دکتر امید: آییننامه فعالیتهای برونمرزی دانشگاه علمی کاربردی تدوین میشود/ لزوم هدایت جامعه از مدرکگرایی به مهارتآموزی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه جامع علمیکاربردی، دکتر محمدحسین امید در بیستوچهارمین گردهمایی روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی به جایگاه آموزشهای مهارتی در جامعه اشاره کرد و گفت: «صندلیهای خالی در دانشگاهها و هزینههای مازاد نتیجه رقابت ناسالم مراکز آموزش عالی در کشور است. بالا بردن ظرفیت پذیرش با افزایش بیرویه مراکز دانشگاهی در کشور نه تنها در راستای تربیت نیروی کارآمد صورت نپذیرفته بلکه باعث تحمیل هزینه بسیاری به کشور شده است.»
او افرود: «تعداد مراکز آموزش علمی کاربردی این دانشگاه نیز در مدت کوتاهی تقریبا 4 برابر شده است به گونهای که بخشی از مشکلات مراکز با سابقه دانشگاه که در شرف تعطیلی هستند، ناشی از همین گسترش بیرویه و غیرکارشناسی بوده است.»
امید درباره تعداد مراکز آموزشی این دانشگاه در کشور گفت: «اکنون در کشور حدود 900 مرکز آموزش علمیکاربردی وجود دارد و قرار است براساس ارزیابیهایی که صورت میپذیرد، تعداد مراکز با نیاز استانها متناسب شود. نامناسب بودن زیرساختهای نظام آموزشی در کشور باعث تربیت افراد ناکارآمد در جامعه میشود. دانشگاه جامع علمیکاربردی به دلیل مهارتیبودن و لزوم داشتن کارگاههای مناسب، در این زمینه دچار آسیب بیشتری شده است.»
امید به خالیبودن ظرفیتهای بخش صنعت نسبت به سایر گروههای آموزشی اشاره کرد و گفت: «عدم توجه به زیرساختها و اشتیاق به مدرکگرایی در جامعه، علاقه دانشجویان برای ورود به رشتههای غیر صنعتی و مهارتی را افزایش داده است، در حالیکه توانایی این دانشگاه در تربیت دانشآموختهای است که میتواند برای خود و دیگران شغل ایجاد کند.»
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از تدوین آییننامه فعالیتهای برونمرزی و ایجاد زمینه برای فعالیتهای مشترک با کشورهای همسایه به عنوان یکی از فعالیتهای دانشگاه و ایجاد ظرفیت بیشتر خبر داد و گفت: «با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، این دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین متولیان تربیت دانشجویان مهارتی، باید بیشترین استفاده را از این فرصت به دست آورد. در واقع امسال به نوعی سال دانشگاه جامع علمی کاربردی به شمار میرود.»
او بر کیفیت آموزشهای مهارتی دانشگاه تاکید کرد و گفت: «حمایت از راهاندازی مراکز رشد و خوشههای فناور در مراکز آموزشی، تدوین دورهها و رشتهها براساس نیاز و ظرفیت استانها، تصویب آییننامههای نظارتی، تجمیع مراکز آموزشی که از نظر کیفی در سطح مطلوبی نباشند، پالایش مدرسان علمی کاربردی و سازماندهی آنان همه در راستای افزایش کیفیت و تربیت نیروهای کارآمد و ماهر برای جامعه است.»
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ترویج فرهنگ مهارتآموزی در جامعه و سوق دادن مردم از مدرکگرایی به مهارتآموزی را یکی از وظایف مسئولان و رسانهها اعلام کرد.
انتهای پیام/