انتخاب نفرات برتر جشنواره ملی « پاتوق دانشجویی صابر» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
به گزارش خبرنگار آنا از رشت، جشنواره ملی «پاتوق دانشجویی کاریکاتور صابر» در دو بخش آزاد و محیط زیست از آذر ماه 93 کلید خورد که تعداد 170 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از این تعداد 40 اثر به بخش داوری راه پیدا کردند.
در بخش موضوعی محیط زیست به ترتیب جواد تکجو از لاهیجان، مهدی عزیزی از اراک، محبوبه پاکدل از مشهد، فرید شمس یوسفی از لاهیجان، محمدعلی ولی زاده از ساری و محسن دمندان از رشت مقام های اول تا ششم را به خود اختصاص دادند.
در بخش آزاد به ترتیب سهیل محمدی از اراک، حمید صوفی از کرج، محمدعلی خلجی از تهران، علی رونقیان از تهران، علی سینا دودل از رشت و پویا عبدلی از کرمانشاه مقام های اول تا ششم را از آن خود کردند.
همچنین پرهام وفاتبار، داریوش رمضانی، طراوت نیکی، عاطف مدنی، علی پوراحمد جکتاجی، عماد صالحی، کامیار ذهب اصلی، هدیه صدیقی و محمد تقی پور به عنوان نفرات منتخب نمایشگاهی این جشنواره انتخاب و از آنان تقدیر شد.
سرپرست ادارهکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی پاتوق دانشجویی کاریکاتور «صابر» که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، با ابراز خرسندی از برپایی برنامههای فرهنگی در فضای دانشگاهی، اظهار کرد: برنامههای فرهنگی و اجتماعی نقش مهمی در تلطیف جامعه و بسترسازی جهت توسعه مشارکتهای اجتماعی خواهند داشت.
یونس رنجکش با اشاره به واقعیتها و ناسازگاریهای اجتماعی، افزود: گاهی انسان در زندگی روزمره با تناقضاتی مواجه میشود که ناخودآگاه خندهاش میگیرد. این خنده کردن ناشی از تعجب فرد از همان تناقضات اجتماعی است؛ لذا «طنز» برگرفته از بیان تناقضات به شکل متفاوت، همراه با تعجب است و مشکلات موجود را به مسئولان گوشزد میکند.
رنجکش: طنز، هجو با لودگی نیست، بلکه بیان هنرمندانه واقعیتها از نگاه طنزپرداز است. این سبک ادبی دارای تاثیرات اجتماعی مطلوب در شرایط نامطلوب است. یک گفتار یا تصویر طنزآلود بسیاری از فشارها را تعدیل میکند و دولتهایی که بتوانند از این ظرفیتهای نهفته بهره ببرند قطعا در زمینه توسعه مشارکتهای اجتماعی پیشرو هستند |
رنجکش، فشارهای زندگی را یکی از عوامل گرایش هنرمندان به طنزپردازی دانست و تصریح کرد: همه ما در اجتماع زندگی میکنیم و تحت تاثیر عوامل محیطی هستیم، اما فرق هنرمند با سایر اقشار جامعه در برخورد با این فشارهاست. در واقع افراد عادی با فشارهای اجتماعی برخوردی خشن دارند، اما هنرمند فشارهای اجتماعی را با ظرافت منعکس میکند که طبیعتا واکنش بهتری خواهد داشت و پیامهای متفاوتی را انتقال میدهد.
سرپرست ادارهکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان به بیان جایگاه طنز در ادبیات فارسی پرداخت و اضافه کرد: طنز، هجو با لودگی نیست، بلکه بیان هنرمندانه واقعیتها از نگاه طنزپرداز است. این سبک ادبی دارای تاثیرات اجتماعی مطلوب در شرایط نامطلوب است. یک گفتار یا تصویر طنزآلود بسیاری از فشارها را تعدیل میکند و دولتهایی که بتوانند از این ظرفیتهای نهفته بهره ببرند قطعا در زمینه توسعه مشارکتهای اجتماعی پیشرو هستند.
وی با اشاره به فضای فرهنگی و مشارکتی ایجاد شده در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: باید از طنز برای تولید سرمایههای اجتماعی استفاده کنیم. اگر امروز شخصیتهایی مانند «گلآقا» به عنوان یک الگو در جامعه مطرح میشوند بخاطر رفتارهای درستشان در مسیر زندگی است. لذا این الگوها و شخصیتها نیازمند بازتولید هستند.
این مسئول فرهنگی ضمن تقدیر از جهاد دانشگاهی واحد گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برای ایجاد بستر فرهنگی مناسب برای بازتولید سبک ادبی طنز، خاطرنشان کرد: باید به بازتولید سرمایههای اجتماعی کمک کنیم تا نابرابریها، فشارها و مشکلات اجتماعی را تلطیف و تعدیل سازیم.
رنجکش با بیان اینکه مرحوم کیومرث صابری(گلآقا) در فضای بعد از انقلاب به فعالیتهای هنریاش ادامه داد، یادآور شد: مرحوم صابری نمادی از یک فعالیت هنری پایدار و صاحب نام بود. امیدواریم با فضای ایجاد شده و با بهرهگیری از این ظرفیتها، الگوهای دیگری را به جامعه معرفی کنیم.
انتهای پیام/