دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1396 - 14:50

برگ دیگری از خاطرات صعود بانوی کوهنورد واحد بوشهر

در منتهی الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، کوهستان‌هایی سرسخت و صخره‌ای وجود دارند که با وجود ارتفاع کم، دست یافتن به آنها کاری سخت و دشوار است که یکی از آنها، کوه «بِیرَمی» است.
کد خبر : 172707

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نازنین نعمتی‌زاده بانوی کوهنورد و کارمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر این بار در سومین صعود خود به قلل کوه های ایران، رشته کوه بیرمی در استان بوشهر را انتخاب کرد که تجربه صعود و تشریح طبیعت کوهستان را در گزارش وی می‌خوانیم:


به همراه اعضای تیم 6 نفره‌مان، ساعت 7 صبح چهارمین روز از فروردین به سرگروهی آقای برغندان از کوهنوردان با تجربه استان بوشهر خود را به پای کوه رساندیم و پس از گرم کردن، کار خود را از تنگ «گِسی» آغاز کردیم.


بهترین زمان برای صعود به این کوه که از نوع سنگی و دارای شیب زیادی است، ماه های سرد سال، بین آذر تا اسفند است که ما از تعطیلات نوروز نهایت بهره را بردیم تا درس دیگری را در دامان طبیعت بیاموزیم.



هوا گاه صاف و گاه نیمه ابری بود. هر یک ساعت و نیم یا شاید هم کم و بیش، استراحت ده دقیقه ای داشتیم و با نوشیدن آب و مواد قندی، تجدید قوا می کردیم.


در هوای مطبوع بهاری شاهد بارش رحمت الهی بودیم که طراوت خاصی را در حال و هوای ما و طبیعت بکر کوهستان برقرار کرد.


ساعت 12:12 دقیقه ظهر را نشان می داد که به خط الراس بیرمی با ارتفاع 1700متر رسیدیم.


ترنم مه همراه با وزش باد و بارش باران روح نواز بود و آبشارهای ابر در کوه های پشت سرمان قابل مشاهده.


مسیر کاملا سفیدپوش شده به طوری که مسیر پیمایش قله قابل رویت و پیمایش نبود.



بیرمی


با درایت و تصمیم گیری خوب سرگروه پس از یک ربع توقف در خط الراس، مسیر قله از مه صاف شد و جهت سبک تر شدن و افزایش سرعت صعود، کوله ها را در شکافی جای داده و به سمت قله راهی شدیم.


در ساعت 1:30 دقیقه به قله اصلی پازنان با ارتفاع 1970 متر رسیدیم. از آنجا طبیعت بسیار چشم نواز بود و از لا به لای مه دره، شهر خورموج کم و بیش قابل رویت بود.


مسیر صعود و نیز فرود از بین چند دره، دیواره و صخره هایی با شیب های تند و نفس گیر که با سنگ چین هایی علامت گذاری شده قرار داشت که حاکی از پیچیدگی مسیر بود و می توانست هر لحظه به راحتی عامل گم شدن در کوهستانی شود که به گفته یکی از همنوردان باید آن را علی رغم ارتفاع کم «وحشی و دست نیافتی» خواند.


به گزارش آنا، این کوهستان صخره ای به شکل خط الراسی است که چندین قله به ارتفاع تقریبی 1500 تا 1970 متر را در خود جای داده و در میان آنها قله "پازنان" بلندترین آن است که به نوعی لقب بام استان بوشهر را به خود اختصاص داده است.


این رشته کوه که ادامه رشته کوه های زاگرس است، از یک سمت به شهرستان خورموج مشرف بوده و از سمت دیگر به شهرستان اهرم ودرمحدوده ی منطقه ی زیبای خائیز واقع شده است که نام بیرمی به نقل ازاهالی آن منطقه، از بی رحم گرفته شده، چرا که این کوه مسیری سخت و تابستانی خشک داشته که پا گذاشتن در این منطقه یعنی یک ماجراجویی واقعی و روبرو شدن با خطر را به همراه دارد.


منطقه حفاظت شده کوه بیرمی در شهرستان تنگستان یکی از مهمترین زیستگاه های جنوب غرب کشور به شمار می رود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته