دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1394 - 10:00
بهترین نتایج تیم ملی تکواندو چگونه به دست آمد؟

نگاهی به باشگاه اولی‌های تکواندوی ایران در جهان

در حالی تیم ملی تکواندوی ایران به استقبال بیست و دومین دوره مسابقات جهانی روسیه در سال 2015 می‌رود که تا پیش از این در 16دوره از این رقابت‌ها حضور داشته است.
کد خبر : 16300

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا، تیم ملی تکواندوی ایران پس از اینکه در سال 1999 در کانادا از سکوی نایب قهرمانی رقابت‌های جهانی در بخش مردان بالا رفت از آن پس همیشه یکی از سکونشینان این مسابقات بوده است. مهمترین عنوان تکواندوی ایران نیز به قهرمانی جهان در سال 2011 بر می‌گردد جایی که هوگوپوشان کشورمان در برابر چشمان حسرت‌زده کره‌ای‌ها کاپ قهرمانی را در مهد تکواندوی جهان بالای سر بردند.


اما آیا می‌دانید چه کسانی در مسابقات قهرمانی جهان تاریخ ساز شده اند و نامشان را جاودانه کرده‌اند؟ برای دانستن این مطلب؛ در ادامه نگاهی خواهیم داشت به باشگاه اولی‌های تکواندوی ایران در جهان.


* اولین رییس فدراسیون تکواندو
6 سال پس از مسابقات جهانی اشتوتگارت، تکواندوی ایران در حالی که صاحب فدراسیون مستقل شده بود در هفتمین دوره مسابقات جهانی (1985 - کره جنوبی) شرکت کرد. در این مسابقات ریاست فدراسیون تکواندو برعهده سید مصطفی صفوی بود.


* اولین عنوان جهانی
تیم ایران در سال 1985 که میزبانی سئول کره جنوبی بود با کسب یک مدال نقره و یک مدال برنز در بین 63 کشور جهان عنوان هفتم جهان را بدست آورد. ایرانی‌ها پیش از این عنوانی را کسب نکرده بودند.
* اولین سکوی سومی
در سال 2001 بازهم کره جنوبی میزبان بود که تیم ایران با یک مدال طلا و یک مدال نقره بر سکوی سوم جهان ایستاد. هدایت تیم کشورمان در این رقابتها بر عهده غلامحسن ذوالقدر بود.
این اولین و آخرین عنوان سومی ایران در مسابقات قهرمانی جهان بود.
* اولین سکوی نایب قهرمانی
در سال 1999 بود که تیم ملی کشورمان با هدایت غلامحسن ذوالقدری 2 مدال طلای ارزشمند را کسب کرد تا ضمن کسب اولین طلای جهان در بین 66 کشور بر سکوی نایب قهرمانی بایستد.
تیم ایران بعد از این دوره؛ 16 سال است که همیشه یکی از سکوهای اول تا سوم را در اختیار دارد که سهم نایب قهرمانی اش بیشتر از عناوین دیگر بوده. ایرانی‌ها پس از نایب قهرمانی در ادمونتون کانادا، 5 بار دیگر نیز بر سکوی دوم ایستاده اند.


* اولین قهرمانی
کره ای ها که در بخش مردان همواره سکوی قهرمانی را برای خود می‌دانستند در سال 2011 بار دیگر میزبانی این رقابت‌ها را متقبل شدند تا بیستمین جام قهرمانی مردان را اینبار در کشور خود بالای سر ببرند. اما غیورمردان کشورمان با کسب 3 مدال طلا، یک نقره و 2 برنز در مهدی تکواندوی جهان با شایستگی بر سکوی قهرمانی تکیه زدند تا ضمن کسب اولین عنوان قهرمانی جهان در تاریخ تکواندوی ایران، در تکواندوی جهان نیز شگفتی خلق کنند و به سلطنت بیست ساله کره ای‌ها پایان دهند.


* اولین مدال جهانی
حسین ربیع زاده در سال 1975 (سئول کره جنوبی) و در اولین سابقه حضور ایران در جهان موفق به کسب مدال برنز وزن 67- کیلوگرم شد.
* اولین طلایی‌های ایران در هر وزن
وزن 58- کیلوگرم: بهزاد خداداد – 2001 کره جنوبی
وزن 68- کیلوگرم: محمد باقری معتمد – 2009 دانمارک
وزن 74- کیلوگرم: هادی ساعی – 1999 کانادا
وزن 80- کیلوگرم: فرزاد عبدالهی – 2011 کره جنوبی
وزن 87- کیلوگرم: مجید افلاکی – 1999 کانادا
وزن 87+ کیلوگرم: مرتضی رستمی – 2003 آلمان
تیم ملی ایران در اوزان 54- و 63- کیلوگرم تاکنون موفق به کسب مدال طلا نشده است اما جزو معدود کشورهایی در تکواندوی جهان است که در همه اوزان توانسته موفق به کسب مدال شود.


*طلایی ترین تکواندوکار ایران
هادی ساعی : 2 مدال طلا طی سال‌های 1999 (کانادا) و 2005 (اسپانیا)
یوسف کرمی: 2 مدال طلا طی سال‌های 2003 (آلمان) و 2011 (کره جنوبی)
*طلایی‌های تکواندوی ایران
هادی ساعی و یوسف کرمی (2بار)، بهزاد خداداد، مجید افلاکی، مرتضی رستمی، محمد باقری معتمد، علیرضا نصرآزادانی، فرزاد عبدالهی و بهنام اسبقی (یک بار)
*پرافتخارترین سرمربیان
1- غلامحسن ذوالقدری: 7 دوره حضور | 6 طلا ، 10 نقره و 5 برنز | 21 مدال
2- رضا مهماندوست: 2 دوره حضور | 4 طلا، 2 نقره و 5 برنز | 11 مدال
3- مرتضی کریمی: یک دوره حضور | یک طلا و 2نقره | 3 مدال
4- کانگ شین چال: 3 دوره حضور | 2 نقره و 6 برنز | 8 مدال
5- کیم کوان کونگ: یک دوره حضور | یک برنز‌ | یک مدال
6- محمود مشهدی رجب: یک دوره حضور | یک برنز | یک مدال
7- اسماعیل آذرپاد: یک دوره حضور | بدون مدال


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته