دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 اسفند 1395 - 10:00
رئیس فدراسیون شطرنج در گفت و گو با آنا؛

میزبانی از مسابقات قهرمانی جهان در سال 95 اتفاق بزرگی بود/ دانشگاه آزاد باعث رشد شطرنج در ایران شد

رئیس فدراسیون شطرنج گفت:در میان باشگاه‌های ایرانی می‌توانیم از دانشگاه آزاد به‌عنوان باشگاهی موفق نام ببریم که با مدیریت مناسب دکتر دادگان توانسته به شطرنج کمک مناسبی کند.
کد خبر : 165659

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، مهرداد پهلوان‌زاده در سال 95 اتفاق مهمی را برای فدراسیون شطرنج رقم زد. او در سمت ریاست این فدراسیون توانست مسابقات قهرمانی جهان بانوان را در ایران برگزار کند. اگر چه نمایندگان کشورمان در همان دور مقدماتی حذف شدند اما موفقیت‌های شطرنج‌بازان ایرانی در رده‌های سنی محتلف و در راس آن نتایج نسبتا خوبی که شطرنج در سال 95 به دست آورد روزنه‌‌های امید را به این ورزش بیشتر کرده است.


پهلوان زاده درباره فعالیت‌هایی که در سال 95 در فدراسیون شطرنج انجام شد، به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «تیم زیر 16 سال ایران در اسلواکی و با حضور تیم‌های روسیه، آمریکا، چین و مجارستان قهرمان شد. این دومین قهرمانی بچه‌های زیر 16 سال ایران بعد از قهرمانی سال 93 بود که پرستیژ شطرنج بازان ما را در این رده سنی به شدت بالا برد. همچنین رقابت‌های شطرنج قهرمانی بانوان جهان را بدون کوچکترین مشکلی برگزار کردیم که این اتفاق در تاریخ ورزش ایران نادر و بزرگی بود.»


او ادامه داد: « دو سری رقابت‌های آماتورهای آسیا را برگزار کردیم، آن هم با حضور 300 شطرنج‌باز ، مسابقات مدارس آسیا در تهران با 700 شرکت کننده انجام شد. 6 مسابقه اوپن را برگزار کردیم و در جام پایتخت 10 کشور شرکت کردند. ما از لحاظ تعداد برگزاری مسابقه نسبت به سال‌های قبل رشد چشمگیری داشتیم. 800 مسابقه انجام شد و ریتینگ شطرنج‌بازان ما به واسطه این رقابت‌ها بالاتر از قبل رفت. سارا خادم‌الشریعه هم عنوان سوم قهرمانی جهان را به همراه حرکتی کاملا اخلاقی گرفت. او رتبه چهارم را هم در مسابقات سریع قطر به‌دست آورد.»


رئیس فدراسیون شطرنج در واکنش به این مسئله که چرا ایران در سطوح بزرگسالان تعداد شظرن‌بازان مطرح خیلی کم دارد، عنوان کرد: «وقتی در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان هستیم، شطرنج‌بازان ما با حمایت خانواده‌های خود بدون آنکه کوچکترین دغدغه‌ای داشته باشند، با حریفان خود رودررو می‌شوند و نتایج درخشانی هم می‌گیرند اما آنها از زمانی که وارد رده سنی امید و بعد هم بزرگسالان می‌شوند به دلیل دغدغه‌ای که از مسائل معیشتی برایشان ایجاد می‌شود از شطرنج دور می‌شوند و نمی‌توانند تمرکزشان را حفظ کنند چون میزان تمرینات آنها پایین می‌آید.»


وی افزود: «ورزشکاران ما نمی‌توانند زندگی ورزشی حرفه‌ای خود را ادامه دهند و برای همین ما تنها در چند رشته در سطح جهان مدال می‌گیریم که شطرنج جزو آنها نیست. یک شطرنج‌باز باید بتواند مراحل رشد و ترقی خود را به بهترین نحو طی کند تا به درجه استاد بزرگی برسد. اگر این مرحله را طی کند و استاد بزرگ هم شود، چون درآمدش کافی نیست باید به مربیگری بپردازد و برای همین تمرکز کافی برای مسابقه در سطح جهان را ندارد. همه شطرنج‌بازان ما که نمی‌توانند همچون احسان قائم‌مقامی برای خود درآمدی داشته باشند که بدون دغدغه با حریفان خود رقابت کنند.»


پهلوان‌زاده خاطرنشان کرد: «همه تلاش فدراسیون شطرنج در سال 96 این است که رقابت‌های لیگ را حرفه‌ای کند و با گرفتن اسپانسرهای قوی فضایی را فراهم آورد که سرمایه‌های شطرنج‌مان از دست نرود. البته در این راه باید استقبال خانواده‌ها هم بیشتر شود تا ما به نتایج بهتری برسیم. ما باید فضا را به سمتی ببریم که شطرنج‌بازان ملی‌پوشان قبل از رسیدن به سن اشتغال به درآمد برسند تا از مسیر قهرمانی دور نشوند. اگر این اتفاق بیفتد در آینده شطرنج ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هوش بالای ایرانی‌ها می‌تواند در مسابقات معتبر شطرنج به ما کمک کند.»


رئیس فدراسیون شطرنج با اشاره به مشکلات باشگاه‌های ایرانی تصریح کرد: «متاسفانه در ایران به معنای واقعی کلمه باشگاه نداریم و این یکی از چالش‌های عمیق ورزش کشور است. در ساختار یک باشگاه ورزشی حضور در کلیه رشته‌‌های ورزشی گنجانده شده است. چون در ایران ما باشگاهی نداریم که بتواند درآمدزایی داشته باشد ما نمی‌توانیم در بازی‌های المپیک و آسیایی موفقیت چشمگیری داشته باشیم. راه‌های درآمدزایی متفاوت است و باید مسیر آن برای رشد ورزش ایران فراهم شود. ما تا زمانی که در امر باشگاه‌داری دچار مشکل هستیم، نمی‌توانیم انتظار آن را داشته باشیم که در ورزش‌های مختلف از جمله شطرنج موفق باشیم.»


پهلوان‌زاده افزود: «شاید در میان باشگاه‌های ایرانی بتوان از دانشگاه آزاد به‌عنوان باشگاهی موفق نام برد که با مدیریت مناسب دکتر دادگان توانست به شطرنج کمک مناسبی بکند. ما بخشی از پیشرفت شطرنج را مرهون تیم‌داری دانشگاه آزاد هستیم و امیدواریم در آینده هم این باشگاه در ورزش شطرنج حضوری موفق داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته