دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1396 - 13:46

چرا انتخابات ثبات بازار کاغذ را بر هم نزد؟

برخلاف برخی‌ پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه مصرف بالای کاغذ در تبلیغات انتخاباتی نامزدها، بازار کاغذ را آشفته می‌کند، قیمت کاغذ در این ایام، تقریبا تغییری نکرده است.
کد خبر : 180883

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، با توجه به اینکه معمولا برگزاری هم‌زمان دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر در سراسر کشور، مصرف حجم قابل توجهی کاغذ به همراه دارد و این مصرف انبوه، بازار کاغذ را در کشور متأثر می‌کند، اما میزان تاثیر‌پذیری بازار کاغذ از انتخابات امسال، بسیار پایین بود.


افزایش ناچیز قیمت و بازگشت قیمت‌ها به پیش از انتخابات


محمدرضا حسینی مدیر «موسسه شهر کاغذ» در قم، در گفت‌وگو با آنا گفت: «با توجه به اینکه مصرف تبلیغات انتخاباتی، عموما کاغذ‌های بندی است، آغاز دوره تبلیغات باعث شد قیمت هر بند کاغذ بین چهار تا پنج درصد رشد داشته باشد.»


وی توضیح داد: «به عنوان مثال کاغذ 80 گرمی 60 در 90 سانتی‌مترِ چین و اندونزی، به بندی 68 هزار تومان و همین نوع کاغذ با همین گرماژ و در ابعاد 100 در 70 سانتی‌متر به بندی 88 هزارتومان رسید.»


این فعال بازار کاغذ درباره شرایط بازار بعد از به پایان رسیدن انتخابات گفت: «در دوره‌های قبلی معمولا قیمت کاغذ بعد از انتخابات، به رقم اصلی خود باز می‌گشت. به همین خاطر به‌نظر می‌رسد قیمت کاغذ بندی به قیمت پیش از انتخابات برگردد.»


مسعود بیرامی مدیر شرکت «کاغذ ومقوای نوین» در تهران نیز با تایید این شرایط در بازار کاغذ، اظهار داشت: «در طول ایام تبلیغات انتخاباتی، قیمت کاغذ 80 گرمی، بندی سه تا 4 هزار تومان افزایش پیدا کرد اما این افزایش قیمت، از همان دیروز؛ جمعه 29 اردیبهشت که روز برگزاری انتخابات بود، فروکش کرد و قیمت‌ها به شرایط پیش از ورود به این دوره برگشت.»



تاجرانی که بازار انتخابات را هدف گرفته بودند!


اصغر تجدد، مدیر شرکت «سروستان سپاهان» در اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره وضعیت بازار کاغذ و اینکه چرا انتخابات روی قیمت‌ها تاثیر چندانی نداشت، گفت: «با وجود اینکه مصرف تبلیغات انتخاباتی در روزها و هفته‌های گذشته بسیار زیاد بود، ازدیاد کاغذ وارداتی باعث شد که نرخ کاغذ افزایش پیدا نکند.»


وی توضیح داد: «از آنجایی که به واردات کاغذ، ارز تبادلی تعلق می‌گیرد، غیر از تجار کاغذ، سایر تجار نیز برای سهم داشتن در بازار انتخابات دست به واردات کاغذ زده بودند. به همین دلیل حجم کاغذ در بازار به قدری زیاد بود که مصرف انتخاباتی روی قیمت‌ها تاثیری نگذاشت.»


تجدد وضعیت بازار کاغذ را راکد توصیف کرد و گفت: «شرایط به گونه‌ای است که بسیاری از واردکنندگان و فروشندگان، کاغذ‌های خود را بدون سود و یا با ضرر می‌فروشند. این در حالی است که قیمت جهانی کاغذ افزایش یافته و در حال حاضر، قیمت کاغذ در بازار ایران پایین‌تر از بازارهای جهانی است.»


بازار کاغذ نیازمند مدیریت


با توجه به توضیحات مندرج در این گزارش، به نظر می‌رسد ثبات فعلی در بازار کاغذ، اگرچه به ظاهر اتفاقی مثبت ارزیابی می‌شود اما دلیل این ثبات، قطعا مدیریت بازار کاغذ از سوی نهادهای دست‌اندرکار نیست. چراکه به نظر می‌رسد واردات کاغذ بدون در نظر گرفتن میزان نیاز بازار مصرف در کشور، می‌تواند در درازمدت مشکلات مختلفی مانند رکود در بازار و صدمه به تولیدات هرچند کم‌کیفیت کاغذ ایرانی را به همراه داشته باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب