دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1395 - 11:25

امید هنرمندان چاقوساز زنجانی تازه شد/ طرح ممنوعیت تولید و حمل سلاح سرد به کمیسیون قضایی مجلس بازگشت

روز گذشته نمایندگان بهارستان در صحن علنی مجلس دو تبصره الحاقی به ماده 617 قانون مجازات اسلامی مبنی‌ بر ممنوعیت حمل سلاح سرد را برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضایی بازگرداندند تا نوید بهاری دیگر به هنرمندان چاقوساز دهند.
کد خبر : 154952
به‌ گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان، نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مواد اعاده‌کرده شورای نگهبان در طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم، تعزیرات و مجازات بازدارنده) آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضایی و حقوقی بازگرداندند.

این طرح که در تاریخ 12 آبان سال جاری تصویب شد، موجب رکود بازار چاقوی ایرانی به‌ویژه زنجان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده داخلی چاقو شد و دردسرهای فراوان برای نزدیک به 30هزار هنرمند صنعتگر چاقوساز کشور ایجاد کرد.


تبصره‌های 1 و 2 به ماده 617 قانون مجازات اسلامی بدین شرح است:


«تبصره 1. حمل سلاح سرد شامل قمه، شمشیر، چاقوی ضامن‌دار، ساطور، قداره یا پنجه‌بکس و نیز سایر ادواتی که صرفاً در درگیری فیزیکی و ضرب‌وجرح کاربرد دارد، جرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌شود.
واردات،‌ تولید و عرضه سلاح‌های مذکور ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه6 محکوم و این سلاح‌ها به‌نفع دولت ضبط یا معدوم می‌شود.



تبصره 2. تولید، عرضه یا حمل ادوات موضوع تبصره 1 در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی، پس از دریافت مجوز، بلامانع است.
نحوه و مرجع صدور مجوز به‌موجب آیین‌نامه‌ای است که ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به‌پیشنهاد وزرای دادگستری و کشور و با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»




اول دی نیز شورای نگهبان این دو تبصره را مورد بحث و بررسی قرار داد و نهایتاً نظر خود را این‌چنین اعلام کرد:


«در تبصره 1، ازآنجاکه مشخص نیست عبارت «صرفاً در درگیری فیزیکی و ضرب‌وجرح...» فقط قید سایر ادوات است یا، علاوه‌برآن، قید موارد مذکور در صدر تبصره 1 نیز محسوب می‌شود، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.»
حالا این طرح با رأی نمایندگان مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بازگشته است.
بازگشت طرح، فرصتی برای دفاع از چاقوی زنجان
مدیرکل میراث‌فرهنگی زنجان نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین استان تولیدکننده چاقو در کشور، در پی بازگشت این طرح به کمیسیون قضایی و حقوقی برای بررسی بیشتر، گفت: «این فرصت بسیار خوبی برای دفاع از چاقوی زنجان و پیشگیری از آسیب دیدن آن است.»
یحیی رحمتی ادامه داد: «ما رایزنی‌های خود را با معاونت امور مجلس و حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آغاز می‌کنیم تا چاقوی زنجان از بابت این طرح آسیبی نبیند.» و افزود: «ما پیش‌ازاین نیز، در نشستی که با مجمع نمایندگان استان زنجان داشتیم، برای بررسی تخصصی مصوبه و اصلاحات آن اعلام آمادگی کردیم.»
پس از الحاق این دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی بار روانی ناشی از آن موجب مشکلات گسترده‌ای برای چاقوسازان و چاقوفروشان شد و کار به جایی رسید که اداره‌کل پست زنجان از ارسال مرسولات صنایع‌دستی چاقو ممانعت به‌عمل آورد. مرجوع شدن سفارش‌های چاقوسازان و وصول نشدن مطالبات مالی تجّار چاقو فقط بخشی از دردسرهای چاقوسازان زنجانی بود که بخش عمده تولید چاقوی داخلی را به‌عهده دارند.
اتحادیه چاقوسازان و چاقوفروشان زنجان طی نامه‌ای در 13 بند تهدید اشتغال خود را به گوش شورای نگهبان و استانداری زنجان رساند و اعلام کرد که در پی تصویب این دو تبصره بازار آن‌ها دچار رکود شده است. اتحادیه در این نامه به معرفی چاقوهای تولیدی خود در زنجان و موارد کاربرد آن پرداخت و ترس خود را از مهاجرت استادان و صنعتگران داخلی در پی الحاق این دو تبصره ابراز داشت.
در بخش‌هایی از این نامه آمده است:
«بسیاری از استادکاران جوان و صاحب‌سبک جهانی که در سالیان گذشته موفق به تولید محصولات شاخص بازارهای بین‌المللی در کشور گردیده‌اند اکنون با این تهدیدها ایران را به‌قصد کشورهایی همچون آلمان، ژاپن، سویس، عراق، ترکیه، آذربایجان و... ترک خواهند نمود و صنعت بی‌بدیل این استان را به‌صورت رایگان در اختیار هنرمندان آن کشورها قرار خواهند داد؛ شایان ذکر است که کشورهای فوق دارای سبک‌های ویژه‌ای در تولید می‌باشند و با آغوش باز از این هنرمندان استقبال خواهند کرد.»
حال با بازگشت این طرح به کمیسون قضایی و حقوقی مجلس و اصلاح آن، باید دید دوباره رونق به بازار چاقوسازان بازمی‌گردد یا نه.
هفته گذشته میراث آریا در گزارشی با عنوان «چاقو دست سازنده خودش را می‌برد» به انتقاد از طرح ممنوعیت تولید و حمل سلاح سرد پرداخت که می‌تواند باعث بیکاری هزاران تولیدکننده صنایع‌دستی در رشته چاقوسازی شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته