دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 اسفند 1395 - 10:03
در گفت و گو با آنا؛

کارشناس هندبال: رحیمی زودتر تکلیف تیم ملی را مشخص کند/ نباید از چاله به چاه بیفتیم

مربی هندبال ایران گفت: هندبال ایران زمانی پیشرفت می کند که از حواشی 6 ساله نجات پیدا کند و ریاست فدراسیون با برنامه ریزی صحیح بحث آموزش به مربیان را با جدیت پیگیری کند.
کد خبر : 165016

کیوان صادقی مربی هندبال ایران در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره شرایط هندبال ایران اظهار کرد: «وضعیت هندبال ایران از 6 سال پیش آشفته شد و این رشته هر روز با مسائل حاشیه‌ای درگیر ‌بود. البته در زمان مهدوی اوضاع کمی سر و سامان گرفت اما باز هم حواشی همیشگی به سراغ هندبال آمد و باعث شد این رشته در زمان مهدوی هم چندان روزگار خوشی نداشته باشد.»


وی ادامه داد: «مهمترین درد هندبال ایران از خانواده این رشته است. اهالی هندبال همدیگر را قبول ندارند و تنها به دنبال اهداف خودشان هستند و به همین دلیل است که این رشته روز به روز به قهقهرا می رود. ما اگر به دنبال سر و سامان دادان به هندبال هستیم باید تفکرات جامعه هندبال را تغییر دهیم و آن اتحاد و همدلی که هم اکنون بین اعضا از بین رفته را دوباره احیا کنیم تا هندبال مانند سال های گذشته در اوج و اقتدار باشد.»


مربی هندبال ایران به حضور رحیمی به عنوان رئیس فدراسیون اشاره کرد و گفت: «‌به نظرم رحیمی می تواند هندبال را از منجلابی که هم اکنون گرفتارش شده نجات بدهد. او سال های پیش ریاست فدراسیون هندبال را برعهده داشت و به خوبی از شرایط موجود اطلاع کافی دارد و از طرفی افراد را هم می شناسد و همین موضوع باعث می شود تحول در جامعه هندبال به وجود بیاید و آرامش به این رشته برگردد.»


وی در مورد استراتژی رحیمی برای ریاست هندبال عنوان کرد: «‌به نظرم او در وهله اول باید برنامه ریزی کوتاه مدت داشته باشد تا به صورت موقت به امور سر و سامان بدهد و از طرفی باید تکلیف تیم ملی هندبال را زودتر مشخص کند. این یک واقعیت است که بازیکنان با برخی مربیان نمی توانند کار کنند و باید برای تیم ملی مربی استخدام شود که در وهله اول رزومه قابل قبولی داشته باشد و دوم اینکه روحیاتش به بازیکنان ایران بخورد. اگر والیبال ایران امروز در دنیا برای خود اسم و رسمی دارد به این دلیل است که سال ها برای رسیدن به این جایگاه برنامه ریزی شده و همه این موفیقت ها یک شبه به دست نیامده است. والیبال در زمان یزدانی خرم برنامه پیشرفت اش استارت خورد و داورزنی همان برنامه را ادامه داد. در هندبال هم باید همین رویه پیاده شود به این معنی که وقتی یک رئیسی 4 سال برنامه ریزی می کند رئیس جدید همه برنامه را تعطیل نکند و دوباره همه امور را از صفر شروع نکند بلکه باید ادامه دهنده راه هم باشند.»


صادقی در پاسخ به اینکه آیا هندبال ایران با وجود لژیونرهایی که دارد خیلی زود راه موفقیت را در پیش می گیرد؛ اظهار کرد: «‌علت اصلی این که هندبال بالاترین میزان لژیونر شدن را دارد به این دلیل است که به بازیکنان پول نمی دهند. وقتی بازیکن در لیگ قرارداد بسیار پایینی دارد و حتی پولی هم که به او می دهند کفاف زندگی‌اش را نمی دهد مجبور است برای گذراندن اموراتش به کشورهای خارجی برود. البته من نمی‌گویم لژیونر شدن بد است اما اگر بازیکن در آمدش در همین لیگ ایران جواب گوی نیازهایش باشد به طور حتم به کشور دیگری نمی رفت. بنابراین این تعداد لژیونر شدن بازیکنان هندبال چندان برای هندبال خوب نیست. ما اگر به دنبال ثبات و پایداری در هندبال هستیم باید هم در مورد مربیان و هم بازیکنان قانون‌مند رفتار کنیم و اجازه ورود حاشیه ندهیم و برای توسعه این ورزش برنامه ریزی داشته باشیم.»


صادقی با بیان اینکه معضل اصلی هندبال ایران تیم‌های پایه است، خاطرنشان کرد: «متاسفانه در رده‌های پایه مربیان در فقر کامل به سر می‌برند به این معنی که از نظر دانش و مسائل روز هندبال دنیا هیچ آگاهی ندارند و وقتی این مربیان به بازیکنان آموزش می‌دهند مسلما نباید انتظار داشته باشیم که بازیکنان هم در سطح بالایی باشند چرا که مربی که به آنها آموزش می دهد خودش ایراد دارد بنابراین فدراسیون باید دراولویت کاری‌اش آموزش مربیان را قرار دهد تا نسلی که به وسلیه این مربیان آموزش می بینند پر از ایراد و اشکال نباشند. این بازیکنان نوجوان به تیم ملی جوانان و از آنجا به بزرگسالان می رسند و وقتی در تیم ملی حضور پیدا می‌کنند آنجا متوجه می شویم که این بازیکنان از نظر سطح آموزش بسیار پایین هستند و در واقع از هندبال هیچ نمی‌دانند. اگر این روند ادامه پیدا کند نسل طلایی که هم اکنون در تیم ملی حضور دارند چند صباحی دیگر بازنشسته می شوند و افرادی روی کار می آیند که تیم ملی را به قهقهرا می برند. بنابراین آموزش و تربیت مربی باید اساس کار هندبال ایران شود.»


این مربی هندبال همچنین در مورد وضعیت بانوان هندبالیست گفت: «‌متاسفانه همانطور که گفتم بحث آموزش در هندبال بسیار ضعیف است و حالا بدتر از اینکه در بین بانوان هندبالیست به مراتب بحث آموزش آنها بدتر از آقایان است. متاسفانه بانوان هندبالیست ایران فوق العاده ضعیف هستند و اگر ما قصد این را داریم که هندبال بانوان در دنیا پیشرفت کند باید برنامه ریزی کنیم و حتی از آقایان هم برای کمک به بانوان استفاده کنیم تا این نسل کمی حرکت روبه جلو داشته باشد. اینکه بانوان را هر چند وقت یک بار به یک مسابقه اعزام کنیم برای آنها فایده‌ای ندارد. این بازیکنان با مسائل عادی هندبال آشنایی ندارند و حضورشان در مسابقات فقط زنگ تفریحی دیگر تیم هاست.»


وی به حضور همسر کولاکوویچ به عنوان مربی تیم ملی بانوان هندبال هم اشاره کرد و گفت:«در مورد همسر این مربی صحبت هایی به گوشم رسیده و نمی دانم تا چقدر صحت دارد. من این مربی را تابه حال اسمش را نشنیده‌ام و نمی‌دانم رزومه قابل قبولی دارد یا خیر. به هر حال انتخاب مربی جزء اولویت های فدراسیون است و باید کسی روی کار بیاید که دانش و سواد قابل قبولی داشته باشد نه اینکه با هزینه سرسام آور از چاله به چاه بیافتیم. صرف اینکه همسر این خانم در ایران حضور دارد و مربی تیم ملی والیبال است و در بسیاری از خرج ومخارج صرفه جویی می شود نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای انتخاب مربی باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته