دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1396 - 09:30
در جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی

سند تحول در علوم انسانی نهایی شد/ سرفصل‌های کارشناسی‌ارشد رشته معماری تصویب شد

جلسه 134 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
کد خبر : 172256

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه حداد عادل با گرامیداشت فرا رسیدن سال جدید و اعیاد ماه رجب، بر لزوم وجود یک نشریه برای انعکاس اخبار مربوط به فعالیت‌ها در زمینه تحول و ارتقای علوم انسانی تاکید کرد و گفت: «خوشبختانه مجوز انتشار یک نشریه برای همین کار صادر شده است و به‌ زودی این نشریه منتشر می‌شود.»


رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از فعالیت‌های دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه تحول در علوم انسانی تقدیر کرد و گفت: «با همکاری مدیریت این دانشگاه تصمیم گرفتیم بخشی از موضوعاتی که در روند کار به آنها احساس نیاز شده است، به صورت موضوع پایان‌نامه‌های مقطع دکتری از سوی دانشجویان نخبه و معتقد به تحول در علوم انسانی، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»


در ادامه این جلسه با اعلام خبر تدوین نهایی «سند تحول در علوم انسانی» بر لزوم نظارت بر پذیرش بدون آزمون در برخی رشته‌های علوم انسانی تاکید شد. همچنین اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، بر لزوم توجه به موضوع پژوهش و تحقیقات در علوم انسانی و دقت در ترکیب جنسیتی دانشجویان شاغل در رشته‌های علوم انسانی نیز تاکید کردند.


اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی همچنین مقرر کردند در جلسه آینده، گزارش معاونت تالیف و تدوین کتب علوم انسانی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.


همایش دین، فرهنگ و فناوری برگزار می‌شود


در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای تخصصی حوزوی از برگزاری همایش دین، فرهنگ و فناوری با حضور صاحب‌نظران ملی و بین‎المللی در آینده نزدیک خبر داد.


پارسانیا گفت: «این همایش با مشارکت بیش از 12 مجموعه علمی و دانشگاهی برگزار می‌شود.»


تصویب برنامه آموزشی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی‌ارشد


در ادامه این جلسه، بررسی سرفصل‌‎های درسی و برنامه آموزشی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی‌ارشد در دستور کار شورای تحول و ارتقای علوم انسانی قرار گرفت و گزارش تدوین شده از سوی کارگروه مربوطه ارائه شد.


در این گزارش به وجود بیش از 800 مرکز آموزشی فعال در این رشته و لزوم ساماندهی پذیرش در این مقطع از منظر سابقه تحصیلی متقاضیان در مقطع کارشناسی اشاره شد و مواردی مانند حساسیت و نقش این رشته در ساماندهی زیست‌بوم‌های شهری و پذیرش تکثر و تنوع در اجرای برنامه درسی نیز مورد تاکید قرار گرفت.


دکتر اسلامی، رئیس کارگروه معماری شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی در ادامه با اعلام انتخاب دو نفر از اعضای این کارگروه در جمع یک درصد از دانشمندان برتر جهان گفت: «خوشبختانه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران جزو 200 مرکز برتر آموزشی در جهان انتخاب شده است.»


در بخش دیگری از این گزارش بر لزوم مطالعات میان رشته‌ای در این سرفصل‌ها، در نظر گرفتن تنوع اقلیمی نقاط مختلف کشور در این سرفصل‌ها و انعطاف‌پذیری شیوه‌های آموزش تاکید شد. پس از ارائه گزارش، کلیات سرفصل‌ها و برنامه درسی با رای مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی به تصویب رسید.


پس از تصویب کلیات سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی‌ارشد، جزئیات این برنامه و سرفصل‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بخش بر لزوم توجه به جنبه‌های اسلامی و ایرانی در این سرفصل‌ها، ضرورت و اهمیت روش تحقیق تخصصی در این سرفصل‌ها، در نظر گرفتن ارتباط میان جنبه‌های نظری عرفان و هنر اسلامی، تفکیک میان این رشته و سایر رشته‌های مشابه مانند مهندسی عمران و ... در نظر گرفتن مبانی قانونی و حقوقی و زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته تاکید شد.


رئیس شورای تحولو ارتقای علوم انسانی در ادامه گفت: «ارتباط میان معماری و فرهنگ جزو دغدغه‌های فکری قشر زیادی از متفکران معاصر کشورمان بوده است. متاسفانه غفلت از این مبانی در بخش اجرایی و سیاست‌گذاری معماری شهری موجب شده است تا این بخش بی‌هویت و آشفته باشد و وضعیت فعلی تهران مبین این موضوع است.»


حداد عادل گفت: «برای رفع این نقیصه باید معماری با فرهنگ بیشتر مانوس شود.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «همان‌گونه که طرح لباس باید به عقاید و فرهنگ شخصی که می‌خواهد آن لباس را بپوشد توجه کند، معمار نیز باید عقاید و فرهنگ جامعه‌ای که می‌خواهد برای آن جامعه ساختمان بسازد توجه کند.»


در ادامه اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی مقرر کردند تا جزئیات این برنامه درسی با توجه به نظرات ارائه شده در این جلسه در کارگروه مربوطه مورد بازنگری قرار بگیرد و مجددا در شورا مطرح شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته