دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1396 - 13:00
در گفت‌و‌گو با آنا؛

مسعود سلیمانی: سال 96 برای اسکواش ایران، سال ترویج و استعدادیابی است/ 6 ماه برای حجاب بانوان ایرانی رایزنی کردم

رئیس فدراسیون اسکواش گفت: اولین گام برای حضور اسکواش در رقابت های دوره بعد بازی های کشورهای اسلامی را فدراسیون اسکواش برداشت و در حال رایزنی با اعضای هیات رئیسه این بازی ها هستیم.
کد خبر : 173880

مسعود سلیمانی رئیس فدراسیون اسکواش در گفت و گو با خبرنگار آنا درباره تیم ملی اسکواش و اعزام به رقابت های قهرمانی آسیا گفت: «‌برای مسابقات قهرمانی آسیا شاملی، جمشیدی و کاپیتان ملک ثابت و خانم ها اقتداری و شرف پور و کاپیتان تقوی و نیری عازم هندوستان شدند و این رقابت ها همچنان ادامه دارد. در بخش مردان نوید ملک ثابت مقابل حریفی از فیلیپین به برتری رسید اما در دور بعد نتیجه را واگذار کرد. عرفان جمشیدی هم در دور نخست مقابل حریف فیلیپینی خود بازی را واگذار کرد. علیرضا شاملی هم مقابل حریفی از نپال روز گذشته مغلوب شد و در دور دوم هم مقابل حریفی از هند نتیجه را واگذار کرد. در نهایت سهیل شاملی هم در دور اول رقابت ها برابر حریف هندی نتیجه را واگذار کرد و در جدول امروز به مصاف حریفی از کره جنوبی می رود.»


وی ادامه داد: «در بخش زنان هم تقوی مقابل حریفی از کره‌جنوبی نتیجه را واگذار کرد و امروز در جدول به مصاف حریفی دیگر از کره جنوبی می رود. نیری هم در برابر حریفانی از کره جنوبی و سنگاپور نتیجه را واگذار کرد. غزال شرف پور در دور اول هم از هنگ کنگ و همچنین برابر حریفی از کره جنوبی نتیجه را واگذار کرد و در نهایت فرشته اقداری نیز برابر لی آندرا مالزی باخت و امروز باید به مصاف حریفی از سنگاپور برود. تیم ملی بزرگسالان ایران آخرین بار 4 سال قبل در رقابت های آسیا در کویت شرکت کرده بود و در جدول این مسابقات به سید‌های دو و سه آسیا برخورد کرده بود که امیدواریم امسال نتیجه ای بهتر کسب کند و با دست پر به ایران برگردند.»


وی ادامه داد: «‌مسابقات رقابت های قهرمانی آسیا به صورت انفرادی برگزار خواهد شد و در کنار اسکواش بازان ایرانی دو داور خانم هم به نام‌های الهام رمضانی و سوفیا نواده همراه تیم برای قضاوت به کشور هندوستان اعزام می شوند که موفقی بزرگی برای ما محسوب می شود.‌ اسکواش بازان ایران در آسیا همیشه جزو هشت تیم برتر بوده و در آخرین دوره هم تا رده پنجم آسیا صعود کردیم اما چهار تیم هند، پاکستان، هنگ کنگ و مالزی قهرمانان قدیمی در این رشته هستند و ما باید تلاش کنیم تا آن‌ها را پشت سر بگذاریم که البته این امر در سال‌های آینده محقق خواهد شد چرا که فعالیت های اسکواش در این مدت نشان داده که بازیکنان ما پتاسیل بالایی دارند و ضمن اینکه ما امسال را سال ترویج و شکوفایی اسکواش نامیده‌ایم تا کسانی که استعداد این رشته را دارند شناسایی و به صورت حرفه‌ای کار را دنبال کنند. ما حلقه مفقوده‌ای که بین کمیته‌ استعدادیابی و کمیته‌ تیم‌های ملی وجود داشته را از بین برده ایم و با انتخاب 4 مربی برنامه ریزی کردیم تا کسانی که استعداد اسکواش دارند شناسایی و به صورت حرفه ای با آنها تمرین کنند تا از این کانال به تیم ملی برسند.»


وی همچنین در مورد پیشنهاد فدراسیون اسکواش ایران برای حضور در بازی های اسلامی اظهار کرد: «اسکواش در آسیا یکی از قدرت های جهانی است و کشورهایی همچون پاکستان، مالزی، هند از قدرت های مسلط در این رشته هستند که جزو کشورهای اسلامی هم محسوب می شود اما هیچ کدام از این کشورها هیچ زمانی به صورت جدی پیگیر این موضوع نبودند که در رقابت های کشورهای اسلامی می توانند شرکت کنند. در واقع نه تنها فدراسیون جهانی بلکه فدراسیون آسیایی هم پیگیر این موضوع نبودند. از طرفی کشور انگلستان هم که مهد اسکواش در جهان است تمایلی نداشتند که این رشته به بازی های کشورهای اسلامی اضافه شد اما اولین گام برای حضور این رشته در رقابت های دوره بعد بازی های کشورهای اسلامی را فدراسیون اسکواش برداشت و ما با افشارزاده که عضو هیات اجرایی بازی‌های کشورهای اسلامی است رایزنی کردیم و برنامه خودمان را به او داده‌ایم که او هم استقبال کرد و قرار است نامه ای را تحت عنوان حضور اسکواش در بازهای کشوهای اسلامی در اولین جلسه‌ای که در عربستان برگزار می‌شود، مورد بحث قرار دهد تا بتوانیم از سال بعد مقدمات حضور اسکواش را در بازی های کشورهای اسلامی فراهم کنیم.»


سلیمانی همچنین به تصویب حجاب بانوان اسکواش باز ایران اشاره کرد و گفت: « سال گذشته در مسابقات قهرمانی جوانان جهان که به میزبانی لهستان برگزار شد موضوع حجاب بانوان ایرانی مطرح شد و ما رایزنی های خودمان را برای این موضوع که بانوان ایرانی با حجاب اسلامی در مسابقات شرکت کنند را مطرح کردیم. ناظر مسابقات لهستان هم هندی بود و با فدراسیون ما رابطه ای خوبی داشت به همین دلیل بعد از مطرح کردن این موضوعات مقدمات کار را فراهم کرد و ما هم 6 ماه زمان گذاشتیم تا تاییدیه رسمی و مکتوب را از فدراسیون جهانی کسب کنیم. البته کمی پروسه مجوز نهایی طول کشید چرا که رئیس فدراسیون جهانی فردی هندی بود و بر سر این موضوع مانع تراشی می کرد اما در آذر ماه که رئیس فدراسیون جهانی تغییر کرد و یک فرانسوی، به عنوان رییس جدید فدراسیون جهانی انتخاب شد، این موضوع سبب شد که فدراسیون جهانی فعال‌تر شود و رایزنی‌های ما نیز نتیجه دهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته