دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1396 - 09:07

کارد کره شمالی به استخوان پوتین رسید

آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی باعث شده است تا بحران این کشور وارد مرحله جدید و نگران‌کننده‌ای شود.
کد خبر : 179902

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت سی‌ان‌ان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به آزمایش موشکی دو روز پیش کره‌شمالی ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را کاری خطرناک دانسته و به کره‌شمالی بابت انجام اقدامات تحریک‌آمیز هشدار داد.


پوتین که به چین سفر کرده است خواستار حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران کره شد. او به خبرنگاران گفت: «مایلم که تایید کنم که ما نوعا مخالف با گسترش کلوپ دولت‌های اتمی از جمله از سوی کشوری در شبه جزیره کره هستیم. ما مخالف این موضوع هستیم و فکر می‌کنیم چنین کاری می‌تواند خطرناک، مضر و غیرسازنده باشد.»


اگرچه چین به عنوان متحد سنتی کره‌شمالی به شمار می‌آید اما روسیه نیز طی سال‌ها از اعمال فشار بیشتر بر پیونگ‌یانگ ممانعت کرده است.


پیونگ‌یانگ دو روز پیش موشک جدیدی را آزمایش کرده است که گفته می‌شود هفت هزار کلیومتر برد داشته و می‌تواند تا دو هزار کیلومتر ارتفاع بگیرد. تحلیل‌گران نظامی می‌گویند این موشک کلاس موشک‌های برد متوسط را تغییر داده است.


انتقاد ولادیمیر پوتین از کره‌شمالی در ادامه انتقادهایی است که دولت‌های متحد این کشور از پیونگ‌یانگ به عمل می‌آورند. چندی پیش نیز دولت چین ضمن اینکه از طرف‌ها خواسته بود خویشتنداری کنند از طریق روزنامه رسمی چاپ این کشور خواستار توقف آزمایش‌های موشکی از سوی کره‌شمالی شده بود.


ولادیمیر پوتین در چین و در میان خبرنگاران نیز گفته است که «اقدام تحریک‌کننده کره‌شمالی غیرقابل قبول است.»


موشک جدید کره‌شمالی می‌تواند به واکنش‌ها از سوی آمریکا منجر شود. حالا قطعا پایگاه هوایی آمریکایی اندرسون در جزیره گوام در اقیانوس آرام در تیر رس کره‌شمالی خواهد بود. این جزیره 4500 کیلومتر از کره‌شمالی فاصله دارد.


مشخص نیست که انتقادهای رئیس‌جمهوری روسیه از رهبر کره‌شمالی تا کجا ادامه پیدا کند. روسیه و کره‌شمالی با وجود آنکه مناسبات اقتصادی گسترده‌ای ندارند اما در مجامع بین‌الملل از یکدیگر حمایت می‌کنند.


همچنین نباید فراموش کرد که 50 هزار کارگر کره‌شمالی در پروژه‌های مشترک دو کشور در روسیه فعالیت می‌کنند.


روسیه از معدود کشورهایی است که همچنان دارای مناسبات دیلپماتیک قوی با کره‌شمالی است. پدر کیم‌جونگ‌اون یعنی کیم جونگ ایل در سال 2011 به مسکو سفر کرده بود. 11 سال قبل از این نیز پوتین به پیونگ‌یانگ رفته بود.


متئو چنز، تحلیل‌گر شبکه سی‌ان‌ان معتقد است «در حالی که روسیه نگران کره‌شمالی و موشک‌های آن است اما این کشور را به مثابه فرصتی برای نزدیک شدن به غرب و به‌ویژه آمریکا می‌بیند.»


او می‌افزاید: «روسیه نمی‌خواهد کره‌شمالی بمب اتمی داشته باشد اما پاسخ آنها به این موضوع اندک بوده چرا که روسیه نمی‌خواهد رابطه‌اش در حال حاضر با کره شمالی تیره شود.»


موضع‌گیری پوتین می‌تواند به معنای کاهش حامیان خارجی پیونگ‌یانگ به شمار آید. باید دید که آیا این موضوع اصولا می‌تواند بر رفتار پیونگ‌یانگ موثر باشد یا خیر؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته