دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1395 - 15:26
به مناسبت برگزاری اجلاس 71

توصیه‌های آیت‌الله در آخرین حضور در اجلاس دانشگاه آزاد اسلامی

اجلاس هفتاد و یکم شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در حالی فردا در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار می‌شود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در بین دانشگاهیان حضور ندارد. اما توصیه‌های وی به روسای واحدهای دانشگاهی در اجلاس‌ها حاکی از ژرف‌اندیشی و دوراندیشی‌های اوست که باید به کار گرفته شود.
کد خبر : 164824

چهارشنبه 28 بهمن 1394؛ اینجا سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، میزبان اجلاس هفتادم دانشگاه، آخرین اجلاسی که حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت هیات موسس و امنای دانشگاه را در خود می‌بیند.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان آخرین حضور در اجلاس‌های شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در هفتادمین اجلاس دانشگاه شرکت‌ می‌کند و مانند همیشه با ارائه تحلیلی از چرایی و چگونگی تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی و اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با هدف خدمت به خلق و توسعه آموزش و پرورش در کشور به وجود آمد، توصیه‌ها و سفارش‌هایی را با آینده‌نگری و دوراندیشی خود برای روسای واحدهای دانشگاهی متذکر و یادآور می‌شود.



به گزارش خبرگزاری آنا، به مناسبت برگزاری هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بر آن شدیم تا توصیه‌ها و سفارش‌های آیت ‌الله در آخرین (دو سال آخر) حضورهای خود در جمع مدیران و روسای واحدهای دانشگاهی در اجلاس‌های شصت و نهم و هفتادم دانشگاه را تیتروار بازنشر کنیم.


چهارشنبه 28 بهمن 1394؛ اجلاس هفتادم


* باید کاری کنیم که افراد کم بضاعت هم بتوانند در دانشگاه‌ها تحصیل کنند چراکه در میان آنها استعدادهای درخشانی وجود دارد و می توان با ایجاد یک صندوق و کمک گرفتن از خیران، شرایط تحصیل را برای همگان فراهم کرد و مطمئنم این صندوق به اندازه کافی منابع جذب خواهد کرد.



* به خاطر زیان‌دهی، مخالف تعطیل کردن واحدها و مراکز آموزشی در شهرهای مختلف هستیم، تصمیم داریم با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد و فناوری از ضرر‌دهی واحدهای آموزشی جلوگیری کنیم، چون می‌دانیم تعطیلی یک واحد دانشگاه در یک شهر برای مردم آن شهر خوشایند نیست.


خوب است که دانشگاه آزاد اسلامی از امکانات فضاهای مجازی به معرفی دستاوردهای عظیم این دانشگاه بپردازد

* اگر بتوانیم با توسعه گلخانه‌ها و یا عالمانه‌ کردن سیستم آبیاری کشور از هدر رفتن آب جلوگیری کنیم، قطعاً بسیاری از کشاورزان خود پیشقدم می‌شوند و محصولات کشاورزی را توسعه می‌دهند.


* خوب است که دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در کتابی به چاپ برسد و مورد مطالعه و ارزیابی قرار بگیرد.


* خوب است که دانشگاه آزاد اسلامی از امکانات فضاهای مجازی به معرفی دستاوردهای عظیم این دانشگاه بپردازد.


چهارشنبه 29 بهمن 1393 اجلاس شصت و نهم


* آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اجلاس شصت و نهم دانشگاه آزاد، روسا و مدیران واحدهای دانشگاهی را به ثبت تاریخ دانشگاه، ایجاد رشته آینده‌پژوهی، ایجاد رشته‌ تحصیلی برای تربیت مدیران تراز بالا، توجه به موضوعات فرهنگی، همکاری‌های بین‌المللی، رفع مشکلات دانشجویان، دانشجومحوری و ... توصیه کرد.



* از گذشتگان به ویژه دکتر جاسبی تشکر می‌کنیم چراکه ایشان از لحظه اول شروع به کار دانشگاه آزاد هم در طراحی حضور داشتند و هم در هیات امنا و هم در هیات مؤسس در این دانشگاه خدمت کردند و اکنون هم مسئولیت خطیری به دوش ایشان نهاده شده است که تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی را بنویسند؛ چراکه وی در جریان خشت خشت این دانشگاه قرار دارد.


* از آنجا که این کار سنگین بوده بهتر است خود شما هم نسبت به ثبت تاریخ واحدها کاری انجام دهید؛ البته که این موضوع را دکتر جاسبی از من نخواستند و این مساله به ذهن خودم رسید.


باید تلاش کنیم هر کاری که در تحصیل دانشجویان از دست ما ساخته است انجام دهیم، نباید آنها مشکلی داشته باشند. باید بکوشیم که با اخلاق، دقت و برنامه‌ریزی مشکلات دانشجویان را در دانشگاه آزاد اسلامی برطرف کنیم

* باید شرایط به گونه‌ای فراهم باشد که در دانشگاه آزاد با استفاده از تجربه اساتید، مدیران تراز بالایی تربیت شود تا چنانچه در جایگاه و سمتی به مدیری احساس نیاز شد سریعا این فرد جایگزین شود و اقدامات را بهتر از قبل انجام دهد.


* با توجه به رشته آینده‌پژوهی، من در این رابطه نمی‌دانم دانشگاه‌های دولتی چه کارهایی انجام داده‌اند، ولی این رشته یکی از ضرورت‌های یک ملت زنده است. ما در شرایطی هستیم که جزو مهمترین ضرورت‌های زندگی ما این است که آینده را تا یک مدت دوری ببینیم و راه‌ها را تداعی کنیم.


* امروز به رشته تحصیلی نیاز داریم که به آینده‌پژوهی و پیش‌بینی آینده بپردازد، ابتدا باید تلاش کنیم اساتیدی خبره در این زمینه تربیت کنیم و سپس بکوشیم این رشته را توسعه دهیم و این علم را به سمت جلو پیش ببریم. پیش‌بینی چنین موضوعاتی از جمله ضرورت‌های یک کشور محسوب می‌شود.


* باید تلاش کنیم هر کاری که در تحصیل دانشجویان از دست ما ساخته است انجام دهیم، نباید آنها مشکلی داشته باشند. باید بکوشیم که با اخلاق، دقت و برنامه‌ریزی مشکلات دانشجویان را در دانشگاه آزاد اسلامی برطرف کنیم.



* باید شرایط به گونه‌ای فراهم باشد که در دانشگاه آزاد با استفاده از تجربه اساتید، مدیران تراز بالایی تربیت شود تا چنانچه در جایگاه و سمتی به مدیری احساس نیاز شد سریعا این فرد جایگزین شود و اقدامات را بهتر از قبل انجام دهد.


خوب است که دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در کتابی به چاپ برسد و مورد مطالعه و ارزیابی قرار بگیرد.

* هیچگاه نباید خیال کنیم که فرهنگ را می‌توان با منبر، موعظه و کتاب تامین کرد بلکه فرهنگ در درون انسان‌ها و با آموزش‌های جانبی و اطلاعاتی که امروز همچون باران بر سر انسان‌ها می‌بارد، ایجاد می‌شود.


* امروز تمایل همکاری در مراکز جهانی با دانشگاه‌های غیردولتی بیشتر و همکاری دانشگاه آزاد با مرکز علمی بین‌المللی لازم است. مطمئن هستم که دنیا با ما در مورد مسائل علمی همکاری می‌کند و ما می‌توانیم خدمت بزرگی به جامعه ارائه دهیم.


* لزوم توجه به جوانان؛ همگان باید بدانیم که بزرگ‌ترین سرمایه علم و دانش در دانشجویان است. مسئولان و مدیران دانشگاه آزاد باید بدانند که ما در خدمت دانشجویان هستیم نه آنها. ما امروز با بودجه دانشجویان زنده هستیم و به کار خود ادامه می‌دهیم، آنها ولی نعمت ما هستند و باید برای آنها ارزش بسیار و والایی قائل شویم. نباید آنها مشکلی داشته باشند. باید بکوشیم که با اخلاق، دقت و برنامه‌ریزی مشکلات دانشجویان را در دانشگاه آزاد اسلامی برطرف کنیم.


گزارش: احسان عربی مفرد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته