دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1395 - 14:57
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران:

سوختگی در ایران 8 برابر متوسط جهانی است/ سالانه 210 هزار ایرانی دچار سوختگی می‌شوند

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با بیان اینکه سالانه 210 هزار ایرانی دچار سوختگی می‌شوند، عنوان کرد: بیشتر این افراد به دلیل بالا بودن هزینه‌های درمان به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کنند و این در حالی است که در تهران تنها دو بیمارستان خدمات تخصصی را به این افراد ارائه می‌دهد.
کد خبر : 162115

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر محمدجواد فاطمی، رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در نشست خبری که به مناسبت پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری برگزار شد، گفت: متاسفانه در ایران سوختگی بسیار شایع و هشت برابر متوسط جهانی است.


وی افزود: سالانه در ایران 200 تا 210 هزار نفر می‌سوزند که حدود 180 هزار نفر از این افراد نیازمند درمان سرپایی و 30 هزار نفر نیازمند بستری در بیمارستان هستند.


وی با بیان اینکه مردم ایران به فرهنگ پیشگیری اهمیت نمی‌دهند، عنوان کرد: نباید حادثه ساختمان پلاسکو را فراموش کنیم. مسئولان مدعی شدند که 30 بار به ساکنان ساختمان پلاسکو تذکر دادند، اما این حادثه نشان داد که ساکنان این ساختمان برای جان خود نیز ارزش قائل نبودند.


وی افزود: شهرداری طبق قانون می‌تواند با هر عاملی که جان مردم را با خطر مواجه می‌کند برخورد داشته باشد. بدین‌صورت که شهرداری می‌تواند پس از دو بار تذکر، خود نسبت به ایمن‌سازی و نجات جان مردم اقدام کند و بیش از 15 درصد هزینه‌های خود را از ساکنان دریافت کند. اما متاسفانه حادثه پلاسکو نشان می‌دهد علاوه بر مردم، مسئولان نیز به فرهنگ پیشگیری اهمیت نمی‌دهند.


رئیس هیات‌مدیره انجمن ققنوس (حمایت از بیماران سوخته) در ادامه تصریح کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم حادثه شین‌آباد برای هر کشوری کافی بود تا مدارس خود را ایمن‌سازی کنند، اما متاسفانه از سال گذشته تاکنون 3 مدرسه دچار آتش‌سوزی شدند و طبق آمار وزارت آموزش و پرورش 35هزار کلاس نیز به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز نیستند.


وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ پیشگیری از حوادث در بین مردم و نهادهای دولتی رایج شود، گفت: باید برای مکان‌های فرسوده مانند بازار تهران چاره‌های پیشگیرانه اندیشید، برای مثال اگر اتفاقی در بازار تهران رخ دهد، نه‌تنها نمی‌توان امدادرسانی کرد، بلکه حوادث و خسارات جبران‌ناپذیری برجای خواهد ماند.


این جراح پلاستیک در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیماران دچار سوختگی قادر به پرداخت هزینه‌های درمان خود نیستند، گفت: بیمارانی که دچار سوختگی می‌شوند، به دلیل هزینه‌های سنگین درمان به بیمارستان خصوصی مراجعه نمی‌کنند و تمام این افراد به مراکز دولتی منتقل می‌شوند و این در حالی است که در تهران تنها بیمارستان شهید مطهری و شهدای یافت‌آباد می‌تواند اقدامات تخصصی به بیماران سوخته ارائه کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته