دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1395 - 11:33
معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

بازارچه‌های نوروزی، گامی موثر در تقویت تولیدات صنایع دستی/ امسال بر بسته‌بندی، قیمت صنایع دستی و کیفیت نظارت بیشتری خواهیم داشت

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزاری بازارچه های صنایع دستی را اقدامی تاثیرگذار در تقویت اقتصاد صنایع دستی دانست و افزود: «در این بازارچه‌ها مسافران نوروزی با شیوه تولید صنایع دستی آشنا می‌شوند و این فرصت را پیدا می‌کنند که محصولات داخلی را با تولیدات خارجی مقایسه کنند.»
کد خبر : 158340

بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «هرساله بازارچه های نوروزی در شهرهای مختلف کشور برپا می‌شود که با استقبال خوبی هم از سوی مسافران نوروزی روبه‌رو می‌شود. در نوروز 1395 نزدیک به 650 بازارچه نوروزی در کشور برپا شد که 6700 غرفه صنایع دستی را در بر می‌گرفت.»


وی با تاکید بر این‌که بازارچه‌های نوروزی در تقویت تولیدات صنایع دستی تاثیر بسزایی دارند، ادامه داد: «برپایی بازارچه‌های صنایع دستی در نوروز 1395 حدود 30 میلیارد تومان گردش مالی برای هنرمندان کشور داشته است که قطعا هم در وضعیت اقتصادی هنرمندان این حوزه تاثیرگذار بوده و هم باعث آشنایی هرچه‌بیشتر مسافران داخلی و خارجی با محصولات و صنایع دستی هر خطه از کشورمان شده است.»


معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در سخنانش تاکید کرد: «امسال در برپایی بازارهای صنایع دستی تصمیم داریم در مکان‌هایی که سال گذشته بازارچه کمتری در آنجا برگزار شده، بازارچه‌های بیشتری برپا داریم و در مکان‌هایی که سال گذشته نیز محلی برای ارائه صنایع دستی هنرمندان بوده است، نظارت بیشتری داشته‌ باشیم تا به لحاظ برگزاری و نوع ارائه به کیفیت بهتری دست پیدا کنیم.»


وی در ادامه اظهار کرد: «امسال همچنین تصمیم داریم بازارچه‌های صنایع دستی را هم به لحاظ کمی و هم کیفی توسعه دهیم. در این راستا هم به بسته‌بندی صنایع‌دستی توجه خواهیم داشت و هم بر روی کیفیت محصولات و قیمت عرضه صنایع دستی نظارت بسیار جدی خواهیم داشت. در این میان همچنین کارگاه‌گردی را نیز که حدود 700 کارگاه می‌شود را برگزار خواهیم کرد.»


نامور مطلق درباره تاثیرات برگزاری کارگاه‌گردی نیز تشریح کرد: «با برگزاری این کارگاه‌ها مسافران نوروزی با ساخت صنایع دستی هر نقطه از کشور آشنا می‌شوند و می‌توانند تا حدی در تولید و خلق این محصولات مشارکت داشته باشند. برای مثال در کارگاه مجسمه‌سازی افراد می‌توانند نحوه کارکردن با گل را بیاموزند. از دیگر مزایای برگزاری این بازارچه‌ها این است که هنرمندان صنایع دستی با حضور در غرفه‌های صنایع دستی و ارائه تولیداتشان هم انبارها را از محصولات خالی می‌کنند و هم به درآمد خوبی در طول 15 روز دست می‌یابند، ضمن این‌که با مشارکت در این طرح زمینه مقایسه میان صنایع دستی ایرانی و غیر ایرانی نیز فراهم می‌شود.»


وی همچنین گفت: «میزان بازارچه‌های صنایع دستی به مسافران و مخاطبان هر استان و شهرستان بستگی دارد و در این میان قطعا معیارهایی چون آب‌وهوا و میزان تقاضاهای هنرمندان استانی نیز تاثیرگذار خواهد بود.»


معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: «بازارچه های نوروزی در 430 شهرستان دایر خواهد شد و این موضوع شامل استان‌های مرزی و مرکزی هم می‌شود اما قطعا این طرح در استان‌های هدف به میزان بیشتر و جدی‌تر اجرایی خواهد شد.»


وی درباره جانمایی بازارچه‌های صنایع دستی نیز تصریح کرد:‌ «علاوه بر گذرگاه‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌ها، آقامتگاه‌ها، در هر شهر طبیعتا یکسری نقاط و محورهای گردشگری وجود دارد برای مثال در شهر اصفهان سی‌وسه‌پل و چهل ستون از بخش‌های تاریخی هستند که همواره مسافران از آنها بازدید می‌کنند بنابراین بازارچه های صنایع دستی نیز در چنین فضاهایی برپا خواهد شد. بر اساس تجربیاتی که طی سالها در این زمینه کسب شده است، بازارچه‌ها در قطب‌های گردشگری مستقر خواهند بود.»



انتهای پیام/

برچسب ها: نوروز 1396
ارسال نظر
هلدینگ شایسته