دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1394 - 13:06
با ثبت موفقیتی دیگر در دانشگاه آزاد صورت گرفت؛

تصویربرداری هوایی با «کوادروتور» ربات پرنده واحد تبریز + تصاویر

تصویربرداری هوایی با ربات پرنده ساخت دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، موفقیت دیگری را به نام این دانشگاه به ثبت رساند.
کد خبر : 17627

دکتر علی رضایی در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری آنا در تبریز گفت: ربات پرنده یکی از محصولات رباتیکی مرکز تحقیقات رباتیک و فناوری‌های نرم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است که با عنوان کوادروتور نیز شناخته می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز افزود: پژوهشگران این مرکز تحقیقاتی موفق شدند پس از چندین ماه تلاش، ربات پرنده خود را با موفقیت در فضای آزاد به پرواز درآورند.


رضایی گفت: فرایند تحقیق و طراحی این ربات از یک سال پیش شروع شده که پس از تحقیقات سه ماهه بر روی قطعات و مسائل کنترلی آن، در مرحله اول بدنه این ربات با ترکیبی از آلومینیوم و فیبرکربن طراحی و ساخته شده و همچنین برای کاهش تأثیرگذاری ضربات وارده به ربات در حین پرواز و فرود، سیستم تعلیق کمک فنری نیز برای آن تعبیه شده است.



وی تصریح کرد: در ساخت این ربات پرنده سیستم‌هایی مانند سیستم خلبان تمام‌خودکار، سیستم‌های امنیتی، پایدارکننده دوربین، سیستم‌های تنظیم پرواز خودکار، قطب‌نما، جهت‌یاب، شتاب‌سنج و ارتفاع‌سنج بکار گرفته شده است که موجب شده قابلیت های: کنترل آسان توسط اپراتور، شعاع و ارتفاع برد قابل تنظیم و قابل ارتقا، مدت‌زمان پرواز طولانی، پایداری بالا در شرایط نامناسب جوی از مشخصات این محصول باشد که تست اولیه این ربات در فضای سرپوشیده شروع و پس از تست یک ماهه و کالیبره شدن، برای بررسی عملیاتی بودن آن در محیط‌های واقعی، این‌بار در فضای آزاد و در زمین فوتبال دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که ربات پرنده با پرواز موفقیت‌آمیز توانست تصویربردای هوایی با کیفیت قابل قبول و در زوایای مختلف انجام دهد.


رضایی افزود: این ربات با توجه به قدرت مانور بالا در ارتفاع پایین قادر است برای انواع کاربردها مانند عملیات امداد و نجات در مناطق صعب‌العبور، فیلم‌برداری هوایی، نگهبانی و فعالیت‌های نظامی و انتظامی مورد استفاده قرار ‌گیرد.



وی گفت: مرکز تحقیقات رباتیک و فناوری های نرم دانشگاه آزاد اسلامی تبریز اعلام آمادگی کرده که قادر است ربات پرنده با مشخصات خاص براساس کاربرد مورد نیاز مانند ارتفاع قابل پرواز، مدت پرواز، نحوه ارسال و ضبط تصویر و نحوه کنترل ربات تولید کند.


شایان ذکر است ربات پرنده در کشورهای پیشرفته جهان برای مصارف کنترل ترافیک و تحویل سریع کالا به مشتری توسط فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به بومی شدن این تکنولوژی و با توجه به دردسترس بودن سورس اصلی واحد کنترلی ربات ساخته شده می‌توان این ربات را برای هر مأموریتی برنامه‌ریزی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته