دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1396 - 10:09

تشریح هفته میراث فرهنگی مجموعه نیاوران/ ارائه 3 هزار دعوت نامه برای مردم/ عواید بلیت‌فروشی دو برابر نسبت به سال قبل

نشست سید رحمت اله رئوف حنان مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران با موضوع تشریح برنامه‌های کاخ نیاوران در هفته میراث فرهنگی روز گذشته 25 اردیبهشت ماه برگزار شد.
کد خبر : 179879

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سید رحمت اله رئوف حنان مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران در نشست خبری هفته میراث فرهنگی این مجموعه گفت: «در چند سال گذشته مجموعه نیاوران از اهداف خود دور شده بود، بنابراین فکر کردیم که برای اشاعه فرهنگ و افزایش بازدید از موزه‌ها برنامه‌های فرهنگی را تقویت کنیم. در همین راستا هفته میراف فرهنگی را با مجموعه برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی کردیم.»


وی ادامه داد: «در قالب هفته میراث فرهنگی در نیاوران، مجموعه برنامه‌هایی طی 5 روز از 28 اردیبهشت ماه تا 1 خردادماه برگزار خواهد شد. اولین قدم ما به دعوت از مردم و همسایگان که در مجاورت کاخ نیاوران هستند اختصاص داشت.»


وی افزود: «با مراجعه منزل به منزل همکاران، از مردم دعوت کردیم تا از کاخ دیدن کنند به طوریکه چیزی حدود 3 هزار دعوت‌نامه ارسال شد.»


در بخشی از این نشست قاسمی به طرح شهروندی و نیاوران که از آشتی و دعوت از همسایگان کاخ آغاز می‌شود، اشاره کرد و در ادامه به معرفی برنامه‌های هفته میراث فرهنگی پرداخت.


معرفی برنامه‌های هفته میراث فرهنگی


وی در سخنانش تشریح کرد: «سلسله نشست‌های «مروری بر تجارب موزه‌ها» در چهار موزه صلح، موزه میراث روستایی گیلان، موزه ملک و موزه عروسک‌های ملل برگزار می‌شود. از 28 تا 31 اردیبهشت ماه چهار فیلم «خسته نباشید»، «آلبوم تمبر»، «باد صبا» و «علف» اکران خواهد شد. همچنین از 30 اردیبهشت ماه تا 1خرداد ماه نمایشنامه «آرش» بهرام بیضایی در محوطه جنوبی کوشک احمدشاهی اجرا می‌شود. کارگاه مرمت نیز از سوی واحد حفاظت و مرمت مجموعه ویژه کودک و نوجوان نیز از 28 تا 31 اردیبهشت ماه در محوطه ضلع جنوبی کاخ نیاوران برگزار خواهد شد.»


قاسمی افزود: «کارگاه آموزشی باستان‌شناسی برای کودکان که تابستان گذشته در مجموعه برگزار شده وبد به همراه اعطای گواهی شرکت در کارگاه به هنرآموزان در نشستی در همین راستا از 28 اردیبهشت ماه تا 2 خردادماه در گالری هنر برپا می‌شود. همچنین حضور نوجوانالن در فضاهای مختلف مجموعه به عنوان راهنما، همکار فنی و مرمتی، اجرای طرح «موزه در شب» با فعال بودن کاخ نیاوران تا ساعت 21 طی روزهای 28 اردیبهشت ماه تا 1 خردادماه، نشست تخصصی موزه‌های دوستدار کودک با همکاری ایکوم و رونمایی از آثار مخازن مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران (نمایشگاه رنگ و بوم، زیورآلات، صنایع دستی، نقاشی و نقاشی خیابانی) از دیگر برنامه‌های هفته میراث فرهنگی مجموعه فرهنی تاریخی نیاوران است.»


قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر معرفی دیگربرنامه‌هایی که در راستای بازدید هرچه بیشتر مردم از این مجموعه وجود دارد گفت: «ما برای کاخ‌موزه نیاوران طرح «نیاوران و فرهنگ شهروندی» را تعریف کرده‌ایم که در این زمینه کارهای موزه‌ای انجام شود. همچنین سلسله برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم که از جمله آن برنامه‌ای ویژه ماه مبارک رمضان خواهد بود.»


استقرار صندوق سیار در 29 اردیبهشت ماه


رئوف نیز درباره فعالیت کاخ نیاوران در روز انتخابات ریاست جمهوری گفت: «روز انتخابات همچون دیگر روزها مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران باز است و به مردم و بازدیدکنندگان سرویس‌دهی خواهد کرد. البته احتمال دارد با درخواست زا فرمانداری صندوق سیار در این مجموعه مستقر شود.»


وی همچنین در خصوص میزان بازدید مردم در سال 1396 نیز عنوان کرد: «طی دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته 47 درصد افزایش بازدیدکننده داشتیم و درآمد حاصل از بلیت‌فروشی که به صورت الکترونیک شده نیز چیزی حدود 2 برابر بوده است. »


طی دو ماه فروردین و اردیبهشت ا 47 درصد افزایش بازدیدکننده داشتیم و درآمد حاصل از بلیت‌فروشی نیز 2 برابر بوده است.

مدیر مجموعه فرهنی تاریخی نیاوران افزایش برنامه‌های فرهنگی و هنری و سهولت تردد به مجموعه را عامل اصلی مراجعه بیشتر مردم به مجموعه معرفی کرد و افزود: «بر اساس نظرسنجی که همکاران از بازدیدکنندگان داشتند عموم مردم از بازدید خود رضایت داشته‌اند. البته ما نیز سعی کرده‌ایم تا خدمات راب ه بهترین شکل ممکن ارائه کنیم و همین امر تفاوت‌هایی نسبت به خدمات سال قبل ایجاد کرد.»


وی در خصوص کمیته راهبردی مجموعه نیاوران نیز بیان کرد: «مدیریت این مجموعه از طریق کمیته راهبردی است و اعضای این کمیته نیز افراد مورد وثوق سازمان هستند. این افراد به پیشنهاد ما و بسته به نوع تخصص هر فرد با تصویب میراث فرهنگی عضو شده‌اند تا این مجموعه را به صورت نظام‌مند و بر اساس مقررات و آیین‌نامه‌های سازمان اداره کنیم.»


رئوف با بیان این‌که رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با هدف افزایش یافتن درآمدهای این مجموعه و بازگشت درآمدهای مجموعه از خزانه در پی هیأت امنایی کردن این مجموعه است، تصریح کرد: «مجموعه باید به شکل اولیه‌اش که فعالیت فرهنگی بوده باز می‌گشت . در سالهای پس از انقلاب مجموعه دچار خسارت‌هایی شده است چراکه برخی‌ها برای سهولت کار اقداماتی از جمله ایجاد سرویس بهداشتی و نمازخانه انجام دادند بنابراین ما با آوردن هیات راهبردی هرجا که مغایر با دستگاه و شأن دستگاه بود و به اصل اثر صدمه می‌زند را تخریب کردیم و به جای آن در مکان‌هایی که امکان این کار‌ها بود به شکل شایسته‌تر عمل کردیم.»


به روزرسانی سیستم حفاظتی


وی با بیان این‌که چیزی حدود 500 میلیون تومان برای استخر این مجموعه هزینه شده بیان کرد: «شاید از منظر ما مرمت استخر اولویت نباشد ولی با تخصیص اعتبار نمی‌توانیم بودجه عمرانی را بازگردانیم بنابراین مرمت هر بخش که تامین اعتبار شود را آغاز می‌کنیم. ما در هرجایی که بخواهیم کار کنیم با کمیته راهبردی درباره آن بحث می‌کنیم. تمامی سیستم‌های حفاظتی طی یک ماه آینده به روز می‌شود.»


کار در میراث فرهنگی به مثابه کیمیاگری


قاسمی نیز در ادامه عنوان کرد: «در تمام این سالها وظیفه و رسالت این مجموعه فرهنگی تاریخی بوده و کسانی که در میراث فرهنگی و موزه‌ها کار می‌کنند، مدیریتشان به دلیل سختی کار برای تامین بودجه همچون بندبازی و کیمیاگری است و این در حالی است که میراث فرهنگی باید اولویت اول یک کشور باشد. نگهداری میراث فرهنگی باید در چرخه توسعه کشور قرار گیرد.»


در بخش دیگری از این نشست خبری رئوف خطاب به اهالی رسانه اعلام کرد که بیشتر از بودجه، در حوزه آموزش نگرانی دارد. وی تاکید کرد: «ما به عنوان جزئی از سازمان میراث فرهنگی کشور اگر در مجموعه نیاوران که پیشانی سازمان است و همه آن را مدینه فاضله می‌دانند تخلف صورت بگیرد مردم چه فکری می‌کنند؟ ما باید با تصحیح تخلف‌ها و حتی جوگیری از تغییر درچنین مجموعه‌هایی شرایطی ر ایجاد کنیم که همه بدانند ما اجازه دخل و تصرف نداریم.»


تاکید و بحث ما آموزش انجمن‌های میراث فرهنگی است


وی به عنوان دبیر انجمن‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، درباره انجمن‌های میراث فرهنگی نیز اظهار کرد: «رئیس سازمان میراث فرهنگی با جدیت انجمن‌ها را دنبال می‌کند تا بتوانیم قوت بیشتری به آن ببخشیم. ما نمی‌خوایم عضو انجمن پاسداری دهد چراکه انجمن‌ها نقششان حمایت از کسانی است که می‌خواهند در حوزه میراث فرهنگی فعالیت کنند. ما رد جلسه‌ای که با زهرا احمدی پور داشتیم خواستیم در حوزه انجمن از مردم به عنوان میراث‌یاران استفاده شود. این طرح از روستاها آغاز می‌شود و در اولین گام هفته مریوان را به عنوان شهرستان مرزی در کاخ نیاوران برگزار می‌کنیم. بحث ما آموزش انجمن‌های میراث فرهنگی است، ما می‌خواهیم انجمن‌ها بدانند نقششان چیست و چه انتظاراتی از آنها می‌رود.»


مرمت کاخ صاحبقرانیه


مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران همچنین درباره مرمت کاخ صاحبقرانیه گفت: «‌درخصوص مرمت کاخ صاحبقرانیه تفاهم‌نامه‌ای با مؤسسه تحقیقات مسکن امضا شده و ما در انتظار بررسی‌های آنان هستیم تا براساس آن تصمیم‌گیری کنیم. در بحث اسجکام بخشی کاخ صاحب‌قرانیه در حال مطالعه هستیم تا پیمانکار بیاوریم زیرا شرایط این کاخ به‌گونه‌ای است که در کار مرمت آن نمی‌توانیم از ماشین‌آلات استفاده کنیم، بنابراین طبیعی است که میزان هزینه‌ها نیز چند برابر خواهد بود، البته ما برای کاخ صاحب‌قرانیه محدودیت اعتبار نداریم و هرچه بخواهیم در اختیارمان قرار می‌گیرد.»


وی درباره منشأترک‌ها نیز گفت: «کل منطقه نیاوران نشست داشته است اما در بخش کاخ صاحب‌قرانیه سرعت نشست به دلیل تغییر مسیر آب و گودبرداری اطراف مجموعه بیشتر بوده است، البته هنوز نمی‌توان گفت که فلان اثر و یا فلان شخص مسبب این میزان نشست بوده است. سه دیوار در ضلع جنوبی کاخ باید ایجاد شود که از زیر زمین به دیواری که درمیدان بخش شمالی کاخ قرار دارد دوخته شود تا از حرکت و نشست مجدد جلوگیری کنیم.»


رئوف در بخش پایانی سخنانش به این نکته اشاره کرد که بعد از مرمت کاخ صاحبقرانیه مرمت بخش بیرونی و استحکام بخشی کوشک احمد شاهی آغاز خواهد شد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته