دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1394 - 14:38
وزیر بهداشت تاکید کرد

در ساختار اداره بیمارستان‌ها تجدیدنظر شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با تاکید بر اینکه باید مشکلات گذشته حوزه آموزشی را با همت روسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌ها رفع کنیم، تصریح کرد: باید در ساختار اداره بیمارستان‌ها تجدیدنظر کنیم.
کد خبر : 17039

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر سید حسن هاشمی در همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید مطهری اظهار امیدواری کرد که انقلاب اسلامی ایران بتواند در مسیر تحقق اهداف شهیدان، دوران شکوفاتری را طی کند.


وزیر بهداشت با توجه به شعار امسال که «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» نامگذاری شده است، گفت: امیدوار هستیم در سالی که دستگاه‌های اجرایی با چالش‌های متعددی مواجه هستند شاهد تحقق این شعار در عمل و رفتار مسئولان، سیاستمداران، گروه‌های مختلف اجتماعی و نهادهای رسمی کشور باشیم.


وی تصریح کرد: تردیدی ندارم که ملت ایران همچون گذشته هر جا اقدام خیری از مسئولان ببینند، همراه مسئولان هستند، کما اینکه قدرشناسی مردم در یک سال گذشته و با اجرای طرح تحول سلامت در کشور، ارزنده و بی بدیل بوده است.


هاشمی با توجه به برگزاری همایش «نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت» از تمامی کسانی که به نقد عملکرد حوزه سلامت پرداختند، قدردانی کرد و یادآور شد: البته برخی ترجیح می‌دهند که نقدشان را جلوی دوربین و رسانه‌ها بیان کنند که اگر این نقدها نیز با درایت و انصاف باشد، از آنها نیز تشکر می‌کنیم.


گوش وزارت بهداشت برای شنیدن انتقادات و اصلاح رفتارها باز است


وزیر بهداشت خطاب به مسئولان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: شما شهامت داشته‌اید که عملکردتان را به عنوان یک دستگاه اجرایی در بوته نقد قرار دادید و اعلام کردید که گوش وزارت بهداشت برای شنیدن انتقادات و اصلاح رفتارها باز است و این حرکت خوبی است و باید پاسخگوی عملکرد خود باشیم.


هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اجرای طرح تحول سلامت در کشور گفت: شما کار بزرگی را شروع کردید که باعث رضایت و خشنودی مردم و رضایت خداوند متعال است.


وی با بیان اینکه مردم در این طرح از این که مشکلاتشان دیده شده است و مورد احترام واقع شده‌اند، خشنود هستند، گفت: البته رضایت و خشنودی مردم، خود یک سرمایه بزرگ اجتماعی برای انقلاب اسلامی و کشور است.


تشریح دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت


وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای اجرای برنامه تحول سلامت در کشور پرداخت و گفت: در گام اول اجرای این برنامه بیش از 8 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم در روستاها به 3 درصد و در شهرها به 6 درصد کاهش یافت، هتلینگ بیمارستان ها ارتقاء یافت، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مقیمی پزشکان افزایش یافت، زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی رایگان شد و هزینه های دارویی بیماران صعب العلاج کاهش یافت.


وی افزود: در گام دوم طرح تحول سلامت نیز خدمات بهداشتی درمانی در خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی گسترش یافت، خانه‌های بهداشت بازسازی شدند، خدمات بهداشتی در شهرهای زیر 20 هزار نفر و حاشیه شهرها گسترش یافت.


دکتر هاشمی گام سوم برنامه تحول سلامت را اجرای کتاب تعرفه سلامت در راستای منطقی کردن تعرفه ها عنوان کرد.


گام چهارم برنامه تحول سلامت با درایت بیشتری برداشته می‌شود


وزیر بهداشت در ادامه گام چهارم برنامه تحول سلامت را تحول در نظام آموزشی عنوان کرد و با اشاره به مسئولیت دکتر لاریجانی در سمت معاونت آموزشی این وزارتخانه تصریح کرد: تردیدی ندارم گام چهارم طرح تحول با کمک معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی با درایت بیشتر برداشته خواهد شد.


وزیر بهداشت با بیان اینکه پس از 3 دهه شاهد تغییرات جدی در حوزه آموزش پزشکی خواهیم بود، گفت: کار در حوزه آموزش سخت است و باید از تجارب کارشناسان و صاحبنظران و نیز تجارب بین المللی بهره گرفت چرا که کمترین خطا در این حوزه آثار زیان بار بلند مدتی در پی خواهد داشت.


باید در ساختار اداره بیمارستانها تجدیدنظر کنیم


دکتر هاشمی در ادامه با توجه به چالش‌های حوزه آموزش پزشکی در 3 دهه گذشته و جدایی آموزش عالی از آموزش پزشکی و نیز خودگردانی بیمارستان‌ها گفت: هر وقت به آسیب شناسی این موضوع می‌پردازیم تصور می‌شود که دوباره تصمیم گرفتیم آموزش پزشکی را در آموزش عالی ادغام کنیم در حالی که نه وزارت علوم و تحقیقات، وزارتخانه 30 سال پیش است و نه این فرصت ایجاد شده در حوزه پزشکی قابل واگذاری است.


وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه باید مشکلات گذشته حوزه آموزشی را با همت روسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌ها رفع کنیم، تصریح کرد: باید در ساختار اداره بیمارستانها تجدیدنظر کنیم.


وی ایجاد تحول در حوزه آموزش پزشکی را مستلزم گذاشتن وقت از سوی مسئولان این حوزه دانست و گفت: در حال حاضر در تهران و شهرهای بزرگ در بخش‌های آموزشی، بستری و سرپایی مشکل جدی عدم حضور اساتید و حتی فراگیران در کشیک‌های شب و برنامه‌های روز را داریم.


تصویب طرح آمایش سرزمینی و جلوگیری از گسترش بی‌رویه مراکز آموزشی


وزیر بهداشت از تصویب طرح آمایش سرزمینی به منظور پیشگیری از گسترش بی رویه مراکز آموزش عالی در حوزه علوم پزشکی در 10 روز گذشته خبر داد و گفت: این طرح باعث ایجاد عدالت آموزشی در نقاط مختلف کشور می شود و باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببیرم.


دکتر هاشمی با تاکید بر حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی در عرصه‌های بین المللی گفت: باید دانشگاه‌های علوم پزشکی را به نحوی رتبه بندی کنیم که دانشگاه‌های برتر بتوانند در خارج از مرزها بدرخشند و در داخل هم یک رقابت سالم بین دانشگاه ها ایجاد شود.


ضرورت وحدت رویه آموزشی در دانشگاه ها


وی موضوع استقلال دانشگاه‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: بحث استقلال و اختیارات مالی اداری دانشگاه‌های جدا از بحث وحدت رویه در برنامه ریزی آموزشی دانشگاه‌های است.


وی گفت: استقلال دانشگاه ها به معنی استقلال در اختیارات مالی و اداری است و دانشگاه های علوم پزشکی یک استان باید در بحث‌ها و برنامه ریزی‌های آموزشی وحدت رویه داشته باشند.


آزمون دستیاری بعد از یک سال از فارغ التحصیلی دانشجویان پزشکی برگزار می شود.


وزیر بهداشت در ادامه از تغییر در تاریخ برگزاری آزمون دستیاری خبر داد و گفت: به منظور تاکید و حضور اساتید، دستیاران و دانشجویان در بالین، آزمون دستیاری بعد از یک سال از فارغ التحصیلی دانشجویان پزشکی برگزار می شود.


دکتر هاشمی همچنین به موضوع تمام وقتی هیات علمی اشاره کرد و گفت: دانشگاه های علوم پزشکی زمانی مسیر تعالی و پیشرفت را طی خواهند کرد که اعضای هیات علمی تمام وقت شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته