دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مرکز معاینه فنی مطرح شد:

65 درصد خودروها در اجرای غیررسمی طرح معاینه فنی برتر مردود شدند/ وانت‌نیسان در صدر خودروهای بی‌کیفیت ایرانی/ کدام خودروها نقص کمک‌فنر دارند؟

رئیس ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه معاینه فنی برتر از یک ماه پیش به صورت پایلوت و غیررسمی در دو مرکز معاینه فنی تهران آغاز شده است، گفت: 65 درصد از خودروهایی که مورد تست قرار گرفتند، در طرح معاینه فنی برتر مردود شدند که در این میان حتی برخی از خودروهای خارجی هم حضور داشتند.
کد خبر : 162352

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سیدنواب حسینی‌منش در نشست خبری که به مناسبت سفرهای نوروزی، معاینه فنی و ایمنی تردد در مرکز معاینه فنی نیایش برگزار شد، با بیان اینکه معاینه فنی قبل از سفرهای نوروزی میزان تصادفات را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: تعداد زیادی از تصادفات جاده‌ای به دلیل ناآگاهی مالک خودرو نسبت به نقص فنی است.


وی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته بیش از یک‌ میلیون خودرو معاینه فنی انجام دادند، تصریح کرد: 900 هزار خودرو اطلاعات‌شان در سامانه سیمفا به ثبت رسیده است، تصریح کرد: اطلاعات بقیه خودروها در سامانه مرکز معاینه فنی ثبت شده است.


حسینی‌منش با تاکید بر اینکه پس از خروج خودروها از کارخانه‌های تولیدکننده و نظارتی که تحت استانداردها انجام می‌شود، گفت: مرحله بعدی معاینه فنی است، خودروها باید تا زمانی که حیات دارند توسط مراکز معاینه فنی مورد بررسی قرار گیرند.


رئیس ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه به تشریح علل و نواقص رد شدن خودروها در معاینه فنی طی 11 ماه گذشته پرداخت و گفت: در تهران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان مراجعات خودروها 80درصد افزایش داشته است.


وی با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح کاهش آلودگی هوا(LEZ) از تابستان امسال شاهد افزایش مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی بوده‌ایم، اضافه کرد: در ماه‌های شهریور، مهر، آبان و آذر به یکباره نرخ رشد مراجعه خودروها به مراکز معاینه افزایش پیدا کرد و در مهرماه امسال 70درصد از خودروهایی که سالیان سال مشمول معاینه‌ فنی بودند اما مراجعه نداشتند به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند و میزان آلایندگی گازهای خروجی از خودروها از 7 درصد به 5 درصد کاهش یافته است.


کدام خودروها به دلیل نقص ایمنی مردود شدند؟


حسینی‌منش با بیان اینکه خودروهای پراید و 206 (ایران‌خودرو و سایپا) بیشترین تعداد مراجعه به مراکز معاینه فنی‌ را داشته‌اند، اضافه کرد: وانت‌نیسان با آمار 55 درصدی، وانت پیکان با آمار 47 درصدی، پراید با آمار 38 درصدی و ام‌وی‌ام 530 با آمار 26 درصدی حداقل به دلیل داشتن یک ایراد در نقص ایمنی در تست‌های معاینه فنی مردود شدند.


به گفته وی، نقص در ترمز، سیستم تعلیق، انحراف فرمان و عیوب ظاهری‌ نقص ایمنی در خودروها را شامل می‌شود.


رئیس ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای تهران به تشریح خودروهایی پرداخت که در تست‌های معاینه فنی به دلیل داشتن بیش از دو نقص رد شده‌اند و گفت: وانت نیسان، وانت پیکان و خودرو آردی خودروهایی بودند که به صورت همزمان بین دو تا سه نقص را داشتند؛ به گونه‌ای که بیش از دو هزار خودرو پراید به صورت همزمان بیش از 6 نقص فنی داشتند.


کدام خودروها کمترین مردودی را داشتند؟


حسینی‌منش با اشاره به خودروهایی که کمترین نقص فنی را در مراجعه به مراکز معاینه فنی داشتند، توضیح داد: خودروی ال‌90 با آمار 88 درصد، خودروهای کیا با آمار 87.3 درصد و خودروهای هیوندا با آمار 86.1‌درصد نسبت به مراجعات کمترین نقص فنی را داشتند.


خودروهایی که به دلیل عیوب ظاهری رد شدند


وی با اشاره به خودروهایی که به دلیل عیوب ظاهری رد شده‌اند، گفت: وانت پیکان، وانت نیسان، پراید و ام‌وی‌ام 530 خودروهایی بودند که به دلیل عیوب ظاهری در تست‌های مراکز معاینه فنی مردود شدند.


حسینی‌منش با بیان اینکه وانت‌نیسان درخصوص معاینات مربوط به آلایندگی باز هم در صدر خودروهای بی‌کیفیت است، تصریح کرد: خودروهای وانت نیسان با آمار 28 درصدی، وانت پیکان با آمار 25.6 درصدی و پراید با آمار 15 درصدی بیشترین خودروهایی بودند که در تست‌های آلایندگی مردود شدند.


به گفته وی، کمترین مردودی در تست‌های آلایندگی مربوط به خودروی ال‌-90 است؛ این در حالی است که 36 هزار پراید به دلیل نقص آلایندگی که اغلب کاربراتوری بوده‌اند، در تست‌های معاینه فنی مردود شدند.


رئیس ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه بر اساس اعلام آمار پلیس راهور، بیشترین تصادفات در کشور مربوط به خودروی پراید است، یکی از علل تصادف را ناهمراستایی در خودروی پراید اعلام کرد و گفت: 7.2درصد از خودروهای پراید و 6.8درصد از خودروهای روآ در مراجعه به مراکز معاینه فنی دارای همراستایی بودند که این خود یکی از علل تصادفات است.


حسینی‌منش با اشاره به خودروهایی که دارای نقص کمک‌فنر هستند (کمک‌فنرهای عقب و جلو) اضافه کرد: 10.3 درصد از خودروهای ام‌وی‌ام 110 مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی دارای نقص در کمک‌فنرهای جلو بودند؛ همچنین 3.7 درصد از خودروهای لیفان دارای نقص کمک‌فنر عقب و 3.7 درصد از خودروهای لوگان ال-90 از لحاظ کمک‌فنر جلو دارای نقص بوده‌اند.


وی در ادامه به تشریح درصد خودروهای مردودی از آزمون ترمز پرداخت و گفت: در حدود 29درصد از خودروهای نیسان وانت، حدود 12درصد وانت پیکان‌ها، 9 درصد از خودروهای روآ از ترمز عقب و حدود 7درصد خودروهای پراید از ترمز جلو مردود شده‌اند.


حسینی‌منش به تشریح علل تصادفات پرداخت و گفت: نقص فنی، نقص در سیستم ترمزگیری، خرابی کمک‌فنر، ناهمراستایی چرخ‌ها، خرابی چراغ‌های اخطاردهنده و هشداردهنده در خودرو، خرابی و وجود هرگونه نقص فنی در سیستم اهرم‌بندی فرمان و جلوبندی خودرو از جمله عواملی است که باعث بروز تصادفات می‌شود.


حسینی‌منش با تاکید بر اینکه این آمار متعلق به تهران است و اگر به کل کشور تعمیم پیدا کند، به طور حتم افزایش خواهد داشت، تصریح کرد: شهروندان می‌توانند با مسئولیت‌پذیری و انجام معاینه فنی از بروز تصادفات جلوگیری کنند.


اجرای معاینه فنی برتر به صورت غیررسمی آغاز شده است


حسینی‌منش با بیان اینکه معاینه فنی برتر از یک‌ماه پیش به صورت غیررسمی در مراکز معاینه فنی آغاز شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تست‌های آلایندگی در طرح معاینه فنی برتر کاهش پیدا می‌کند و میزان سنجش آلایندگی از 2.5 به 0.7 کاهش پیدا می‌کند، با این تفاسیر و براساس سنجش‌های انجام شده بیش از 65درصد از خودروهایی که تحت این معاینه فنی قرار گرفتند، در تست‌های آلایندگی مردود شدند. این نشان می‌داد که کاتالیست خودروها قابل اعتماد نیست. البته کاهش میزان آلایندگی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح شد و در واقع اجرای این طرح به صورت غیررسمی در دو مرکز به صورت پایلوت آغاز شده است و براساس سنجش‌های صورت گرفته حتی برخی از خودروهای خارجی هم در این طرح مردود می‌شوند.


به گفته وی، نصب کاتالیست در خودروها می‌تواند این مشکل را برطرف کند.


صدور 500 هزار برگه جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی


حسینی‌منش با بیان اینکه یکی از مباحث جدی امروز ورود تعداد زیادی از خودروهای بدون برگه معاینه فنی به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک است، عنوان کرد: پس از اجرای رسمی طرح کاهش از اواسط آبان‌ماه تا به امروز حدود 500هزار برگه جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی صادر شده است. به صورت میانگین 15درصد از خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد می‌شوند، فاقد معاینه فنی هستند.


وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما همکاران‌مان در سیستم‌های اداری هستند که برگه معاینه فنی می‌گیرند، گفت: تعداد زیادی از افرادی که به پلیس راهور مراجعه می‌کنند، شکایت‌شان به دلیل داشتن برگه معاینه فنی جعلی است. آنها در ابتدا نمی‌دانستند که برگه تحت اختیارشان جعلی است.


رئیس ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه حدود 30 تا 40 درصد از خودروهایی که جریمه شده‌اند، معاینه فنی‌شان جعلی بوده است، اضافه کرد: 10 تا 15‌درصد از خودروها به صورت کامل فاقد معاینه فنی هستند.


مرکز معاینه فنی غیرمجاز نداریم


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه با توجه به طرح سراسری کاهش، برگه‌های جعلی از کجا صادر می‌شود و به دست مردم می‌رسد، آیا مراکز معاینه فنی تخلف می‌کنند، توضیح داد: به صورت کلی 430 مرکز معاینه فنی در سراسر کشور وجود دارد و هیچ مرکز معاینه فنی غیرمجازی در کشور فعالیت نمی‌کند. این برگه‌ها توسط عده‌ای جاعل چاپ و جعل می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این شامل حال کسانی می‌شود که قصد داشتند بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی برگه دریافت کنند.


مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی صفر است


حسینی‌منش با اشاره به آخرین وضعیت مراجعه موتورسیکلت‌ به مراکز معاینه فنی، عنوان کرد: موتورسیکلت‌ نگرانی ویژه ما درخصوص معاینه فنی هستند. آنها از لحاظ آلایندگی و ایمنی دارای مشکلات فراوانی هستند. دو خط ویژه برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها احداث شده است، اما میزان مراجعات به این مراکز در حد صفر است و متاسفانه مشکل اصلی اینجاست که پلیس راهور به دلیل ثبت نشدن پلاک موتورسیکلت به نام مالک، نمی‌تواند آنها را اعمال قانون کند، زیرا پلاک موتورسیکلت‌ها به اسم شرکت لیزینگ ثبت می‌شود.


طرح LEZ چه زمانی اجرا می‌شود؟


حسینی‌منش با بیان اینکه برای اجرای شدن طرح LEZ باید سامانه سیمفا به وسیله یکسری از سرورهای اولیه تقویت می‌شد، عنوان کرد: این اتفاق در حال انجام است و پس از تقویت سرورهای سامانه سیمفا و تکمیل زیرساخت‌ها، به امید خدا در سال آینده طرح LEZ اجرا می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: معاینه فنی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته