دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1396 - 09:45
پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا:

جدایی صنعت و دانشگاه‌ از مشکلات موجود در امر تحقیقات است

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در امر تحقیقات، جدایی بین صنایع و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است به طوری که فعالیت های پژوهشی در راستای حل مشکلات صنعت و ارائه طریق به آنها نیست.
کد خبر : 163676

دکتر علیرضا افشاری، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی شیروان در گروه فنی مهندسی، سال 95 پژوهشگر برتر استان خراسان شمالی شناخته شد.


افشاری که متولد اول دی 1349 است، مدرک دکتری تخصصی در رشته مهندسی صنایع گرایش مدیریت پروژه را از دانشکده فنی دانشگاه UPM مالزی دریافت کرده و به مدت 4 سال عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده و تا به حال به کشورهای دبی، مالزی، سنگاپور، اندونزی، ترکیه، صربستان، رومانی، مونته نگرو و اخیرا هم به لهستان سفر کرده است.




او در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در شیروان به تشریح فعالیت‌های شخصی و پژوهشی و دیدگاه خود درباره دانشگاه آزاد اسلامی و موضوعات وابسته به آن پرداخته است.


*چرا مالزی را برای تحصیلات مقطع دکتری انتخاب کردید؟


- پس از دریافت پذیرش تحصیلی برای مقطع دکتری از دانشگاه یو پی ام مالزی و یک هفته تردید و دودلی و در نهایت تصمیم در یک عصر تابستانی با همکاران عزیزم خداحافظی کردم. با توجه به شناختی که در دوره تحصیلم از کشور مالزی داشتم، احساس کردم مسلمانان مالزی با قرارگرفتن در مسیر پیشرفت و توسعه جهانی، ارزش های اسلامی و ملی خود را نیز حفظ کرده اند، برای همین مالزی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم.


* درباره مسلمانان مالزی کمی توضیح بدهید.


- درآمد سرانه مردم مالزی چند برابر ما ایرانیان است، اما برخلاف ایرانیان، مردم مالزی زندگی ساده و عاری از تجملات دارند، از اینرو در بیشتر مواقع آرام و شاد هستند و واژگانی مانند انسانیت، خدا، پاکی، وجدان، محبت، صداقت، شرافت و راستگویی را در زندگی مردم مالزی مشاهده کردم و ظاهر و باطن زندگی آنان یکی است.


* از فعالیت‌های متفرقه‌تان بگویید.


- یکی از برکات محیط دانشگاهی برای من، ورود به مقوله پژوهش بود و این اتفاق در دوره دکتری بر من الزام شد و نتیجه داد، گرچه از سر تکلیف شروع کردم ولی با عشق و شور و حال دنبالش می کنم؛ اگر دکتر علی شریعتی قلم را توتم خود می نامد و مولانا در شور و شوق شمس می سوزد، در یک مقیاس کوچک برای بنده، حال و روز امروزم در تکاپوی پژوهش و تحقیق و معرفت است.


چاپ بیش از سی مقاله بین المللی و شرکت در چندین کنفرانس بین المللی و در دست تألیف داشتن چند کتاب در این زمینه پرتوهایی از این شعله درونی است. چند سالی است که با توجه به رکود حاکم بر تمام عرصه ها، پژوهش هم با مشکلاتی مواجه شده که امیدوارم به زودی زود مرتفع شود و علاقه‌مندان به فعالیت هایشان ادامه دهند.


* درباره ذوق هنری و علاقه‌تان به موسیقی خیلی صحبت می‌شود، نظر خودتان چیست؟


- شعر و موسیقی جزو غریزه بشر است و از فطرت تبعیت می کند، خاصه که شعر و موسیقی زاده طبیعت و فرزند یک مادرند، به عبارت دیگر تناسب در وزن، وقتی به قالب الفاظ درآید، شعر است و هرگاه به صورت نغمه جلوه‌گر شود، موسیقی است. به هنرمندان علاقه مندم و کارهای آنان را دنبال می کنم و در زمینه شعر نو به اشعار سهراب سپهری، مهدی اخوان و فریدون مشیری دلبسته شده ام و علاقه مند به موسیقی سنتی هستم. اما قبل از موسیقی و هنر، به محتوا (Content) و کشف حقایق علاقه دارم. فلسفه شاید برای من وزنه سنگینی باشد ولی ادبیات عرفانی مرا به جواب سوالاتم می رساند.


* با توجه به محل زندگیتان که مشهد هست چه شد که دانشگاه آزاد اسلامی شیروان را برای کار انتخاب کردید؟


- هنگامی که سال 1380 پس از چهار سال تدریس در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مشهد اقامت گزیدم، در سمت مدیر مهندسی صنایع شرکت جاده ابریشم مشغول به فعالیت شدم. علاقه به تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد در سال 1382به فراخوان جذب دانشگاه آزاد اسلامی شیروان پاسخ داده و از محیط صنعت به محیط دانشگاه رجعت کنم. تجربه نشان داده در محیط‌های دانشگاهی آرامش بیشتری نسبت به صنعت حاکم است. در آن سال‌ها رشته مهندسی صنایع در دانشگاه فردوسی مشهد دایر نبود، بنابراین بعد مسافت و رفت و آمد را پذیرفتم تا در عوض به علایق آموزشی خود بها دهم.


* درباره فعالیت‌های اجرایی‌تان بگویید.


- فعالیت‌های اجرایی‌ام از سال 1370 در مقطع کارشناسی از همکاری با استادان در پروژه ذوب آهن و فولاد مبارکه شروع شد. از آن به بعد در ده ها شرکت صنعتی معتبر داخلی و خارجی به صورت مشاوره ای یا پروژه ای شرکت کردم که در زمینه هایی نظیر؛ بررسی های فنی و اقتصادی، برنامه ریزی و کنترل پروژه های نفتی و نیروگاهی و عمرانی، وظایف مهندسی صنایع و مشاوره و آموزش در بکارگیری نرم افزارهای مرتبط و .. بود و پس از آن به دلیل ادامه تحصیل از صنعت کناره گیری کردم و پس از اخذ مدرک دکتری و بازگشت به میهنم همکاری با صنعت به صورت مشاور را از سر گرفتم.


* تاکنون داور چند همایش بین المللی بوده‌اید؟


- با پیشنهادهایی که از سوی ناشران بین المللی شده تاکنون داوری هایی از سوی بیش از ده مجله معتبر بین المللی را قبول کرده ام که اخیرا داور همایش بین المللی در لهستان بودم. عضو کمیته علمی کنفرانس «مدیریت مقداری» صربستان و استاد مدعو برای تدریس درس تئوری تصمیم گیری در مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه «نوی صد» کشور صربستان در تابستان 96 نیز دعوت شده ام.


* مشکلات مرتبط با امور پژوهشی از دید شما چیست؟


- اکنون منظور از انجام تحقیقات پژوهشی در ایران در نهایت تولید مقاله (تولید علم) و چاپ آن در ژورنال های معتبر خارجی و یا داخلی دارای نمایه است که این امر باعث ارتقای شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه شده و فراتر از آن کمتر انجام می شود. در این فرایند استفاده عملی از این تحقیقات و مقالات در داخل کمتر صورت می گیرد و به عبارت دیگر نتایج این تحقیقات تبدیل به فناوری نمی شود. نتایج یک تحقیق باید به صورتی باشد که منجر به تولید ماده یا دارویی شود و ما را از ورود نمونه مشابه خارجی بی نیاز سازد تا از خروج ارز جلوگیری کند.


یکی دیگر از مشکلات موجود در امر تحقیقات، جدایی بین صنایع و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است به طوری که فعالیت های پژوهشی در راستای حل مشکلات صنعت و ارائه طریق به آنها نیست. البته در این چند سال اخیر و با راهکارهای مدبرانه دکتر میرزاده برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان این شکاف کمتر شده و امیدواریم در آینده بهتر هم بشود.


* دانشگاه آزاد اسلامی شیروان را چطور می بینید؟


- دانشگاه آزاد اسلامی شیروان یکی از قدیمی ترین دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان است و با داشتن مدیرانی لایق و نمونه به موفقیت خود ادامه خواهد داد.


* چه فعالیت‌هایی با اداره برنامه و بودجه و دانش بنیان انجام داده اید؟


- عنوان دوره آموزشی کوتاه مدت کنترل هزینه های پروژه با روش مدیریت ارزش کسب شده با کد شناسه 77805 از مرداد 95 در سایت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته که توسط بنده در دفترچه برنامه درسی دوره های آموزشی کوتاه مدت ثبت شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب