دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1394 - 16:33
قائم مقام پنجاه و پنجمین کنگره انجمن دندان پزشکی ایران:

دولت بخشی از اختیارات خود را به انجمن‌های علمی واگذار کند

قائم مقام پنجاه و پنجمین کنگره انجمن دندان پزشکی ایران گفت: دولت باید بخشی از وظایف خود را به انجمن‌های علمی واگذار کند و انجمن‌ها هم باید با حرفه‌ای کردن مدیریت‌ها، ظرفیت خود را برای پذیرش مسئولیت‌های جدید افزایش دهند که لازمه این کار، همدلی و همزبانی در فضایی همراه با تفاهم است.
کد خبر : 17995

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر علی تاجرنیا با بیان این مطلب عنوان کرد: انجمن دندانپزشکی ایران بار عمده افزایش آگاهی و دانش علمی دندانپزشکان را بر عهده دارد. دولت متولی آموزش پزشکی است و بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان، وظیفه افزایش مهارت و آگاهی پزشکان جوان به انجمن‌های تخصصی واگذار می‌شود.


وی ادامه داد: دولت باید ضمن غنیمت شمردن این همراهی، این وظیفه را نیز به رسمیت بشمارد. باید شرایط متقابلی بین دولت و انجمن‌های علمی ایجاد شود تا انجمن‌ها در زمینه فعالیت خود اختیارات بیشتری داشته باشند. امیدوارم با گام‌هایی که رئیس جمهوری در جهت تقویت انجمن‌ها برداشته‌اند این مهم به زودی محقق شود.


قائم مقام پنجاه و پنجمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران در ادامه به سطح بالای علمی دندان پزشکان ایرانی اشاره کرد و افزود: دندانپزشکان ما هم از لحاظ دانش و هم از لحاظ مهارتهای عملی در رتبه بالایی قرار دارند به طوریکه از حوزه آسیا و کشورهای همسایه فراتر رفته‌ایم و دندانپزشکان ما در کشورهای دیگر به راحتی پذیرفته می‌شوند.


تاجرنیا ادامه داد: با این وجود دندانپزشکی ایران متناسب با جایگاهی که در آن قرار دارد به دنیا معرفی نشده و هنوز هم تصوری که نسبت با ایران وجود دارد متناسب با جایگاه فعلی آن نیست و بخشی از آن به فضای خارج از دندانپزشکی برمی‌گردد. علاوه بر این، در سالهای گذشته ارتباطات بین‌المللی ما قوی نبوده و چهره‌های مطرح علمی در کنگره‌های بین‌المللی حضور پیدا نمی‌کردند. امروز با بهتر شدن شرایط ایران در عرصه بین‌المللی، باید این جایگاه را ارتقا دهیم.


وی تاکید کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی و سیاست‌گذار امور پزشکی و بهداشتی، باید سیاست‌های درستی اتخاذ کند تا در زمینه بیماریهای دهان و دندان و کاهش میزان پوسیدگی دندان به سطح استانداردهای بین‌المللی برسیم. از سوی دیگر، انجمن‌های علمی باید به سهم خود در این زمینه فعال باشند. انجمن دندانپزشکی ایران نیز به دلیل اینکه سالیان طولانی کنگره‌های علمی را برگزار کرده است، بایستی به دنبال این باشد که این همایش را به سطح قابل قبولی از نظر علمی برساند و آن را به دنیا معرفی کند. در همین راستا در کنگره سال آینده برای اولین بار کنگره منطقه‌ای فدراسیون جهانی دندانپزشکی (FDI) در ایران برگزار می‌شود که امیدواریم با این رویداد، جهش بزرگی در راستای سطح علمی و بین المللی انجمن دندانپزشکان ایران اتفاق بیافتد.


قائم مقام پنجاه و پنجمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: واقعیت این است که تاکنون در کنگره‌های مختلف علمی، سخنرانان بین المللی زیادی داشته‌ایم اما شرکت کنندگان خارجی در کنگره کمتر حضور داشته‌اند تا توانمندی‌های ایران را در حوزه‌های مختلف مشاهده کنند. اجتماع ما عمدتا برای دندانپزشکان ایرانی است و فرصتی که در کنگره سال آینده ایجاد خواهد شد این است که علاوه بر اینکه مجامع بین‌المللی پیشرفت ما را ملاحظه می‌کنند، طیف گسترده‌تری از دندان پزشکان در سطح بین‌المللی در کنگره شرکت خواهند کرد. این یک فرصت مناسب برای معرفی توانایی‌های دندانپزشکان ایرانی است و باید زیرساخت‌های مناسبی برای پذیرایی از مهمانان فراهم کنیم. همه ما وظیفه داریم جایگاه دندانپزشکی ایران را بالاتر ببریم و کنگره منطقه‌ای FDI این فرصت را برای ما فراهم می‌کند.


دکتر تاجرنیا در بخش پایانی درباره درمان‌های نوین پروتز نیز گفت: امروزه به لطف گسترش وسایل ارتباط جمعی، آگاهی مردم از درمان‌های نوین زیاد شده و دندانپزشکان برای پاسخ به این نیازها باید خود را آماده کنند. درمانهای نوین در ایران شتاب قابل قبولی گرفته است و در سال‌های آتی نیز شاهد بیشتر شدن این شتاب خواهیم بود و مشاهده خواهیم کرد که دندانپزشکی ایران در این زمینه بیشتر پیشرفت می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته