دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1396 - 13:18
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در نشست خبر مطرح کرد

ایران رتبه اول تولید مقالات کیفی در بین صاحبان 85 درصد علم دنیا/ مجلس اعتبار پژوهش‌های دانشگاهی را از ردیف بودجه امسال حذف کرده است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حذف جدول 14 (اعتبارمخصوص پژوهش‌های دانشگاهی) از ردیف بودجه سال 96 از سوی مجلس شورای اسلامی خبر داد.
کد خبر : 170353

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر وحید احمدی‌ در نشست خبری با خبرنگاران درباره عملکرد معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: «تعداد مقالات ثبت‌شده در ISI در سال 2013، 31هزار و 142، در سال 2014، 33 هزار و 174، در سال 2015، 37 هزار و 986 و در سال 2016، 43هزار و 296 است. بر این اساس رشد سالانه ما به صورت میانگین 14درصد بوده است و به این ترتیب ما از لحاظ تولید تعداد مقاله در رتبه اول جهانی قرار داریم.»


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: «همچنین از لحاظ تولید کیفی براساس مقالات پراستناد باز هم ایران در رتبه اول قرار دارد. این آمارگیری در 25 کشور دنیا که 85درصد علم را تولید می‌کنند، گرفته شده است. رتبه ما در ISI در سال 92، 21 بود و اکنون ما به رتبه 17 دست یافته‌ایم. سهم تولید مقالات ما در سال 2013، 1.34درصد، در سال 2014‌، 1.36درصد؛ در سال 2015، 1.49 بوده و در سال 2016، 1.79 رسیده است.»


احمدی همچنین از 4 برابر شدن تولید مقالات کیفی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: «سهم تولید ما در تولید مقالات کیفی در 2012، 6 درصد بود ولی اکنون به 2.2درصد رسیده است؛ با این وجود جهت‌گیری ما در تولید علم صحیح است و با همین راهبرد می‌توانیم اهداف بلندتری را به ثمر برسانیم.»


او در ادامه به تولید مقاله در حوزه علوم‌انسانی هم اشاره کرد و گفت: «هنوز جای خالی مقالات علوم‌انسانی ایران در مجامع بین‌المللی احساس می‌شود، ما آیین‌نامه تشویق خاص برای مقالات علوم‌انسانی را ابلاغ کردیم و از مجلات این حوزه برای نمایش دادن در مجامع بین‌المللی حمایت خاص می‌کنیم تا از این طریق تعداد مقالات علوم‌انسانی افزایش یابد.»


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم یکی از سیاست‌های وزارت علوم را ارتقای سطح نشریات علمی اعلام کرد و افزود: «تصمیم داریم که به نشریات علمی کمک کنیم تا در پایگاه‌های بین‌المللی ثبت شوند، با این وجود دیگر نیازی به چاپ مقالات‌مان در نشریات خارجی نداریم، ‌چرا که نشریات ما اعتبار بین‌المللی پیدا کرده‌اند؛ علاوه‌بر 22 نشریه بین‌المللی وزارت علوم، 12 نشریه دیگر را وارد پایگاه ISI کرده‌ایم. ما 1200 نشریه داخلی داریم که حدود 630 نشریه در حوزه علوم‌انسانی است. با رتبه‌بندی هریک از نشریات و کمک به بین‌‌المللی شدن آنها قصد داریم تعداد بیشتری از نشریات علمی بین‌المللی در کشور داشته باشیم.»


او به حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: «اکنون ما 39 پارک علم و فناوری و 180 مرکز رشد داریم که 30 هزار نفر در این مراکز مشغول به کار و فعالیت هستند. همچنین 4هزار و 400 هسته فناور و شرکت نیز در پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده‌اند که به رشد فناوری در کشور کمک می‌کنند.»


احمدی برگزاری جشنواره‌ها و المپیادهای کسب‌وکار دانشجویی و برگزاری فن‌بازارها را از دیگر فعالیت‌های حوزه فناوری اعلام کرد و افزود: «در سال 92، 5 میلیارد تومان، 93، 12 میلیارد تومان، 94، 24 میلیارد تومان و 95، 77 میلیارد تومان در عرصه پژوهش قرارداد امضا کردیم. همچنین در سال 94 تا 95 توانستیم 212 میلیارد تومان قرارداد فروش دانش فنی را به نتیجه برسانیم.»


او درباره حوزه ارتباط با صنعت هم گفت: «برای اولین بار در تاریخ کشورمان دانشگاه‌ها با وزارت نفت قرارداد همکاری امضا کردند. این قرارداد در دو حوزه بالادستی و پایین‌دستی است. حوزه بالادستی مربوط به ازدیاد برداشت با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان برای 10 سال است که از طریق 9 مرکز دانشگاهی در 20 میدان نفتی انجام می‌شود. قراردادهای پایین‌دستی مربوط به حوزه پالایش، گاز و پتروشیمی است. در این حوزه نیز 12 مرکز دانشگاهی با شرکت‌های نفت و گاز و پالایش قرارداد بسته‌اند.»


احمدی همچنین به قرارداد با وزارت دفاع اشاره کرد و افزود: «براساس قرارداد سال 93 با وزارت دفاع، 1200 پروژه با 300 میلیارد تومان اعتبار از سوی دانشگاه‌ها انجام خواهد شد؛ همچنین قرارداد جدیدی نیز با وزارت دفاع منعقد کردیم که برای کمک به پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی است. ما همچنین با وزارت صنعت نیز قراردادی منعقد کرده‌ایم که براساس آن دانشجویان بتوانند در کارخانجات و زیرمجموعه‌های وزارت نفت مشغول به کار به صورت کارورزی و کارآموزی شوند.»


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم نیز اشاره کرد و گفت: «تحقق دانشگاه کارآفرین، تقویت نظام آموزشی برای ارتباط با صنعت و ارتقای سطح دانشگاه‌ها از جمله ماموریت‌های وزارت علوم در حوزه اقتصاد مقاومتی است. همچنین موضوع ارتقای جایگاه اخلاق حرفه‌ای را نیز در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم و آیین‌نامه مقابله با تخلفات را ابلاغ کرده‌ایم. همچنین نرم‌افزارهای همانندجویی در حوزه پایان‌نامه‌ها نیز طراحی شده است که بر این اساس باید همه پایان‌نامه‌های دانشجویی در پایشگاه ایرانداک ثبت شود.»


او همچنین از حل مشکل زمین 5 پارک علم و فناوری خبر داد و گفت: «پارک علم و فناوری گیلان 12 سال سابقه دارد، ولی این پارک همچنان مشکل زمین را با خود به همراه داشت. ما توانستیم مشکل زمین این پارک و بسیاری از پارک‌های دیگر را برطرف کنیم و با این وجود دیگر پارکی مشکل زمین ندارد. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد زمینه برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، توسعه استارت‌آپ‌ها از دیگر برنامه‌های حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم است. به پیشنهاد ایران فن‌بازارهای کشورهای اسلامی ایجاد می‌شود و همچنین شبکه آزمایشگاهی کشورهای اسلامی نیز با همکاری بانک توسعه اسلامی شکل می‌گیرد.»


احمدی همچنین از ایجاد 5 منطقه ویژه علم و فناوری خبر داد و گفت: «این مناطق ویژه در یزد، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و بوشهر ایجاد شده‌اند. ما درصدد توسعه این مناطق ویژه هستیم.»


او همچنین از خریداری تجهیزات آزمایشگاهی به ارزش 77میلیارد تومان از نمایشگاه ساخت داخلی خبر داد و گفت: «این خرید از طریق دانشگاه‌ها صورت گرفته است و ما براین اساس به تولید ملی کمک کرده‌ایم.»


احمدی درباره حذف جدول 14 در بودجه سال 95 گفت: «قانون بودجه سال 96 تصویب شد و متاسفانه جدول 14 که مربوط به بودجه پژوهش بود از آن حذف شد و نمی‌توانیم بگوییم دولت کوتاهی کرده است چراکه دولت پیشنهاد داده بود ولی مجلس آن را حذف کرد. با این وجود این مهم را پیگیری می‌کنیم هرچند که کار سختی است.»


او درباره بدهی حق عضویت وزارت علوم به سازمان‌های بین‌المللی گفت: «برخی از تعهدها داوطلبانه است که ما آنها را انجام می‌دهیم، در قالب جدول 14 قصد داشتیم برخی از حق عضویت‌ها را پرداخت کنیم که متاسفانه جدول 14 از ردیف بودجه خارج شد. امیدواریم بتوانیم از محل دیگری این هزینه‌ها را پرداخت کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته