دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1396 - 13:36

چیستا یثربی: تمایلی به نگارش فیلمنامه ندارم

نشست «زن، کتاب، هنر» روز شنبه (16 اردیبهشت) با عهده‌داری انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر و حضور اعظم کیان افراز مدیر انتشارات افراز، افسر اسدی بازیگر سینما و تلویزیون و چیستا یثربی نمایشنامه‌نویس در محل سرای علمی فرهنگی اهل قلم نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
کد خبر : 177642

به گزارش گروه فرهنگی آنا از ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در آغاز این نشست اعظم کیان افراز مدیر انتشارات افراز به معرفی انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر پرداخت و گفت: این نشست پنجمین نشست این انجمن است و قرار است در آینده، نشست‌های دیگری با هدف تشویق و ترغیب جامعه به فرهنگ کتابخوانی و نقش زنان فعال در این حیطه برگزار شود.


چیستا یثربی نیز در ادامه با تأکید بر ضرورت این نشست‌ها، به سختی‌های عرصه‌ی انتشارات در حوزه‌ی شعر و ادبیات نمایشی اشاره کرد و اذعان داشت: نمایش، زنده‌ترین هنر است؛ از این جهت که بازتاب‌دهنده‌ی اتفاقات روز جامعه است.


یثربی در همین رابطه افزود: نمایشنامه اگر چاپ نشود، مرده است. بنابراین صنعت نشر می‌تواند در زنده نگه داشتن تاریخ‌نگاری بخش قابل توجهی از جامعه نقش بسزایی داشته باشد.


وی با اشاره به اینکه نمایشنامه، وسیله‌ی آگاهی است خاطرنشان کرد: بسیاری از نمایشنامه‌های من، با توجه به شرایط کنونی دیگر قابل اجرا نیستند و اگر در آن دوره توسط انتشارات به چاپ نمی‌رسید حالا دیگر اثری از آن‌ها نبود.


وی در رابطه با نقش سینما و زنان در این راستا با اشاره به تجربیات متعددی که در زمینه‌ی فیلمنامه‌نویسی داشته، اذعان داشت: از آنجایی که اکثر تهیه‌کنندگان و فیلمسازان نگاهی کلیشه‌ای به حضور زنان در جامعه دارند، دیگر تمایلی به نگارش فیلمنامه ندارم.


این نمایشنامه‌نویس در ادامه افزود: ما در تئاتر و سینما آزاد نیستیم؛ چرا که مجبوریم طبق نظر تهیه‌کننده حرکت کنیم. بنا براین آزادی عمل نداریم مگر در موارد استثنایی مانند زن فیلم سگ‌کشی که حرف خود را می‌زند.


یثربی با اشاره به اثر بیضایی یادآور شد: دوران این گونه نمایشنامه‌نویسی سرآمده است. ما الان در دوره‌ی بداهه‌گویی‌های دورهمی هستیم که تنها به قصد خنداندن مخاطب روی صحنه گفته می‌شود. عبارات جدیدی باب شده تحت عنوان تئاتر شورایی که نمی‌دانم از کجا آمده. مخاطب تا اندازه‌ای تحمل بداهه را دارد.


اکثر نقش‌های زنان در سینما و تلویزیون کلیشه‌ای است


اعظم کیان افراز در تکمیل صحبت‌های یثربی با اشاره به نقش هنرمندان و فرهیختگان در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیان کرد: اکثر نقش‌های زنی که در سینما و تلویزیون شاهد آن هستیم دلالت بر شخصیتی کلیشه‌ای و خانه‌دار دارند.


کیان افراز با تأکید بر حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی اجتماعی خاطرنشان کرد: امیدواریم نگاه نویسندگان و فیلمسازان نسبت به شخصیت کلیشه‌ای زنان تغییر کند.


در پایان این نشست افسر اسدی بازیگر سینما و تلویزیون در صحبتی کوتاه بیان کرد: ترجیح می دهم خودم را به عنوان یک انسان مستقل از زن یا مرد بودن معرفی کنم چراکه معتقدم هر اتفاقی که بیفتد سوای ظواهر جنسیتی برای هر دو طرف می‌افتد.


سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته