دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1395 - 16:22
در هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران؛

اسماعیل نجار: فرونشست‌های تهران نگران کننده است/ دلایل سقوط پلاسکو

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: باید با برنامه ریزی صحیح باور به بحران را درمیان مسئولان و مردم تقویت کرده و باور کنیم حادثه خبر نمی کند تا در زمان وقوع حوادث یک گام جلوتر باشیم.
کد خبر : 159116

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از مدیریت بحران کشور، اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور اظهار کرد: هر روز شاهد حوادث گوناگونی در کشور هستیم، گرچه دائما به سمت مطلوب پیش می‌رویم و از حوادث درس گرفته و گام‌های بلندی برداشته‌ایم اما نسبت به تعداد و نوع حوادث در کشور عقب‌تریم.


وی با اشاره به روند تکمیل چرخه مدیریت بحران در کشور افزود: آیین‌نامه 2800 بعد از زلزله رودبار و منجیل در سال 1369 اهمیت و جایگاه ویژه یافت و مورد توجه عموم قرار گرفت و پس از آن حادثه دلخراش زلزله بم منجر به تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور شد که پس از طی دوره آزمایشی و تمدید آن برای تصویب نهایی در انتظار رای نمایندگان خانه ملت است.


نجار تصریح کرد: از جمله حوادث مبتلابه در کشور یکی فرونشست زمین به‌ویژه در تهران است که به نگرانی عمده دست اندرکاران مدیریت بحران تبدیل شده و دیگری گرد و غبار که به تعبیر بنده یک «ابر بحران» با ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است راهبرد ما در مدیریت بحران کشور نگاه فرابخشی و ریسک محور به مساله و یافتن راه حل آن است.


عضو هیات رئیسه هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران درباره حادثه تلخ و ناگوار پلاسکو گفت: به دلیل شهادت 16 نفر از آتش نشانان قهرمان از بعد محلی به ملی و حتی بین المللی تبدیل شد. ساختمان 53 ساله‌ای که با بهره برداری و تغییر کاربری غیر اصولی در این سال‌ها که می‌توانست با صرف یک در صد از درآمد بهره برداران جهت ایمنی، علاوه بر جلوگیری از فاجعه نسبت به ادامه حیات اقتصادی و تولید از تحمل این خسارت عظیم جلوگیری شود.


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: بار مرده تحمیل شده به این ساختمان، دپو اجناس در راهروها و عدم امکان تردد به صورت انفرادی، نداشتن پله اضطراری و... در تبدیل حادثه به فاجعه موثر بوده است.


نجار تصریح کرد:سوال این است که آیا حاثه دیگری از این دست نخواهیم داشت؟ البته باید از این حادثه درس بگیریم و با تقویت سیستم آلارم و هشدار سریع برای تمامی افراد توانمند و کم توان و با به‌کار گیری دانش و خرد جمعی خود را در برابر حوادث ایمن سازیم.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته