دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1395 - 10:16
اختتامیه جایزه کتاب سال

وزیر فرهنگ: دستگاه فرهنگی آرام‌ترین دوره پس از انقلاب را پشت سر می‌گذارد/ دوره سختگیری به پایان رسیده است

سید رضا صالحی امیری در مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال گفت:‌ اکنون آثار ایرانی به سرعت در حال ترجمه به زبان‌های دیگر هستند و این به معنای آن است که ما به دنبال گسترش فرهنگ‌مان هستیم و تغییر نگاه داشته‌ایم تا از وجود یک سد و دیوار بین دولت و اصحاب فرهنگ به خودی شدن اصحاب قلم با دولت برسیم.
کد خبر : 157120

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال گفت:‌ خدا را شاکرم که در این دولت فرصتی ایجاد شد که اصحاب نشر و قلم با دولت تدبیر و امید احساس وحدت و یگانگی داشته باشند و ما به عنوان وزارت ارشاد به آن می‌بالیم چرا که اولین گام در تعامل، اعتمادسازی است.


وی ادامه داد: در گذشته‌های دور حتی پیش از آغاز دولت، دکتر روحانی به ما متذکر می‌شدند که به اصحاب قلم اعتماد کنید و سخت‌گیری‌های بیش از حد را کنار بگذارید و امروز دیگر دوره سختگیری به پایان رسیده و دوره همراهی و هم اندیشی آغاز شده است .


وزیر فرهنگ با اشاره به آمار نشر در کشور گفت:‌ از 65 هزار عنوانی که مجوز چاپ گرفته‌اند 15 هزار عنوان ترجمه بوده و 45 هزار اثر تالیفی چاپ اولی داشته‌ایم. از این میان آمار کتاب‌هایی که در مسیر ممیزی قرار گرفتند بسیار ناچیز بود؛ چیزی در حد سه هزارم.


صالحی امیری خاطر نشان کرد:‌ ما تصمیم گرفته‌ایم دیگر اعلام خط قرمز نکنیم و موارد جزئی را با مذاکره از خودشان بخواهیم تا رعایت کنند طوری که اصحاب قلم بتوانند آزادانه به نگارش و انتشار کتاب‌هایشان بپردازند.


وی فضای فرهنگی کشور را فضایی باثبات خواند و اظهار داشت: ایجاد فضای باثبات در محیط فرهنگی یکی از رویکردهای ماست. اصحاب قلم با اغتشاش و مناقشه رابطه‌ای ندارند و امروز می‌توانیم بگوییم دستگاه فرهنگی در آرام‌ترین دوره خود بعد از انقلاب قرار دارد که آن هم به دلیل ایجاد فضای گفت‌وگو بین اهالی فرهنگ و دولت ایجاد شده است.


وی در ادامه سخنانش با اشاره به پروژه‌های فرهنگی نظیر انتخاب پایتخت کتاب، روستاهای دوست‌دار کتاب، مروجان کتاب، باشگاه‌های کتاب‌خوانی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور و حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی، از رسانه ملی خواست که خدمات دستگاه فرهنگی را به مردم اطلاع‌ بدهد.


در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی راد دبیر جایزه کتاب سال ضمن ارائه گزارشی از این دوره گفت:‌ در سال 94، 45 هزار عنوان کتاب داشتیم که در بررسی نهایی 182 عنوان از آنها به مرحله نهایی رسید و در بخش جایزه جهانی هم 182 عنوان از میان دو هزار و 500 عنوان به مرحله نهایی رسید.


وی با اشاره به معضلات حوزه نشر توضیح داد: عرصه نشر در کشور ما به لحاظ کمی، کمابیش رشد داشته است اما به لحاظ کیفی یا ایستا بوده یا کاسته شده است. البته ما درباره تمام کتاب‌ها از جمله برگزیده‌های کتاب سال صحبت می‌کنیم.


دبیر جایزه کتاب سال همچنین درباره مخاطرات کار نشر گفت:‌ حقیقت این است که ناشران (آنهایی که آثار فاخر و مانا به وجود می‌آورند) مشکل دارند و یکی از بزرگترین مشکلات آنها سرقت‌های الکترونیکی است چنان که کتاب‌ها با تلاش شبانه‌روزی نگارش و منتشر می‌شوند اما در ادامه شاهد انتشار غیر مجاز آنها در سایت‌های مختلف هستیم.


وی افزود: باید این مشکل را از پیش پای ناشران برداشت؛ ناشرانی که دغدغه‌های زیادی دارند و با تمام تنگناها، بزرگوارانه و بی‌ادعا عرصه نشر را در مسیر خود پیش می‌برند.


وی در پایان گفت: امیدواریم کتاب در شأن مردم دیده شود، نگاه‌های خودخواهانه به یک سو گذاشته شود و فرهنگ‌سازان چنان که شأن‌شان است مورد توجه قرار گیرند.


معرفی و تجلیل از برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال بخشی دیگر از این مراسم بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته