دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1396 - 12:17
یک فوق تخصص انکولوژی:

شناسایی سرطان پستان در مراحل اولیه شانس بقا را تا ۵ سال افزایش می‌دهد

یک فوق تخصص انکولوژی با اشاره به اینکه شناسایی سرطان در مراحل اولیه شانس بقا را تا ۵ سال افزایش می‌دهد، گفت: در صورت شناسایی دیر هنگام این بیماری ،موفقیت را به ۶۰ درصد و در صورت متاستاز (انتشار به سایر قسمت‌های بدن) به ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.
کد خبر : 182335

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر سودابه شهید ثالث در حاشیه کنفرانس علمی چالش‌های درمانی در سرطان پستان متاستاتیک با اشاره به اینکه سرطان پستان یکی از سرطان‌های شایع در زنان ایرانی و جهان محسوب می‌شود و بیشترین علل مرگ و میر به شمار می‌رود، اظهار کرد: سالانه یک میلیون مورد جدید از این سرطان در جهان شناسایی می‌شود و درصد مبتلا به این بیماری ۳۰ و حتی ۳۶ در ۱۰۰ هزار نفر در مناطق مختلف جهان گزارش شده است.


وی خاطرنشان کرد: درصد ابتلا به سرطان پستان در ایران کمتر از کشورهای غربی است، اما متاسفانه میزان مرگ و میر این بیماری در ایران به دلیل شناسایی دیر هنگام بسیار بالاتر است.


این فوق تخصص انکولوژی آموزش و اطلاع رسانی را مهم‌ترین راهکار در شناسایی بیماران عنوان کرد و گفت: با یک معاینه و غربالگری ساده می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه شناسایی و شانس درمان را تا حد زیادی بالا برد.


وی با اشاره به اینکه شناسایی سرطان در مراحل اولیه شانس بقا را تا ۵ سال افزایش می‌دهد، گفت: در صورت شناسایی دیر هنگام این بیماری ،موفقیت را به ۶۰ درصد و در صورت متاستاز (انتشار به سایر قسمت‌های بدن) به ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه راهکار و انتقال تجربیات در زمینه شناسایی زودهنگام سرطان پستان، نقش ژنتیک و جایگاه جراحی در سرطان پستان و ارائه روش‌های نوین درمانی را از جمله محورهای این نشست یک روزه عنوان کرد و افزود: یکی از ویژگی های این نشست، حضور متخصصان از گروه‌های مختلف رادیوتراپی و انکولوژی، جراحی، رادیولوژی، پاتولوژی، پزشکی اجتماعی و پزشکی عمومی است.


شهید ثالث یادآور شد: درگیری غدد لنفاوی زیر بغل و همچنین اندازه تومور دو عامل مهم در سیر درمان سرطان سینه است و این در حالی است که ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به سرطان پستان در ایران زمانی مراجعه می‌کنند که اندازه تومور بیشتر از دو سانتیمتر شده و همچنین غدد لنفاوی زیر بغل را درگیر کرده است.


به گفته وی، سرطان پستان یکی از سرطانهای شایع در میان زنان به شمار می‌رود و سن مبتلایان به این سرطان در زمان تشخیص ۴۸ سال است.


این فوق تخصص انکولوژی خاطرنشان کرد: ارائه برنامه‌های جامع غربالگری سرطان پستان از طریق سیستم‌های بهداشتی و درمانی، نقش مهمی در درمان بهتر و موثرتر سرطان دارد و معاینه سینه از سنین ۲۰ سالگی توسط خود فرد و معاینه توسط پزشک در هر سال یکبار، ماموگرافی سالانه در سنین بالاتر از ۴۰ سالگی از جمله راهکارهای مهم کنترل و تشخیص زودرس سرطان پستان به شمار می‌رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب