دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1394 - 15:32

خطر ابتلا به آلزایمر برای دیابتی‌ها

بالا رفتن قند خون ممکن است، سبب ازدیاد پلاک‌های بتا آمیلوئید در مغز و در نتیجه، ابتلای شخص به آلزایمر شود.
کد خبر : 17966

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، تحقیق تازه پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سنت لوییز نشان داده است که بین آلزایمر و دیابت ارتباطی وجود دارد. بالا رفتن میزان قند خون ممکن است پلاک‌های بتا آمیلوئید را در مغز افزایش دهد که یک جزء مهم پلاک‌هایی است که در مغز تشکیل می‌شود. تشکیل این پلاک‌ها اولین مرحله از یک رشته تغییراتی است که در مغز پدید می‌آید و سبب بروز اولین نشانه‌های آلزایمر می‌شود.


سایت اینترنتی futurity.org در مقاله‌ای به نقل از خبرنامه دانشگاه واشنگتن، نتایج این پژوهش را بازتاب داده است. به گفته شانن مکاولی، سرپرست نویسندگان مقاله پژوهشی و دانشجوی دکترای پژوهش دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در مورد ارتباط آلزایمر و دیابت می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که دیابت، یا سایر شرایطی که کنترل سطح قند خون را دشوار می‌کند، ممکن است به عملکرد مغز آسیب برساند و سبب تشدید مشکلات عصبی نظیر بیماری آلزایمر شود.»


در این تحقیق از موش‌های آزمایشگاهی استفاده شد و با تزریق قند گلوکز به جریان خون موش‌ها شرایطی مشابه آلزایمر در آنها پدید آمد. در مورد موش‌های جوانی که پلاک‌های آمیلوئید در مغزشان وجود نداشت، دو برابر شدن میزان گلوکز در خون باعث افزایش پلاک‌های بتا آمیلوئید به میزان 20 درصد در مغز می‌شد. وقتی که این آزمایش روی موش‌های پیرتر انجام شد که پلاک‌های آمیلوئید از پیش در بدنشان وجود داشت، دو برابر شدن میزان گلوکز باعث 40 درصد افزایش پلاک‌های بتا آمیلوئید شد.


پژوهشگران در این آزمایش نشان دادند که افزایش میزان قند خون با افزایش فعالیت نورون‌های مغز سبب تولید پلاک‌های بیشتر بتا آمیلوئید می‌شود. این افزایش از طریق باز کردن کانال‌های موسوم به KATP در سطح سلول‌های مغز صورت می‌گیرد.


تحقیق این گروه که نتایج آن در ژورنال Clinical Investigation منتشر شده است، با کمک انجمن ملی بهداشت آمریکا، بنیاد ملی دانش و بنیاد پژوهشی JPB صورت گرفته است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته