دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1395 - 16:48
بهمن نامورمطلق:

صنایع‌دستی نه تنها برای حفظ هویت، بلکه در کاهش بیکاری و افزایش عدالت می‌تواند موثر باشد

مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از امروز 13 بهمن‌ماه با حضور زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، محمدحسین ایمانی‌خوشخو رئیس کمیسیون هنری و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین شیزری دبیرجشنواره صنایع‌دستی برگزار شد.
کد خبر : 155795

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، محمدحسین ایمانی‌خوشخو، عضو شورای هنر و رئیس کمیسیون هنری گفت: در کمیسیون هنر معماری مصوبه‌ای داشتیم که شاهد چنین اتفاقی در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی باشیم.


وی با بیان اینکه فستیوال‌های هنری امروزه در دنیا جایگاه خاص خود را دارند، عنوان کرد: فلسفه اصلی این رویدادها این است که اتفاقات روزمره هنری را در قالب رویداد به چشم جهانیان عرضه کنیم. پس این جای خالی که باید خیلی زودتر پر می‌شد، برای اولین‌بار امسال برگزار شد. البته یقینا اولین رویداد، کامل‌ترین رویداد نخواهد بود ولی با توجه به جشنواره‌هایی چون جشنواره فیلم و تئاتر فجر، به نظر می‌رسد که جشنواره صنایع‌دستی هم می‌تواند در اشل بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک قرار گیرد.


وی تاکید کرد: در کمیسیون هنر و معماری اسناد در دست بررسی است و اولین آن هم معماری ایرانی- اسلامی بود که به تصویب رسید. در گام بعدی سینما را بررسی خواهیم کرد همچنین قرار است در حیطه هنرهای سنتی هم چنین مانیفستی داشته باشیم تا هنرها از بی‌توجهی خارج شوند و در روند رو به رشد قرار گیرند.


ایمانی‌خوشخو از تاسیس دانشگاه هنرهای سنتی استاد فرشچیان به عنوان موضوع سخنرانی‌اش یاد کرد و گفت: تاسیس این دانشگاه به تصویب شورای عالی فرهنگی رسیده است. در این دانشگاه با شیوه استاد و شاگردی، اساتید با کرسی‌هایی که دارند شاگردانی را تربیت خواهند کرد که مدرک آنها به تصویب نظام آموزش عالی کشور می‌رسد. شاید سال آینده یکی از مکان‌های برگزاری جشنواره صنایع‌دستی، دانشگاه استاد فرشچیان باشد.


در بخش بعدی این مراسم، نوری‌زاده به عنوان هنرمند حوزه چاپ باتیک مقاله‌ای درباره اهمیت صنایع‌دستی و برگزاری جشنواره آن قرائت کرد و در ادامه هنرمند دیگری درباره جایگاه صنایع‌دستی به ایراد سخنرانی پرداخت.


بهمن نامورمطلق نیز در این مراسم گفت: فجر رویدادی ناب بود که در دل خود رویدادهای گوناگونی را شکل داد. رویدادها، فرصت‌های تازه و ممکن‌های نو خلق می‌کنند. انقلاب نیز به عنوان رویدادی سترگ، فرصت‌های تازه‌ای را برای کشور ایجاد کرده است که یکی از مهم‌ترین فرصت‌های ایجاد شده استقلال است.


وی با تاکید بر اینکه فجر این امکان را مهیا کرده که مستقل باشیم و بر هویت خویش تاکید ورزیم، بیان کرد: اصلی‌ترین فلسفه وجودی جشنواره فجر نیز به نمایش‌گذاردن این استقلال، به ویژه استقلال فرهنگی- هنری است. به بیان دیگر جشنواره فجر یادآور مبانی هنر متعهد است؛ هنری که بر پایه ظلم‌ستیزی استوار می‌گردد. در این خصوص سرشت هنر با سرشت انقلاب همخوانی دارد. بی‌دلیل نیست که هنرمندان، به ویژه هنرمندان ایرانی در صف نخست مبارزه با استکبار و نماینده امروزی آن یعنی ترامپ قرار می‌گیرند.


نامورمطلق همچنین عنوان کرد: کارکرد جشنواره‌ها، خلق الگو برای تکثیر شدن است. در این قبیل مراسم باید از مدل‌ها و الگوهای برتر رونمایی و تجلیل شود تا موجبات تکثیر آن فراهم گردد. هرجشنواره‌ای می‌کوشد با توجه به پارادایمی که به آن تعلق دارد، الگوها و اسطوره‌های خود را معرفی کند تا با آنها بتواند سبک زندگی و هنری خویش را ترویج نماید.


وی تاکید کرد: از سوی دیگر جشنواره‌های فجر آیینه فعالیت‌های نهادهای گوناگون تلقی می‌شود. توجه به فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و هنری در فجر بی‌نظیر است و همین توجه موجب شکل‌گیری موقعیت‌های مناسبی برای هنر کشور شده است، اما جشنواره فجر فرصتی است که تاکنون هنرهای سنتی از آن بی‌بهره بود. در دهه‌ای که توجه خاصی به هنرها می‌شود، جای هنرهای اصیل این مرز و بوم خالی بود، اما از امسال جشنواره‌های سنتی نیز جشنواره مخصوص به خود را دارند؛ در واقع امسال با هنرهای سنتی، جشنواره‌های فجر نیز غنی‌تر شده‌اند. این مساله اهتمام دولت یازدهم را برای رسیدگی به هنرهای اصیل و صنایع‌دستی ایران نشان می‌دهد.


معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: به دنبال چنین اهتمامی، این حوزه برخلاف گذشته رشد صعودی پیدا کرده؛ کارگاه‌ها و بازارچه‌ها بیشتر، فروش داخلی و صادرات افزون‌تر شده است، اما استعدادهای هنرهای سنتی با صنایع‌دستی کشور بیکران و همچنان کم شناخته شده باقی مانده است. از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌توان نه فقط برای حفظ هویت و زیبایی‌شناسی کشور بهره برد، بلکه این حوزه می‌تواند در تحقق کاهش بیکاری و افزایش ارزآوری، محرومیت‌زدایی و عدالت اجتماعی بسیار موثر باشد.


وی افزود: از این پس جشنواره هنرهای سنتی فضای تازه‌ای برای نوآوری و خلاقیت، ارتباط با مردم و سلیقه‌شناسی، ارزیابی و مدیریت مناسب‌تر فراهم آورد. هدف این است که جشنواره فجر به مهم‌ترین رویداد هنرهای سنتی و صنایع‌دستی تبدیل شود. در این مراسم معدل جمعی فعالیت‌های هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ارائه می‌شود و امید است که جشنواره هنری فجر نه تنها بیانگر رشد شکوفایی هنر کشور باشند، بلکه در یک پیوستگی و تعامل، انسان اصیل و مقاوم تربیت کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته