دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 بهمن 1395 - 12:07

فرهادی: بسیاری از رشته‌ها باید بازنگری شوند/ 71 رشته جدید ایجاد شده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه بسیاری از رشته‌های دانشگاه‌ها نیاز به بازنگری دارند، خبر داد که امسال 71 رشته جدید بین رشته‌ای ایجاد شده است.
کد خبر : 159876

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی در بیست و پنجمین مراسم تجلیل از اعضای هیات‌ علمی نمونه کشوری گفت: «دانشگاه یک نهاد برگزیده، فاخر، مهم و غیرجایگزین است، دانشجویان و اساتید نیز از ویژگی برگزیدگی برخوردارند. البته این بدان معنا نیست که تمام بهترین‌ها در دانشگاه هستند، بیرون از دانشگاه نیز نخبگان و فرهیختگان حضور دارند و در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.»


او افزود:‌ «دانشگاه محل تجمع سازمان‌‌یافته نخبگان علمی است، دانشگاه مجموعه‌ای متشکل از چند صد هیات علمی و چندهزار دانشجو و حجم بزرگ و وسیعی از امکانات و فضاهای کالبدی است که محیطی را برای کسب علم و انجام پژوهش و تمرین فرهیختگی فراهم می‌آورد.»


وزیر علوم گفت:‌ «اگر ضوابط، رویه‌ها و قوانین که وجهه حقوقی دانشگاه است را کنار بگذاریم قطعا استاد و دانشجو دو رکن اصلی دانشگاه هستند. عده‌ای جوان با انبوهی از آرمان و آرزو وارد دانشگاه می‌شوند. از سوی دیگر عده‌ای از اهل علم و تحقیق قرار دارند که در جایگاه استاد پذیرای دانشجویان هستند تا یاری‌گر آنان شده و با انتقال دانش به آنها امروز دانشگاه را بسازند.»


او افزود: «این تصویر ساده نقش بی‌بدیل و ممتاز استاد دانشگاه را برجسته می‌کند و به رخ می‌کشد. نقشی که او را بیش و پس از آنکه یک انتقال‌دهنده ساده و محض دانش و اطلاعات باشد در جایگاه الگو و مربی قرار می‌دهد این نقشه دقیقا همان نکته‌ای است رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند.»


فرهادی گفت:‌ «آن‌چه خاطره‌ها را می‌سازد و در حافظه‌ها جا خوش می‌کند معمولا نه محتوا و جنس دانش و اطلاعات بلکه روش‌ها و نوع برخورد و نحوه مواجهه‌ای است که استاد با دانشجو دارد. دانش و حجم اطلاعات یک استاد همه آن چیزی نیست که یک استاد باید داشته باشد. ذهن تیز، دانش سرشار و روزآمد نیازمند روش و منش نیز هست، سلوک فردی توانایی و مهارت در برابر برقراری ارتباط با دانشجو، حسن خلق و فروتنی عالمانه در عین رعایت چهارچوب‌ها از ویژگی‌هایی است که یک استاد را به تراز فرهیختگی می‌رساند.»


او ادامه داد: «استاد نمونه همان اسوه‌ای است که نقش و شأن نمونه بودن خود را توأم با آموزش و انتقال دانش در تربیت سازنده و دادن امید و ترسیم آینده‌ای زیبا و برانگیزاننده به دانشجو انتقال می‌دهد. دانشگاه اگر محل تولید و توزیع دانش است باید محل تولید و تکثیر معنا، امید و پویایی نیز باشد.»


فرهادی همچنین در پاسخ به خواسته اساتید برتر درباره افزایش بی‌حد دانشگاه‌ها گفت:‌ «متاسفانه خیلی از رشته‌های تحصیلی در برخی از دانشگاه‌ها، دانشجو ندارند و نمی‌توانند دانشجو جذب کنند. باید در بسیاری از رشته‌ها بازنگری شود، دانشگاه‌های سطح یک و دو خودشان می‌توانند بازنگری درس‌ها را در دستور کار قرار دهند، دانشگاه‌های دیگر هم می‌توانند از آنها استفاده کنند.»


او افزود: «ما واحد جدیدی را در دوره جدید مصوب نکردیم. امسال 71 رشته جدید که اکثرا بین رشته‌ای هستند را ایجاد کردیم و همین مسیر را دنبال خواهیم کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته