دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1395 - 15:32
در مراسم تقدیر از نفرات برتر آزمون سراسری؛

رئیس دانشگاه تهران: مهاجرت نخبگان به معنای برآورده نشدن نیازهایشان است

رئیس دانشگاه تهران بر ایجاد زمینه‌ای برای سهیم شدن دانشجویان در ایجاد شغل و کسب مهارت و اینکه این اهداف نباید در قالب کلمات باقی بمانند، تاکید کرد.
کد خبر : 156609

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمود نیلی‌احمد‌آبادی در مراسم تجلیل از نفرات برتر آزمون سراسری و بیست‌و‌یکمین المپیاد علمی دانشجویی کشور که در دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت:‌ «سال‌هاست در کشور سیاست تشویق جوانان برای بهتر درس خواندن و بهتر تحصیل‌کردن را اجرا می‌کنیم، با برگزاری مراسم‌های مختلف سعی می‌کنیم بگوییم که جامعه ایران و مسئولان به دانشجویان ارج می‌گذارند، چراکه فرق در این است کسانی که بهتر درس می‌خوانند سهم بیشتری در توسعه کشور دارند. همه تکریم‌ها این پیام را به دانشجویان می‌دهد که زحماتی که شما می‌کشید برای ما ارزشمند است و می‌خواهیم از زحمات شما بهره‌مند شویم.»


رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: «در جذب هیات‌های علمی سابقه تحصیلی بسیار مهم است و ما هر سال اهمیت بیشتری را برای معدل تحصیل قائل می‌شویم. ولی مجموع این اقدامات کافی نیست چراکه مهاجرت این نخبگان نشان می‌دهد که در واقعیت نیازشان برآورده نشده است. طبیعی است که دانشگاه‌های کشور نمی‌توانند همه این جوانان را جذب کنند، باید بخش‌های دیگر حاکمیتی به جذب این جوانان کمک کنند. البته نمی‌توانیم تقصیر را مدام به گردن دیگران بیندازیم، دانشگاه‌ها باید نقش محوری‌تری داشته باشند، در طول چند دهه اخیر، شاهد تحولات عظیم در دانشگاه‌ها بوده‌ایم و نتایج آنها نیز مشاهده می‌شود. باید با برنامه جلو برویم چون دستاوردهای علمی نشان می‌دهد هر وقت با برنامه جلو رفتیم، توانستیم عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنیم. مشکلی که امروز ما در دانشگاه‌ها داریم تبدیل علم به ثروت است. دانشگاه‌ها همواره این رویکرد را داشتند که وقتی درس دانشجویان تمام می‌شود دیگر مسئولیتی ندارند و ادامه کار برعهده نهادهای دیگر است.»


نیلی افزود: «دیگر دنیا این را نمی‌پذیرد که فارغ‌التحصیلان رها شوند، امروز در دنیا مهارت‌آموزی مورد تاکید است و ما هم باید این موضوع را از پیش‌دبستانی آغاز کنیم. باید نظام آموزشی را به گونه‌ای متحول کنیم که جوانان حس کنند در ساخت کشور مشارکت دارند. نباید به این سمت برویم که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی به دنبال شغل باشند بلکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که خودشان در ایجاد شغل سهیم باشند. این رویکردها نباید در حد کلمات باشد باید اتفاقات خاص بیفتد. دانشگاه باید دانشجو را برای بازار کار آماده کند و برنامه‌ای روشن ارائه دهد. همچنین باید کسب و کار را به دانشجو بیاموزد، دانشجو باید در دوران تحصیل در اجتماع و محیط کسب و کار حضور داشته باشد و در این زمینه یکی از راه‌هایی که در این سال‌ها مورد توجه قرار گرفته پارک‌های علم و فناوری است.»


او گفت: ‌«پارک‌های علم و فناوری به دو صورت مستقل یا وابسته به نهاد آموزشی فعالیت می‌کنند. آنهایی که متصل هستند وظیفه سنگین‌تری دارند و می‌توانند اثرگذارتر باشند، دانشجو از سال اول باید با پارک‌های علم و فناوری آشنا شود. دانشگاه تهران سعی می‌کند این رویکرد را مد نظر قرار دهد و امروز هم از 10 طرح پارک‌ علم و فناوری این دانشگاه رونمایی شد.»


رئیس دانشگاه تهران در پایان گفت: «امروز ما به دانشگاه‌های جدید نیاز داریم تا تعامل مناسبی با آموزش، پژوهش و صنعت داشته باشند. این‌گونه دانشجویان قبل از فارغ‌التحصیلی می‌توانند شغل خود را انتخاب کنند. در بسیاری از کشورها نمایندگان شرکت‌های مختلف قبل از فارغ‌التحصیلی به دنبال دانشجویان می‌آیند تا آنها را جذب کنند و این هدف برای ما هم بسیار دور نیست که امیدواریم آینده روشن و یک شغل مناسب برای دانشجویانمان فراهم کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته