دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1395 - 08:50
در نشست هم ‌ندیشی استادان با موضوع تحولات جهانی و حکومت دینی در واحد بوشهر

حجت الاسلام انصاری: انسان از دین دور شود، خبائث در وجود او رخنه می‌کنند

نشست هم‌اندیشی به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی انصاری با محوریت « تحولات جهانی و حکومت دینی » در سالن شهید علیمحمدی دانشکده علوم انسانی واحد بوشهر برای اعضای هیأت علمی برگزار شد.
کد خبر : 162229

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، انصاری در این نشست با بیان اینکه خدا را شاکرم که یک ایرانی‌ام و مهر اسلام و ایران بر پیشانی‌ام خورده، گفت: «ملت انقلابی، اسلامی و جمهوری خواه ایران با پویش‌های علمی، دینی، قرآنی و... سلاح ایمان و تقوا لرزه بر اندام دشمنانش انداخته و پیشرفت‌های این کشور بر همگان آشکار و هویداست.»



وی با تأکید بر اینکه این مهم جزء با هدایت مرد قرآن و ابرمرد قرن حاضر، حضرت امام خمینی (ره) و مردم فهیم ایران اسلامی و یاران کلیدی و تأثیرگذاری هچون رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله شهید بهشتی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و... میسر نمی شد، ادامه داد: «با تأثر فراوان و به عقیده بسیاری از سیاسیون و رهبران بزرگ کشورها، جای ستارگانی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در تحولات مهم آینده جهانی خالی است.»


انصاری دوران زندگی پربرکت آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)، رحلت و حتی ایام پس از رحلت ایشان را غنیمتی ارزشمند برای حکومت اسلامی ایران دانسته و اظهار کرد: «ایشان مورد تحسین و تأئید همگان بودند و همهی جناح ها، دوستان و حتی دشمنان این مرز و بوم به نیکی از این بزرگ‌مرد تاریخ یاد می کنند.»


وی با بیان اینکه عمق شخصیت و کمال انسانی یک فرد را با مطالعه زندگینامه و فعالیت های او و تأثیراتی که پس از مرگ بر دنیای می گذارد می توان لمس کرد، خاطرنشان کرد: «رحلت این مرد خدا و سیاست، همچون دوران زندگی پر برکتش موجب اتحاد، استحکام، همدلی بیش از پیش مردم شد.»



این استاد حوزه و دانشگاه، تحولات جهان را ثانیه ای و بدون توقف دانست و اظهار کرد: «از ابتدای آفرینش تا روز ازل، جهان همواره بدون توقف و بسوی تحولات جدید حرکت کرده و خواهد کرد.»


انصاری با بیان اینکه برای همراه شدن با این جریان دائمی باید مطالعه‌گر باشیم، تشریح کرد: «اساس نسل بشر بر پایه عقل، تفکر و اندیشه خلق شده است.»


وی ادامه داد: «به ظاهر این جهان بسوی نابودی و زوال پیش می رود اما اگر نیک ببنیم متوجه می شویم که در پس هر نیستی، تولدی جدید نمایان می شود که این آیت بارز حضور خالقی مدبر و قادر است.»


انصاری بشر را جستجوگر و یابنده معرفی و تصریح کرد: «نسل بشر فقط برای عمران، آبادی، زندگی نباتی و سپری کردن دوران خلق نشده بلکه با معجزات و توانمندی هایی که خداوند متعال در وجود انسان قرار داده، امکان دستیابی و بهبود هر چیزی را به او عطا کرده است.»



این استاد دانشگاه و حوزه یکی از خصوصیات مثبت و منفی انسان را حریص بودن او دانست و اظهار کرد: «اگر این حرص و طمع در عرصه های علمی و دینی وجود داشته باشد، عاملی انگیزشی برای پیشرفت و اکتشافات خواهد شد.»


وی با تأکید بر اینکه همواره بین معتقدان مادی و دینی بحث و جدل های مختلفی وجود داشته، گفت: «شاید تنها نقطه مشترک میان این دو عقیده، اعتقاد به وجود ذات خداست که هرگز تمام شدنی و فناپذیر نیست؛ چراکه خدا، ماده و جسم نیست که زوالی داشته باشد. از سوی دیگر اینکه هر چیزی که خدا نخواهد، امکان تغییر در آن وجود ندارد مسائلی چون مرگ، تشنگی، گرسنگی و... از این قبیل اند.»


این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه خداوند متعال به صراحت در کتاب وحی فرموده برای هدایت انسان ها کتاب آسمانی نازل کردم و معلمانی برای آنان، تشریح کرد: «قرآن بالاترین مرجع برای انسان در همه عرصه ها است. این کتاب آسمانی برای هر موضوعی، کلامی نافذ و عمیق دارد و تعبیری می توان گفت قرآن برای هر موضوعی به تعداد آیات قرآن کریم مبحث دارد.»


وی با تأکید بر اینکه یکی از کاستی های جامعه اسلامی، قرائت قرآن بدون توجه به مطالب و توصیه ها و پندهای موجود در آن است، افزود: «باید قرآن را مطالعه و تحقیق کرد و آیات آن را بارها و بارها تفسیر کرد.»



وی با بیان اینکه امروزه حکومت هایی چون لائیک، کمونیسم، لیبرالیسم و مکاتب جعلی چون بهائیت و ... طرد و منفور شده اند، خاطرنشان کرد: «مردم جهان آگاه شده اند و فریب زورگویان و گمراهان را نخواهند خورد. آنان به حضور خدا معتقدند و در همه کشورها خواهان حکومت دینی و الهی هستند.»


وی حکومت دینی را شکلی از حکومت معرفی کرد که که در آن همه امور سیاسی، اجتماعی، قضایی اقتصادی و ... منشاء الهی پیدا می کند و ادامه داد: «حداقل سه معنا ممکن حکومتی که تمام ارکان آن بر اساس دین شکل گرفته،حکومتی که در آن احکام دینی رعایت می شود و حکومت دینداران و متدینان از حکومت دینی اراده می شود.»


وی این سه معنا و تفاوت آنها را با یکدیگر تشریح کرد و گفت: «طبق معنای اول حکومت دینی حکومتی است که نه تنها همه قوانین و مقررات اجرایی آن برگرفته از احکام دینی است بلکه مجریان آن نیز مستقیماً از طرف خدا منصوبند یا به اذن خاص یا عام معصوم منصوب شده اند چنین حکومتی حکومت دینی ایده آل و کمال مطلوب است.»



انصاری ادامه داد: «اما طبق معنای دوم لازم نیست شخص حاکم، منصوب مستقیم یا غیرمستقیم خدا باشد. در این صورت مجری این حکومت پشتوانه الهی ندارد و دینی بودن حکومت فقط به این معناست که قوانین دینی در این حکومت رعایت می شود. بر اساس معنای سوم اصلا رعایت قوانین اسلامی هم لازم نیست بلکه همین که حکومتی مربوط به جامعه ای است که افراد آن متدین هستند چراکه شهروندان متدین هستند، حکومت هم، دینی به حساب می آید.»


انصاری با بیان اینکه بشریت نیازمند قانونی است که هم فرا دنیایی باشد و همه زندگی ابدی انسان را پوشش دهد، و هم از خطا و اشتباه مصونیت داشته باشد، بیان کرد: «از آنجا که دائره علوم بشر بسیار محدود و منفعت طلب، گرفتار نفس و شهوت است ظرفیت و امکان برخورداری از قوانین با شروط مذکور را ندارد و الزاماً قانونگذار حقیقی که عالم به اسرار و نهان انسان بوده و هیچگونه خطا و اشتباهی در ساحت مقدس او راه ندارد، ذات باریتعالی خواهد بودکه مقررات و قوانین سعادت اخروی و دنیوی انسان را در قرآن بصورت وحی بر پیغمبر نازل فرموده و پیامبران، امامان و ولی فقیه در زمان غیبت مجری و مسئول اجرای آن شده اند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب