دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 فروردين 1396 - 14:52
وزنه برداری در سالی که گذشت

زمین‌گیرشدن قهرمان وزنه برداری ایران در سال ۹۵/کیانوش رستمی و دعوای دنباله دارش با انوشیروانی/اشک های تلخ بهداد در ریو

وزنه برداری روزهای شلوغی را در سال 95 داشت از کسب دو مدال خوش رنگ طلا در رقابت های المپیک تا اشک های تلخ قهرمان طلایی المپیک لندن و تصادف وحشتناک وزنه بردار ایران که البته ختم به خیر شد.
کد خبر : 162840

فرزانه شریفی,گروه ورزشی، در تاریخ المپیک و مسابقات جهانی و آسیایی وزنه برداری برای ایران همیشه یادآور مدال های خوش رنگ بوده است. ایران در این رشته حرف اول را در آسیا می زند؛ آنجایی که نشان قوی ترین مرد جهان در وزنه برداری متعلق به حسین رضازاده شد و تاکنون هیچ کسی هم موفق به شکستن این رکورد نشده است. البته که «الکسی لوچف» وزنه‌بردار دسته 105 کیلوگرمی روس ها رکورد رضازاده را شکست و این عنوان را متعلق به خودش کرد اما دیری نپایید که این وزنه بردار روس دوپینگی از آب درآمد و این افتخار باز هم به وزنه برداری ایران رسید.


پولادمردان ایران در سال 95 المپیکی طلایی را برای ایران رقم زدند، از مجموع 8 مدال المپیک دو مدال آن متعلق به کیانوش رستمی قهرمانی از دیار کرمانشاه و سهراب مرادی قهرمان آرام اصفهانی بود که اتفاقا رنگ مدال هر دو زرد رنگ بود. البته که در بین این دو نفر جای بهداد سلیمی خالی بود. مردی با اراده آهنین و با زانوی رنجور خودش را به المپیک ریو رساند اما ناداوری‌ها و دست‌های پشت پرده فدراسیون جهانی وزنه برداری مدال را از بهداد گرفتند.اشک‌های سلیمی بعد از رای نادرست داوران نشان از تن خسته‌ای بود که با مصدومیت خودش را به المپیک رساند اما نتوانست در خشش کردن اویز طلا را بر سینه اش ببیند.



بهداد سلیمی:


رباط صلیبی بهداد سلیمی نه ماه مانده به المپیک پاره شد و تیم وزنه‌برداری ایران با این اتفاق شوک شد. او مسابقات جهانی را هم از دست داد و بعد از یک عمل سنگین کار مراحل درمانش را ادامه داد و عملا از تمرینات جهت شرکت در المپیک به دور ماند. البته ناگفته نماند فدراسیون پزشکی ورزشی ایران برای رسیدن او به المپیک شبانه روزی تلاش کردند. از فیزیوتراپی، آب درمانی و حضور روانشتاس برای او به این امید تا قهرمان طلایی المپیک لندن به ریو برسد که این اتفاق هم افتاد اما نتیجه آن چیزی نشد که بهداد و همه مردم ایران انتظارش را می کشیدند.


سلیمی در مسابقات المپیک در حرکت اول یک‌ضرب وزنه 206 کیلوگرمی را انتخاب کرد که به راحتی موفق به مهار آن شد. او در حرکت دوم نیز وزنه 211 کیلوگرمی را بالای سر برد. سلیمی برای حرکت سوم وزنه 216 کیلوگرمی را انتخاب کرد تا هم فاصله خود را با حریفان بیشتر کند و هم رکورد جهان و المپیک را بشکند که موفق به مهار این وزنه شد و با وزنه 216 کیلوگرم با قرار گرفتن در جایگاه نخست به کار خود در حرکت یکضرب پایان داد.


سلیمی در حرکت دوضرب وزنه 245 کیلوگرمی را درخواست کرده بود و در حالی‌که این وزنه را به راحتی لیفت و بالای سر برد، اما داوران با دو چراغ قرمز این وزنه را از او قبول نکردند. قهرمان طلایی لندن در حرکت دوم بار دیگر وزنه 245 کیلوگرمی را انتخاب و در حالی‌که این بار هم به راحتی آن را مهار و ثبت کرده بود و داوران 3 چراغ سفید دادند، اما ژوری مسابقه رأی را برگرداند تا کار برای وزنه بردار کشورمان سخت شود.


سلیمی برای حرکت سوم بار دیگر وزنه 245 کیلوگرمی را انتخاب کرد که با وجود فشاری که در وزنه‌های قبلی تحمل کرده بود این بار موفق به مهار نشد تا از گردونه مسابقات بدون کسب مدال حذف شود.


بعد از ناداوری که در حق بهداد سلیمی شد فضای سالن وزنه برداری توسط ایرانی‌هایی که شاهد وزنه زدن بهداد و ناداوری که در حق او شد بودند متشنج شد و اعتراض های مکرر کادر فنی و بهداد باعث شد که فدراسیون جهانی ایران را با خطر تعلیق تهدید کند. البته بعد از باخت ناجوانمردانه بهداد سلیمی سایت فدراسیون جهانی هم توسط ایرانی ها هک شد.



همه این اتفاقات باعث شد تا فدراسیون بین المللی وزنه برداری خواستار معذرت‌خواهی بهدادسلیمی و سجاد انوشیروانی شود که در مهرماه نامه عذرخواهی آنها به فدراسیون جهانی ارسال شد تا مبادا وزنه برداری ایران با خطر تعلیق مواجه شود.


کیانوش رستمی:


23 مرداد ساعت 2 بامداد نگاه‌ها به تلویزیون دوخته شده بود. کیانوش رستمی امید اول ایران آرام و خونسرد بر روی تخته آمد، چهره اش هیچ نشانی از اضطراب و ترس نداشت. پسر کرد‌ ایران با اقتدار وزنه 174 کیلوگرم را بالای سرش بود و خیال همه را راحت کرد.


بعد از حرکت کیانوش؛ حریفش وزنه 175 را بالای سر برد و حاضران ایرانی در سالن وزنه برداری در ریو را کمی مضطرب کرد اما شیرمرد کرد زبان ایران همچنان خونسرد بود و مطمئن بود که در دو حرکت باقی مانده خوب می درخشد. نوبت به کیانوش رسید او بر روی تخته آمد و در حرکت دوم وزنه ۱۷۹ کیلوگرم را بالای سر برد.



کیانوش در حرکت دو ضرب کارش را با وزنه ۲۱۵ کیلوگرم شروع کرد اما نتوانست این وزنه را بالای سر ببرد و از داوران سه چراغ قرمز دریافت کرد. رستمی در حرکت دوم همین وزنه را بالای سر برد. او در حرکت سوم خود درخواست وزنه ۲۱۷ کیلوگرمی کرد و با بالا بردن این وزنه مدال طلا را کسب کرد. کیانوش در مجموع با ۳۹۶ کیلوگرم به مدال طلا دست پیدا کرد و ایران را غرق در شادی کرد.


سهراب مرادی:


رسیدن مرادی به المپیک داستان پر پیچ و خمی داشت. بعد از دوپینگ و محرومیتی که او کشید بالاخره رایزنی های فدراسیون برای کاهش محرومیت او جواب داد و فدراسیون جهانی وزنه برداری برای حضور مرادی در المپیک موافقت کرد و نامش از فهرست بازنشسته‌های این رشته خارج شد و او برای کسب سهیمه در آخرین مسابقات گزینشی المپیک که رقابت‌های قهرمانی پان‌آمریکن در کلمبیا بود به میدان رفت و توانست سهمیه المپیک را به دست بیاورد. این قهرمان اصفهانی در المپیک شاهکار کرد و مدال طلایی این رقابت ها را هم از آن خود کرد.
مرادی در حرکت اول یک‌ضرب وزنه 178 کیلوگرمی را انتخاب کرد که موفق به مهار آن نشد اما در حرکت دوم به خوبی وزنه 178 کیلوگرمی را مهار کرد. او برای حرکت سوم وزنه 182 کیلوگرمی را انتخاب کرد تا فاصله خود را با حریفان بیشتر کند و به خوبی این وزنه را مهار کرد و صدرنشین حرکت یک ضربه دسته 94 کیلوگرم شد.
سهراب مرادی در حرکت اول دو ضرب، وزنه 221 کیلوگرمی را بالای سر برد و به مدال طلا رسید.



بهادر مولایی:


وزنه برداری ایران برای حضور در المپیک 5 سهمیه کسب کرده بود و کادر فنی و انوشیروانی مربی تیم باید از بین بهادر مولایی, محمدرضا براری و علی هاشمی دو نفر را انتخاب می کردند. آخرین رکوردگیری بین این سه نفر انجام شد و در نهایت تصمیم شورای فنی به خط زدن بهادر مولایی منجر شد.همین اتفاق سرآغاز یک حادثه تلخ برای بهادر مولایی بود او پس از مراسم بدرقه کاروان المپیکی ها از شدت ناراحتی سالن را ترک کرد و به همراه برادر و پدر و پدربزرگش شبانه راهی شمال شدند. متاسفانه بهادر مولایی که راننده بود دچار خواب‌آلوگی شد و به شدت تصادف کرد. در این اتفاق پدربزرگش از شدت مصدومیت فوت کرد و خودش به همراه پدر و برادرش هم به شدت مصدوم شدند. مولایی در این تصادف با در رفتگی لگن، پارگی آرنج و دست مواجه شده بود و به شدت آسیب دید.



بهادر مولایی در نخستین اظهاراتش بعد از سانحه رانندگی گفته بود: «با وجود خط خوردن از جمع وزنه برداران المپیکی برای حضور در مراسم بدرقه المپیکی‌ها توسط رئیس جمهوری در تهران ماندم و در این مراسم شرکت کردم اما شب حادثه در هنگام بازگشت به شهرم در جاده مدام در فکر حذف شدنم بودم و ذهنم درگیر بود. از تصمیم شورای عالی فنی وزنه‌برداری متعجب بودم چراکه بعد از رکوردگیری در اردوی کلاچای دلیلی نداشت تا دوباره در تهران جلسه‌ای برای بررسی عملکرد برخی نفرات برگزار شود. متاسفانه این مساله خیلی از نظر روحی به من فشار آورد،چراکه برخی از بچه‌ها با وجود اوت کردن وزنه‌های خود در مراسم رکوردگیری در اردو ماندند و حتی المپیکی شدند ولی من به هر دلیلی حذف شدم. متاسفانه در شب حادثه متوجه نشدم چه اتفاقی افتاد ولی در یک آن خوابم برد و هیچی نفهمیدم.»


مولایی حذف شدنش را از مسابقات المپیک دلیل اصلی تصادفش می‌دانست و بعد از این اتفاق به شدت علیه فدراسیون و کادر فنی مصاحبه های تند و تیزی کرد تا اینکه فدراسیون هم وارد عمل شد و او را به دلیل مصاحبه های تند و تیزش از وزنه برداری تعلیق کرد هر چند که بعد از بهبودی نسبی او جلسه ای در فدراسیون برگزار شد و او مشکلاتش را با علی مرادی رئیس فدراسیون حل و فصل کرد. از نظر وضعیت جسمانی هم تا حدودی بهبودی نسبی پیدا کرده و مشغول ادامه روند درمانی اش است.


کیانوش رستمی و دعوای دنباله دارش با انوشیروانی


بعد از برکناری حسین توکلی، سجاد انوشیروانی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. انتضابی که از همان ابتدای کار حرف و حدیث های زیادی داشت چرا که عده‌ای معتقد بودند انوشیروانی تجربه کافی برای هدایت تیم ملی بزرگسالان را ندارد و تیم ملی در آستانه المپیک با او به مشکل می خورد این پیش بینی البته درست از کار درنیامد و انوشیروانی تاحدودی موفق عمل کرد. او توانست دو مدال طلای کاروان ایرانی را به نام وزنه برداری ایران ثبت کند. البته در این میان درگیری بین کیانوش رستمی و انوشیروانی هم به وجود آمد که در نهایت منجر به قهر و ترک اردو توسط کیانوش رستمی شد. کیانوش رستمی راهش را از تیم ملی و انوشیروانی جدا کرد و تصمیم گرفت در مدت باقی مانده به المپیک خودش تمرین کند تا به موفقیت هم برسد. مسئولان فدراسیون وزنه برداری و کادر فنی به دلیل اینکه تا المپیک فرصت کمی باقی مانده بود مانع تمرینات انفرادی او نشدند البته او زیر نظر فدراسیون برنامه‌هایش را پیش می‌برد .



بعد از رقابت های المپیک ملی پوشان تا مدتها در استراحت به سر می برند و خبری از اردو تیم ملی نبود تا اینکه در بهمن ماه استارت اردوی تیم ملی بزرگسالان زده شد و کادر فنی کیانوش رستمی را به اردوی تیم ملی دعوت کرد اما او باز هم امنتاع کرد و در اردو حاضر نشد.بعد از این موضوع بود که مرادی اعلام کرد همه وزنه برداران باید در اختیار کادر فنی و تیم ملی باشند و هر کسی امتناع کند جایی در تیم ملی نخواهد داشت. ادامه ماجراهای کیانوش رستمی و انوشیروانی به مسئولان فدراسیون واگذار شد و آنها باید در مورد این دو تصمیم بگیرند.


قهرمانی ذوب‌آهن در لیگ برتر وزنه برداری


فینال لیگ برتر وزنه برداری به میزبانی باشگاه شرکت ملی حفاری بهمن ماه سال گذشته در اهواز برگزار شد که در پایان تیم ذوب آهن با ۲۸۷۸ امتیاز عنوان قهرمانی را بدست آورد. پس از ذوب آهن، تیم رعد پدافند با ۲۸۳۴ امتیاز به مقام نایب قهرمانی رسید و تیم مناطق نفت خیز جنوب خوزستان هم با ۲۸۱۹ امتیاز سوم شد. کیانوش رستمی, سهراب مرادی و بهداد سلیمی از وزنه برداران تیم ذوب آهن بودند.


رقابت های بین المللی جام فجر؛ جام قهرمانی در خوزستان ماند


رقابت های بین المللی جام فجر در خورستان برگزار شد و تیم خوزستان عنوان قهرمانی دومین دوره مسابقات بین المللی وزنه برداری جام فجر را به دست آورد و تیم های ملی جوانان ایران و آذربایجان به ترتیب روی سکوهای دوم و سوم ایستادند. خوزستانی‌ها 623 امتیازی شدند و در رقابتی نزدیک، با اختلاف تنها 5 امتیاز نسبت به تیم ملی جوانان ایران، روی سکوی قهرمانی ایستاد. تیم خوزستان صاحب 11 مدال طلا، 8 نقره و 5 برنز شد و در رده بندی مدالی هم در جایگاه نخست قرار گرفت. بعد از خوزستان تیم ملی جوانان ایران با 618 امتیاز و کسب 11 مدال طلا، 6 نقره و 6 برنز روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد و تیم ترکیه با 545 امتیاز سوم شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته