دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1395 - 15:08
نشست خبری رئیس سازمان نظام پزشکی: (4)

زالی: اگر بخش خصوصی نبود، پزشکان باید رو به قبله می ‌خوابیدند/ ایران از نظر سرانه مراجعه مردم به پزشک یکی از پایین‌ترین رتبه‌های جهانی را دارد

رئیس سازمان نظام پزشکی در مورد پرداخت مالیات از سوی پزشکان، بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی از سازمان‌های بیمه‌گر و فعالیت افراد غیر متخصص و غیر پزشک در کلینیک‌های زیبایی توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : 155405

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری امروز در سازمان نظام پزشکی با اشاره به پرداخت مالیات از سوی پزشکان گفت: پزشکان یکی از منظم‌ترین گروه‌های اجتماعی در پرداخت مالیات هستند. رشد مالیات پزشکان باید از منطق درستی برخوردار باشد، زیرا براساس مستندات موجود تعداد بیماران بسیاری از پزشکان و درآمدشان کاهش یافته اما میزان پرداخت مالیات آنان بیشتر شده است.


وی افزود: ایران از نظر سرانه مراجعه مردم به پزشک یکی از پایین‌ترین رتبه‌های جهانی را دارد. در ایران حدود 2.2 شاخص مراجعه به پزشک عمومی و 1.8 مراجعه به متخصص است که مشکلات اقتصادی از جمله دلایل آن به شمار می‌رود اما این روند در دنیا تا 3.5 متغییر است.


زالی یادآور شد: متاسفانه در ایران وضعیت اقتصادی برخی از مردم به گونه‌ای است که از مراجعه به پزشک به ویژه دندان‌پزشک خودداری می‌کنند. برهمین اساس درآمد برخی از پزشکان حتی به پرداخت مالیات هم نمی‌رسد. البته معتقدیم که جامعه پزشکی نیز مانند همه اقشار جامعه مالیات بپردازد، اما به بحث عدالت مالیاتی تاکید داریم. امیدواریم در این راستا با سازمان امور مالیاتی به تفاهمی مشترک دست یابیم. در آستانه انتخابات نباید نارضایتی در اقشار مختلف ایجاد شود.


زالی افزود: در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه مالیاتی در سازمان امور مالیاتی داشتیم، اما به دلیل رای دیوان عدالت اداری، این تفاهم‌نامه دچار اختلال شد. ما نگران رشد مالیاتی برای جامعه پزشکان هستیم. در بسیاری از موارد اثبات می‌کنیم که رشد درآمد پزشکان کمتر از سال‌های قبل وی بوده است.


رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود 12هزار میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارند و اگر بخش خصوصی نبود همه ما پزشکان باید رو به قبله می‌خوابیدیم. این در حالی است که سازمان‌های بیمه‌گر کشورهایی مانند اتریش و سوئد تست‌های غربالگری سلامت و برخی آزمایشات را به طور کامل تحت پوشش دارند زیرا پیشگیری در مراحل اولیه بیماری بسیار کم هزینه‌تر از درمان در مراحل اوج بیماری است.


وی درباره تبلیغات روزافزون زیبایی در فضای مجازی نیز گفت: نظارت بر واحدهای درمانی در سطح شهر برعهده معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی است. نظام پزشکی می‌تواند به صورت تلفیقی در این موضوع مشارکت کند. ما زمانی وارد پرونده می‌شویم که یک اقدام درمانی منجر به شکایت شده باشد.


زالی تاکید کرد: متاسفانه فضای ناهمگونی بر کلینیک‌های پوست و زیبایی حاکم است بر همین اساس این مقوله نیازمند ساماندهی است و باید مجوز فعالیت بسیاری از افراد مورد بازنگری قرار گیرد و تجهیزاتشان بررسی شود. با توجه به اقبال عموم به خدمات زیبایی، ما آمادگی داریم با همکاری وزارت بهداشت و در قالب یک پروتکل اقدامات لازم را انجام دهیم؛ چراکه متاسفانه افرادی غیر پزشک که تعدادشان هم کم نیست، به ویژه در آرایشگاه‌ها خدمات پزشکی نظیر تزریق ژل، بوتاکس و... انجام می‌دهند.


وی درباره تبلیغات پزشکی به ویژه در شبکه‌های ماهواره‌ای یادآور شد: هرگونه تبلیغات پزشکی توسط پزشکان اگر بدون مجوز از نظام پزشکی باشد، محل غیرقانونی است. نباید به هیچ وجه به تبلیغات ماهواره‌ای و ارسال بسته‌های آنها به درب منزل اعتماد کرد. به طوری که براساس بررسی‌های ما درباره‌ یکی از داروهای ترک اعتیاد ماهواره‌ای مشخص شد این مواد خود اعتیادآور هستند و تنها مدل اعتیاد را عوض می‌کنند. مواد شیمیایی مسمومیت‌زایی در این محصولات وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب