دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1395 - 17:30
با حضور وزرای علوم و نفت

700 میلیارد تومان قرارداد پژوهشی بین وزارت نفت با دانشگاه‌های صنعتی کشور امضا شد

۱۲ قرارداد پژوهشی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه صنعت نفت بین سه شرکت اصلی وزارت نفت و هفت دانشگاه و دو مرکز تحقیقاتی کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت به امضا رسید.
کد خبر : 162505

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم دکتر محمد فرهادی با تقدیر از وزارت نفت به دلیل اعتماد به قابلیتها و توانایی‌های علمی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور گفت: «این روش همکاری بین وزارتخانه‌های علوم و نفت الگویی است تا ارتباط مراکز علمی با محیط‌های صنعتی و حتی بخش‌های خدماتی و اجرایی کشور افزایش پیدا کند.»


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به انعقاد ۱۲ قرارداد تولید محصولات نفتی با شرکت‌های وابسته به وزارت نفت اشاره کرد و گفت: «با انعقاد این قراردادها و با مطالعه و پژوهش در بخش‌های مختلف صنعت نفت کشور باید بتوانیم علاوه بر صادرات فناوری‌های نفتی، دانش این فناوری‌ها را در کشور بومی‌سازی کنیم.»


فرهادی به سابقه طولانی کشف و استخراج نفت در ایران اشاره کرد و افزود: «با توجه به این سابقه طولانی در صنعت نفت در کشور، اکنون باید بتوانیم با هماهنگی شرکت‌های معتبر نفتی و پتانسیل‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور با تولید محصولات گوناگون و متنوع نفتی، در این مسیر هم به توسعه کامل برسیم. دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور از پتانسیل نیروی انسانی قوی حتی در سطح جهانی برخوردارند. در این نوع از همکاری، همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید قابلیت‌ها و پایه‌های توانایی‌های‌شان را ارتقا دهند و ارتباطشان را با شرکت‌های نفتی افزایش دهند چرا که فناوری‌های نوین و روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید علمی روز به روز پیشرفت می‌کنند و ما باید بتوانیم هم‌پای این فناوری‌های نوین در سطح جهانی حرکت کنیم.»


در ادامه این مراسم چهار قرارداد بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه‌های شیراز٬ صنعتی امیرکبیر٬ تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و پنج قرارداد نیز بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با دانشگاه‌های تهران٬ شیراز٬ صنعتی امیرکبیر٬ صنعتی شریف و صنعتی اصفهان امضا شد. سه قرارداد نیز بین شرکت ملی گاز ایران با دانشگاه‌های تهران و علم و صنعت ایران و شرکت OTC به عنوان همکار دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد.


انستیتوی تحقیقاتی کاتالیست‌های پلیالفین در دانشگاه امیرکبیر راه‌اندازی می‌شود


براساس این توافقات، دانشگاه شیراز در قالب ایجاد انستیتوی تحقیقاتی متانول با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و ایجاد انستیتوی تحقیقاتی ایزومریزاسیون نفتای سبک با شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران شروع به همکاری می‌کند. همچنین دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز به عنوان دانشگاهی که دو قرارداد پژوهشی حوزه نفت را به صورت مجزا امضا کرد٬ انستیتوی تحقیقاتی کاتالیست‌های پلیالفین را در حوزه پتروشیمی و انستیتوی تحقیقاتی تبدیل کاتالیستی نفتا (CCR) را در حوزه فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی می‌کند.


در این مراسم دانشگاه تهران نیز با شکل‌دهی انستیتوهای تحقیقاتی مربوطه٬ با شرکت ملی گاز ایران در حوزه LNG مایع‌سازی گاز طبیعی و با شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در زمینه ارتقای نفت سنگین قرارداد همکاری امضا کرد. براساس قراردادهای شرکت ملی گاز ایران٬ دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری شرکت OTC انستیتوی تحقیقاتی توربین‌های گازی و اندازه‌گیری هوشمند را هم راه‌اندازی می‌کند و پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تصفیه و شیرین‌سازی گاز با شرکت ملی گاز همکاری می‌کنند.


همچنین مقرر شد تا دانشگاه‌ صنعتی‌شریف انستیتوی تحقیقاتی گوگرد زدایی و دانشگاه صنعتی اصفهان انستیتوی تحقیقاتی هیدروکراکینگ را راه‌اندازی کنند. موضوع قراردادهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه تربیت‌مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران نیز همکاری در قالب ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی الفین و پروپیلن است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته