دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1395 - 09:37
دبیر انجمن طب فیزیکى و توانبخشى ایران:

چند نکته ورزشی برای دیابتی‌ها / افت قند در دیابتی‌ها هنگام ورزش شایع است

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت : دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیکی انسان است که مرگ و میر و عوارض ناتوان کننده قابل توجهی را در بر دارد.
کد خبر : 162585

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، دکتر سید احمد رئیس‌السادات گفت: در ایران بیش از پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند که پیش بینى می‌شود طی 15 سال آینده به دو برابر افزایش یابد.


وی افزود: علیرغم تلاش‌هاى مختلف هنوز علاج قطعى براى این بیمارى شناخته نشده است و پیشگیرى، تشخیص زودرس و درمان مناسب بهترین رویکرد براى رهایى از عوارض آن است.


رئیس‌السادات گفت: طب فیزیکی و توانبخشی نقش بسیار مهمی در پیشگیرى، تشخیص و کنترل زودرس برخی از اختلالات و عوارض ناشی از دیابت دارد.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: آموزش بیمار و خانواده، اصلاح الگوی زندگی و فعالیت‌های روزمره، ورزش درمانی مناسب و به‌کارگیری روش‌های فیزیکی، دارویی و تزریقات تخصصى تشخیصی-درمانی از مهم‌ترین ابزارهای متخصصان طب فیزیکی در توانبخشی بیماران مبتلا به دیابت به شمار می‌رود.


دبیر اجرایی بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران گفت: از رایج‌ترین روش‌های طب فیزیکى در کنترل عوارض اسکلتی- عضلانی ناشی از دیابت می‌توان به انواع فیزیوتراپى مانند سرما و گرما درمانی، الکتریسیته درمانی، لیزر درمانی، شاک ویو و مگنت درمانى و درمان‌های دستی اشاره کرد.


وی گفت: تجویز کفش، کفى، آرتز و پروتز مناسب از جمله خدمات موثر دیگر برای بهبود عملکرد افراد دیابتی به خصوص در موارد آسیب‌های عصبی، زخم‌های دیابتی و قطع عضو ناشی از آن محسوب می‌شود.


دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: شیوع زیاد چاقى و بیماری‌هاى قلبی-عروقى در دیابت سبب شده تا ورزش درمانى و تغذیه مناسب به عنوان شاه کلید بهبود کیفیت زندگى شناخته شود. ورزش‌های هوازی، تقویتی، انعطاف پذیرى و ورزش‌هاى آبى همگى در مبتلایان به دیابت مفید است.


رئیس السادات افزود: ورزش در بیماران دیابتى باید به طور اختصاصى و متناسب با وضعیت جسمانى، سن، وضعیت کنترل قند و با توجه به بیماری‌های زمینه‌ای همراه تجویز شود.


وی در ادامه گفت: در تجویز هر نسخه ورزشی باید به نوع ورزش، شدت، مدت هر جلسه، فواصل جلسات و کنترل قند، قبل، حین و پس از انجام ورزش اشاره شود.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: افت قند در دیابتی‌ها هنگام ورزش شایع است، بنابراین آگاهى بیماران از علائم کاهش قند ضرورى است. بیماران باید قبل از ورزش و هنگام ورزش طولانى، قند خون را چک کنند و در صورتی که خیلی پایین بود ورزش را به تعویق بیندازند.


وی افزود: بیمارانی که انسولین تزریق می‌کنند در صورت انجام فعالیت ورزشی، انسولین را در عضلات دست یا پا تزریق نکنند. بهترین مکان تزریق برای این افراد ناحیه شکم است.
دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران در ادامه گفت: علاوه بر افت قند، زخم شدن پا به دنبال ورزش هم نکته با اهمیتی است که با بررسی اندام‌ها قبل و بعد از ورزش و نیز پوشیدن کفش مناسب می‌توان از رخ دادن آن جلوگیری کرد.
رئیس السادات با اشاره به شیوع بالای احساس خواب رفتگی و گزگز اندام‌ها در افراد دیابتی، گفت: سندرم تونل کارپال و آسیب اعصاب محیطى (نوروپاتى) که نواحى انتهاى اندام‌ها را درگیر مى‌کند از مهم‌ترین علل این شکایات به شمار می‌رود. با تشخیص زود هنگام سندرم تونل کارپ و نوروپاتى دیابتى با کمک نوار عصب و عضله مى‌توان به کنترل موثرتر آنها پرداخت و به ویژه از ایجاد عوارضی مانند ضعف اندام و زخم جلوگیرى کرد.


ریس السادات در ادامه گفت: اخیرا پژوهش‌هاى انجام شده در مرکز تحقیقات طب فیزیکى و توانبخشى دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتى نشان داده است که به کارگیرى پلاسماى غنى از پلاکت(پى آر پى ) و ازن درمانى مى‌تواند در درمان زخم‌هاى مقاوم به درمان دیابتی موثر باشد و سبب تسریع بهبود زخم شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته