 محصول فناورانه
دکتر داود ثمری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در مورد این نمایشگاه فناورانه اظهار کرد: «این نمایشگاه با نمایشگاههای دیگر دانشگاه آزاد اسلامی فرق اساسی دارد و آن این است که این نمایشگاه صرفا محصولمحور است. در این جشنواره، محصولاتی معرفی میشوند که یا تجاری شدهاند یا در حال تجاریسازی هستند یا راه خود را به بازار باز کردهاند و در حال فروش هستند».
وی افزود: «این نمایشگاه عرصهای است برای ارزیابی توانمندیهای مراکز رشد دانشگاه آزاد. در واقع این نمایشگاه یک فنبازار است».
وی از رونمایی از سامانه AzadExpo در این جشنواره خبر داد و گفت: «این سامانه مخصوص خرید و فروش محصولات فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی است. در این سامانه متقاضیان میتوانند محصول مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنند».
ثمری درباره تعداد شرکتکنندگان در نمایشگاه فناورانه گفت: «در حال حاضر از 31 استان و بیش از 100 واحد دانشگاهی در این نمایشگاه شرکت کردهاند تا بیش از 200 محصول فناورانه خود را به معرض نمایش بگذارند».
فضایی برای مذاکره
وی تاثیرگذاری این نمایشگاه را در این دانست که قرار است علاوه بر عرضه محصولات، متقاضیان نیز از این نمایشگاه دیدن کنند تا ارتباط میان عرضه و تقاضا برقرار شود. ثمری در این باره گفت: «از دستگاههای دولتی و صنعتی که در واقع متقاضی فناوری هستند، دعوت کردیم تا فضایی برای مذاکره تولید کننده و متقاضی فناوری ایجاد کنیم».
وی متقاضیان فناوری را که برای محصولات این نمایشگاه در نظر گرفته شده است، وزارتخانههای صنعتی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو و وزارت نفت، همچنین مراکز صنعتی مثل ذوب آهن، فولاد خوزستان و حتی شرکتهای خودروسازی معرفی کرد
تعداد مراکز رشد و شرکتهای دانشبنیان
به گفته دکتر ثمری، بسیاری از محصولات ارائهشده در این نمایشگاه از سوی مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان ارائه شدهاند. در واقع، 61 مرکز رشد و 451 واحد و مرکز فناور در این نمایشگاه شرکت کردهاند.
وی در مورد آینده این نمایشگاه و وضعیت آن گفت: «قصد داریم تا پایان سال 1396 تعداد مراکز رشد را به 150 و واحدهای فناور را به 800 واحد افزایش دهیم».
وی درباره نحوه گزینش محصولات برای شرکت در این نمایشگاه به آنا گفت: «کارگروهی برای بررسی و پذیرش محصولات تشکیل شده استکه متشکل از افراد متخصص در رشتههای مختلف هستند. این افراد به ترتیب اولویت این محصولات را انتخاب کردهاند و اولویت اول آنها انتخاب محصولاتی است که تجاری شدهاند، سپس محصولاتی که فعلا در حد پروتوتایپ یا نمونه اولیه هستند و سپس محصولات پژوهشی و تحقیقاتی که به مرکز رشد فرستاده میشوند تا به تجاریسازی برسند».
برترینهای فناوری
ثمری گفت: «سومین جشنواره فرهیختگان در 23 بخش برترینهای خود را معرفی خواهد کرد و نشان ویژه امام خمینی(ره) به 3 نفر از دانشمندان دانشگاه آزاد که فعالیتهای علمی و فناوری دانشگاه آزاد را در سطح بینالمللی مطرح کردهاند، اهدا خواهد شد».
وی از انتخاب پژوهشگر برتر، رساله برتر، پایاننامه برتر، مرکز رشد برتر، واحد فناوری برتر و انجمن علمی برتر خبر داد و گفت که حدود 70 نفر در این بخشها جوایز نقدی به همراه پژوهانه دریافت خواهند کرد.
پژوهانه یا گرنت همان اعتبار پژوهشی است که دو برابر جایزه اعتبار دارد تا پژوهشگر بتواند هزینههای لازم برای سفرهای خارجی به منظور شرکت در کنفرانسها و همچنین هزینه پژوهشهای کارشناسی ارشد و دکتری را پرداخت کند.
ارائه پژوهشهای تقاضامحور
ثمری در مورد هدف از برگزاری این جشنواره و بخش محصولات فناوری گفت: «هدف ما از برگزاری این نمایشگاه، ارائه پژوهشهای تقاضامحور است. از نظر ما، توانمندی لازم در بخش داخلی وجود دارد ولی در هر صورت، ما دانش فنی خود را وارد میکنیم و باید در این راستا، توانمندیهای داحل را مخصوصا در دانشگاه آزاد بومیسازی کنیم».
به گفته وی، این نخستین نمایشگاه صرفا فناوری است که در دانشگاه آزاد اسلامی و با این ابعاد برگزار میشود و این نمایشگاه با هدف توسعه فناوری و صرفا محصولمحور است و بخشهایی همانند پایاننامه و بنر و استند وجود ندارد.
این نمایشگاه از روز سهشنبه با حضور رئیسجمهوری افتتاح خواهد شد و وزرا، نمایندگان و معاونان وزرا مخاطبان خاص این نمایشگاه هستند.
پنجشنبه نیز آیتالله اکبر هاشمی رفسنجانی، از بنیانگذاران و رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد از این نمایشگاه بازدید خواهد کرد. نمایشگاه تا ششم خرداد ادامه خواهد یافت و مراسم اختتامیه در این روز خواهد بود. روز پنجم خرداد نیز این نمایشگاه میزبان 60 تا 70 نفر از سفرا و مهمانان خارجی که در کنفرانس آساهیل شرکت میکنند، خواهد بود.
گفتوگو: نسترن صائبی
انتهای پیام/