دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1396 - 14:05

روایت اشک‌ها و خنده‌ها در ریو؛ وداع باشکوه کوسه ماهی طلایی درریودوژانیرو/ اشک‌های تلخ آقای خاص کشتی ایران/ شاهکار بانوی ایرانی در قلب برزیل

سالی که گذشت، سال اشک‌ها و لبخند‌ها، شادی‌ها و غم‌ها، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها، فریادها‌ و سکوت‌ها در ریودوژانیرو برای ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی بود.
کد خبر : 165523

گروه ورزشی، فرزانه شریفی-سال 95 یکی از مهم‌ترین سال‌های ورزشی برای ایران و جهان بود. المپیک ریو 2016 در مردادماه 95 و پارالمپیک در شهریورماه در ریودوژانیرو برگزارشد و برخی ورزشکاران مانند همیشه نام خود را به تاریخ المپیک سنجاق و با یک مشت مدال خوشرنگ برزیل را ترک کردند و برخی هم ناکام به کشورشان بازگشتند.


مایکل فلپس؛ کوسه ماهی طلایی


بدون تردید ستاره بی‌بدیل المپیک ریو کسی جز «مایکل فلپس» نبود. شناگری که با ۱۸ مدال طلای المپیک پای به ریو گذاشت و با ۵ طلای دیگر و یک مدال نقره رکورد بی‌نظیر و دست نیافتنی ۲۳ طلای المپیک را ثبت کرد. مایکل در المپیک ریو با رکورد بی‌نظیر از دنیای قهرمانی برای همیشه خداحافظی کرد.



صاعقه کم‌رمق‌تر از همیشه اما باز هم طلایی


«اوسین بولت» هم بدون شک بزرگترین ستاره دوومیدانی سرعت در همه ادوار تاریخ است. او در المپیک ریو همچون سال‌های گذشته تمام مدال‌های دوومیدانی را درو کرد و رکوردی جاودانه را در دوومیدانی خلق کرد. اگرچه صاعقه در روزهای پایانی دوران ورزشی خود بود و بدنش دیگر توانایی گذشته را نداشت، با این حال در المپیک ریو باز هم شگفتی‌ساز شد و رکوردهایی که کسب کرد هیچ کدام از دوومیدانی کاران به گرد پای آن نرسیدند.


رکوردشکنی پولادمردان ایران


شکستن رکوردها هم یکی دیگر از ویژگی‌های همیشگی المپیک بوده است که در میان همه این رکوردشکنی‌ها در ریو نام دو ایرانی هم به چشم می‌خورد. کیانوش رستمی که در دسته ۸۵ کیلوگرم وزنه‌برداری به مقام قهرمانی رسید، موفق شد رکورد مجموع این دسته را به ۳۹۶ کیلوگرم ارتقا بدهد. در دسته فوق سنگین نیز بهداد سلیمی توانست رکورد جدیدی را در یکضرب ثبت کند هر چند که با ناداوری از مدال المپیک بازماند.



وداع اشکبار مرد اول تنیس جهان با المپیک


المپیک البته همیشه تقابل اشک‌ها و لبخندها بوده است، درمیان رکورد بی نظیر «فیلپس» و سه مدال خوش رنگ «اوسین بولت» و البته رکوردشکنی‌های وزنه برداران ایران مهمترین ستاره ناکام المپیک «نواک جوکوویچ» بود. تنیسور شماره یک جهان که در همان دور نخست شکست خورد و با چشمان اشکبار از المپیک وداع کرد.




بهمن گلبارنژاد؛ مرگ تلخ دوچرخه‌سوار ایرانی


بدون شک یکی از غم بارترین اتفاقات ورزشی در سال 95 مرگ تلخ بهمن گلبارنژاد دوچرخه سوار پارالمپیکی کشورمان بود که نه تنها ایران را بلکه جهان ورزش را شوکه کرد. درگذشت گلبارنژاد نخستین حادثه مرگبار مسابقات المپیک و پارالمپیک در نیم قرن گذشته بوده است. گلبارنژاد 48 ساله در بخش کوهستانی مسیر مسابقه دچار سانحه شد و در همان لحظه تحت مراقبت پزشکی قرار گرفت اما در حین انتقال به بیمارستان دچار حمله قلبی شد و پس از لحظاتی که به بیمارستان منتقل شده درگذشت.



زهرا نعمتی؛ غیرممکن را ممکن کرد


نعمتی از آن دسته بانوان ایرانی بود که در سال 95 به همه دنیا نشان داد هیچ کاری غیرممکن نیست. بانوی معلول ایرانی که سهیمه المپیک را کسب کرد و پرچم‌دار رقابت‌های المپیک هم بود. نام نعمتی در تاریخ ورزش جهان ماندگار شد.



کیمیا علیزاده؛ اولین مدال تاریخی بانوان ایرانی


دختر 18 ساله ای تکواندوی ایران در المپیک ریو نخستین مدال تاریخ بانوان ایرانی را در اداوار المپیک به نام خود ثبت کرد.



حق هرکول ایران را خوردند


بهداد سلیمی معروف به هرکول ایران در مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶ رودوری حریفان قرار گرفت تا با پای رنجور خود خستگی تلاش‌های بی‌دریغش را برای رسیدن به المپیک با مدال خوش رنگ طلا جبران کند اما آن روز، روز بهدادسلیمی نبود. او در حرکت یک ضرب با وزنه ۲۱۶ کیلوگرمی در جایگاه نخست ایستاد. در حرکت دو ضرب وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را درخواست کرد و در حالی‌که این وزنه را به راحتی بالای سر برد داوران، با دو چراغ قرمز این وزنه را از او قبول نکردند. سلیمی در حرکت دوم بار دیگر وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را انتخاب و در حالی‌که این بار هم به راحتی آن را مهار و ثبت کرده بود، داوران ۳ چراغ سفید دادند اما هیات ژوری رأی را برگرداندند تا کار برای وزنه‌بردار کشورمان سخت کند و در نهایت هرکول ایران در این دوره از مسابقات اوت کرد و حذف شد.





حسن یزدانی؛ طلسم شکنی در یک دقیقه


کشتی آزاد ایران پس از 16 سال صاحب مدال طلای المپیک شد. حسن یزدانی کشتی گیر وزن 74- در المپیک ریو در مدت زمان یک دقیقه مدال طلا را از آن خود کرد.



اشک‌های آقای خاص در ریو


به طور حتم یکی از تلخ‌ترین صحنه های المپیک آنجایی بود که آقای خاص کشتی ایران پشت به دوربین‌ها نشست و به پهنای صورت اشک می‌ریخت. کشتی فرنگی ایران در المپیک ریو بر روی نوار ناکامی مطلق بود. البته دو مدال برنز در این المپیک به فرنگی‌کاران رسید اما دیگر از کشتی فرنگی که در المپیک لندن آقایی کرده بودند همگی مقابل حریفان خود خاک شدند.



فوتسال و فغانی شگفتی‌ساز شدند


در سالی که گذشت فوتسال هم جزو رشته‌های شگفتی ساز بود؛ تیم ملی فوتسال با مربیگری ناظم الشریعه موفق شد برای اولین بار به رتبه سوم جهان دست پیدا کند. این عنوان بهترین رتبه‌ای است که تاکنون در رقابت‌های جهانی برای یک تیم ملی ایرانی به دست آورده است.


فوتبال ساحلی هم همچنین درمرحله نیمه نهایی قهرمانی آسیا (مالزی ۲۰۱۷) و انتخابی جام جهانی موفق شد با پیروزی مقابل حریفان به جام جهانی 2017 صعود کند.


از دیگر شگفتی‌های فوتبال قضاوت فغانی و تیمش در فینال المپیک و جام باشگاه‌های جهان بود. تیم داوری ایرانی در رقابت های المپیک ریو 2016، علیرضا فغانی، محمدرضا منصوری و رضا سخندان، موفق شدند با قضاوت های بی‌نقص خود در مراحل مقدماتی، تا بازی فینال خود را بالا ببرند و در نهایت قضاوت بازی تیم های آلمان و برزیل در ورزشگاه ماراکانا را هم برعهده بگیرند. این اتفاق در حالی برای تیم داوری کشورمان افتاد که تاکنون هیچ داور ایرانی موفق نشده بود سوت فینال رقابت‌های المپیک را به صدا در بیاورد.



البته در کنار این موفقیت‌های جهانی در عرصه فوتبال گفتن این نکته حائز اهمیت است که حال فوتبال ایران در داخل خراب بود. بدهی باشگاه های داخلی ایران سر به فلک کشید. تیم استقلال و تراکتورسازی به دلیل عدم پرداخت بدهی به بازیکنان خارجی از پنجره نقل و انتقالات محروم شدند و در نیم فصل دوم موفق به جذب بازیکن جدید نشدند.


شمشیربازی؛ شگفتی از آمریکا تا ایران


ابتهاج محمد، مهمترین چهره کاروان ورزشی آمریکا در المپیک ریو. بانوی محجبه آمریکایی زیر پرچم این کشور در المپیک ریو برنزی شد و اتفاق یگانه‌ای را در المپیک ریو ثبت کرد. ابتهاج محمد بانوی سیاه‌پوست آمریکایی و شمشیرباز آمریکایی به دلیل نوع پوشش و حجابش در المپیک ریو کانون توجه همه قرار گرفته بود. در جریان رقابت‌های المپیک این ورزشکار به اولین ورزشکار محجبه تاریخ آمریکا تبدیل شد.



حماسه ناتمام عابدینی در المپیک


اما شمشیربازی ایران هم در المپیک ریو از قافله رکوردشکنی ها غافل نماند. مجتبی عابدینی، شمشیرباز سابر کشورمان در مسابقات المپیک 2016 به مرحله نیمه نهایی رسید اما مقابل حریف آمریکایی خود و در یک بازی بسیار نزدیک 15 بر 14 شکست خورد و از راهیابی به فینال بازماند. عابدینی که با بی‌عدالتی داوران این اتفاق برایش افتاد دو قدم مانده به مدال خوش رنگ طلا باخت و از صعود به فینال بازماند. اما او اولین شمشیرباز ایرانی است که در جایگاه چهارم جهان قرار گرفت. اشک‌های تلخ عابدینی بعد از ناداوری‌های المپیک کام همه را تلخ کرد.




والیبال؛رویایی 52 ساله محقق شد


بلندقامتان ایران در سال 2016 رویایی المپیکی شدن را محقق کردند و این تیم به المپیک راه پیدا کرد. تیم ملی والیبال با مربیگری لوزانو در المپیک عنوان پنجمی را به دست آورد.



پسر خنده‌روی پارالمپیکی باز هم طلایی شد


سیامند رحمان ابرقدرت وزنه‌برداری معلولین جهان در پارالمپیک ریو دوباره طلایی شد. سیامند در حرکت اول وزنه 270 کیلوگرمی را بالای سر برد و با همین حرکت اول مدال طلا را برای خود کنار گذاشت. اما سیامند قرار نبود تنها به طلای پارالمپیک قانع شود او خیال رکوردشکنی داشت و به همین دلیل در حرکت دوم خود به وزنه 300 کیلوگرمی حمله کرد و موفق به مهار این وزنه شد تا به چهره‌ای ماندگارتر از قبل تبدیل شود.


قویترین مرد جهان برای حرکت سوم خود وزنه 305 کیلوگرمی را انتخاب کرده بود و این وزنه را همچون پر قو بالای سر برد تا برای سومین بار رکورد دنیا را بشکند. سیامند در حرکت چهارم خود وزنه 310 کیلوگرمی را انتخاب کرده بود که این وزنه هم مهار کرد و برای همیشه نامش را در تاریخ بازی های پارالمپیک ماندگار کند.




بانوی ماندگار ورزش ایران


ساره جوانمردی تنها دختر دو طلایی رقابت‌های پارالمپیک بود. ساره در ماده 10 متر رشته تفنگ بادی اولین مدال خوش رنگ خود را تصاحب کرد و در تپانچه خفیف 50 متر هم توانست دومین مدال خوش رنگ طلا را بر گردن خود بیاویزد. جوانمردی نخستین زن ایرانی بود که در تاریخ پارالمپیک ایران دو مدال طلا کسب کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته