دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1394 - 15:15
در نشست کودکان خیابانی کرمان مطرح شد:

در آمار کودکان کار و خیابان تناقض وجود دارد

مدیر کل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حالی که برخی آمارها تعداد کودکان کار و خیابان را در ایران هفت میلیون نفر می‌داند، در آمار دیگری کل این گروه از کودکان در منطقه خاورمیانه و آفریقا 6 میلیون نفر است.
کد خبر : 17945

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عبدالرحیم‌ تاج‌الدین روز چهارشنبه در نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان کرمان با موضوع کودکان خیابانی و فوریت‌های اجتماعی افزود: در سال 90 آماری ارایه شد مبنی بر این که 700 هزار کودک خیابانی دارای شغل وجود دارد.


وی علت وجود این آمار متناقض را نبود دستگاه‌ متولی و وجود دستگاه‌های متعدد در امور کودکان دانست.


تاج‌الدین با تاکید بر این که در ساماندهی کودکان خیابانی ابتدا باید آمار درست ارایه شود، اظهار داشت: همه این دستگاه‌ها نام کودک را در سامانه خدمات خود ثبت می‌کنند و یک کودک چند بار شمرده می‌شود.


مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جامع‌ترین طبقه‌بندی را مربوط به یونیسف دانست و گفت: در این طبقه‌بندی دو بحث کودکان در خیابان و کودکان خیابان مطرح شده است که با یکدیگر تفاوت دارند.


وی افزود: کودکان در خیابان که گروه بزرگ‌تری است، کار و تحصیل می‌کنند و احساس تعلق به خانواده دارند اما کودکان خیابان به طور معمول افراد جامانده از تحصیل هستند و تعلق آنها به خیابان و افراد خیابان که غیر از خانواده آنها هستند، بیشتر است.


تاج الدین بر انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در امور مربوط به آسیب‌های اجتماعی در استان کرمان تاکید کرد و گفت: هر چند کمبود منابع مالی وجود دارد اما اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی در بحث آسیب‌های اجتماعی می‌تواند بسیار کارساز باشد.


مدیر کل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون خاطر نشان کرد: در حوزه‌های اجتماعی باید تحقیقات به صورت محلی تدوین و در آن علل بروز یک پدیده مشخص شود تا بتوان برای تامین اعتبار آن اقدام کرد.


تاج الدین تاکید کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی آبروی یک خانواده، شهرستان و حتی جنبه ملی آن در میان است و لذا باید افراد متخصص در این حوزه وارد شوند.


وی با تاکید بر این که استانداری‌ها باید پیگیر موضوعات اجتماعی در استان خود باشند، افزود: استانداری‌ها می‌بایست با فراخوان دستگاه‌ها و مدیریت خوب، کار را هدایت کنند.


مدیر کل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون بر استفاده از ظرفیت افراد نخبه و محقق در موضوعات اجتماعی و استفاده از ایده‌ها در کنار تجارب گذشته در جلسات کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان‌ها تاکید کرد.


تاج الدین وی اظهار کرد: زمینه مشارکت اقشار باید توسط کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری‌ها فراهم شود زیرا شوراهای اسلامی شهر و روستا، سرای محله‌ها، کانون مساجد، هیات‌ها و مراکز دیگر می‌توانند در این زمینه کمک کنند.


وی با یادآوری اجرای طرح بیمه همگانی در کشور اظهار داشت: باید کودکان آسیب دیده و در معرض آسیب بیمه شوند که پیگیری آن از وظایف بهزیستی و بیمه است.


مدیر کل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون بیان کرد: پرداخت مالی برای مشوق تحصیلی به شرط هزینه کرد آن برای تحصیل کودکان نیز از موارد دیگری است که با کمک آموزش و پرورش می‌توان انجام داد.


تاج الدین با یادآوری این که وزیر بهداشت عنوان کرده که باید در هر استانی بیمارستانی برای درمان کودکان کار و خیابان وجود داشته باشد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند موضوع را پیگیری کند و گزارش دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته