دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1396 - 15:12

جزئیاتی از رسیدگی به شکایت علیه دستور منع ورودی ایرانی‌ها به آمریکا

قضات دادگاه تجدیدنظر آمریکا از حقوقدانانی که به نمایندگی از دولت آمریکا در جلسه دادگاه حاضر بودند و از دستور مسافرتی ترامپ دفاع می‌کردند، خواستند توضیح دهند که آیا این دستور تبعیضی علیه مسلمانان به شمار می‌آید یا  خیر؟
کد خبر : 180064

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، شعبه 3 نفره دادگاه نهم تجدیدنظر آمریکا در سیاتل، دومین دادگاهی است که طی یک هفته، بازنگری در دستور مسافرتی ترامپ را آغاز کرده است.


ترامپ با صدور دستوری، خواستار منع ورود اتباع 6 کشور مسلمان به آمریکا شده است. این دستور قرار است به مدت 90 روز به اجرا در آید. همچنین طبق این دستور پذیرش پناهجو از هر کشوری در خاک آمریکا به مدت 120 روز متوقف شده است.


ایالت هاوایی و گروه‌های حقوق بشری که از دستور ترامپ به دادگاه‌های آمریکا شکایت کرده‌اند می‌گویند که اولین و دومین دستور مسافرتی او، تبعیضی علیه مسلمانان است.


نخستین دستور مسافرتی ترامپ شامل اتباع 7 کشور مسلمان (ایران، سوریه، یمن، عراق، سومالی، سودان و لیبی) می‌شد. این دستور نهایتا از سوی نظام قضایی آمریکا لغو شد و ترامپ در دومین دستور خود، اتباع کشور عراق را از فهرست ممنوعه خارج کرد.


حقوقدانان حامی دولت آمریکا در جلسه دادگاه گفته‌اند که در دستور ترامپ، اشاره‌ای به هیچ مذهبی نشده و این دستور فقط می‌خواهد امنیت ملی آمریکا را تامین کند.


در جلسه روز گذشته دادگاه نهم تجدیدنظر، قاضی ریچارد بائز گفت که بیشتر اظهار نظرهای ترامپ درباره مسلمانان مناقشه برانگیز بوده است.


وزارت دادگستری آمریکا اما پاسخ داده که نظرات ترامپ به دلیل مخالفت با مسلمانان بیان نشده و رئیس جمهوری فقط می‌خواسته امنیت ملی در آمریکا را تامین کند.


جلسات دادگاه درباره این دستور مسافرتی ترامپ ادامه دارد.


پیشتر، قضات دادگاه مریلند حکم داده بودند که به دلیل تعارض دستور مسافرتی ترامپ با دیگر قوانین آمریکا، اجرای این دستور به مدت 90 روز معلق شود. قضات این دادگاه عموما دموکرات بودند.


با شکایت وزارت دادگستری آمریکا از این حکم، شبعه چهارم دادگاه تجدیدنظر در مریلند کار بررسی این رای را آغاز کرده است. هنوز رای نهایی صادر نشده است.


یک دادگاه دیگر در هاوایی نیز دستور داده تا اجرای دستور مسافرتی ترامپ ممنوع شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته