دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

امیررضا واعظ‌آشتیانی: رقابت میان اصولگرایان تا دقیقه ٩٠ ادامه دارد

امیررضا واعظ‌آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که جبهه مردمی انقلاب اسلامی راهی است برای سنجش افکار عمومی نسبت به مقبولیت نامزدهای‌شان.
کد خبر : 154591

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از اعتماد، او می‌گوید به استناد گزارش‌ها و شاخص‌هایی که کارگروه‌های این جبهه می‌دهند، طراحی‌های لازم برای قرار‌گیری نامزدهای حزبی در قالب ائتلاف صورت خواهد گرفت.



آقای ترقی امروز گفته‌اند ظاهرا قرار است که پنج نفر از مجموعه اصولگرایان انتخاب و از بین آنها یک نفر برای ورود به رقابت نهایی انتخاب شود. سازوکار انتخاب این پنج نفر در چه قالبی صورت خواهد گرفت؟


در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا جمع اصولگرایان شاخصه‌هایی را در نظر می‌گیرند که اجماع فکری و مبنایی اصولگرایان است. به استناد همین شاخص‌ها اسامی افرادی که مدنظر هستند، در دو انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری ارزیابی می‌شوند و مورد اقبال نهایی قرار می‌گیرند. این مساله نه تنها در مجموعه اصولگرایی بلکه در گروه‌ها و احزاب دیگر چنین است. اینگونه نیست که یک‌باره به افراد خاصی اکتفا شود. چه بسا در انتخابات ریاست‌جمهوری افراد انگشت شماری در یک گروه کاندیدا شوند در حالی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراها تعدد کاندیداها بیشتر باشد. نهایتا افراد بر اساس شاخص‌ها انتخاب می‌شوند.


اینکه قرار است پنج نفر از مجموعه اصولگرایی انتخاب شوند را تایید می‌کنید؟


این نظر آقای ترقی است و حتما استدلالی دارند.


این گفته ایشان خبر بود. این مجموعه و قالبی که این افراد را انتخاب می‌کند چه مجموعه‌ای است؟پیش از اینکه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اعلام موجودیت کند، بنا بود احزاب و تشکل‌های اصولگرایی نامزد خود را به ائتلاف اصولگرایی معرفی کنند. بعد از اعلام موجودیت این جبهه برخی احزاب از این تشکل حمایت کردند. ائتلاف اصولگرایان و جبهه مردمی نیروهای انقلاب چه نسبتی با هم دارند؟


برای موفقیت در هر انتخاباتی نیاز به وحدت گروه‌های سیاسی است. اگر گروه‌های سیاسی می‌خواهند در انتخابات موفق شوند باید به وحدت برسند و در انتخابات ریاست‌جمهوری یک نامزد معرفی کنند. مجموعه اصولگرایی اعتقاد و باور دارند که باید به یک وحدت جامع و همه‌جانبه‌پسند حرکت کنند که عامه طرفداران اصولگرایی که رای‌دهندگان اصلی هستند و حتی قشر خاکستری از او حمایت کنند. نامزد اصولگرایی باید کسی باشد که توانایی‌های لازم را برای اداره کشور داشته باشد و مردم نیز چنین تصوری از او داشته باشند. لذا تا دقیقه ٩٠ رقابت درونی برای رسیدن به نامزد نهایی در اردوگاه اصولگرایی وجود خواهد داشت. در این صورت انتخابات شور خوبی خواهد داشت و شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات خواهیم بود. این شور انتخاباتی می‌تواند در رقابت کاندیداها نقش خوبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری‌ ایفا کند.


یعنی جبهه مردمی انقلاب تشکلی همچون دیگر تشکل‌های جریان اصولگرایی است یا سازوکاری برای ائتلاف است؟


این جبهه سازوکار ائتلاف جریان‌های اصولگرایی است. قطعا تشکل‌های اصولگرا در جمع‌بندی برای رسیدن به نامزد واحد با هم مشارکت می‌کنند.


پروژه پیشینی اصولگرایان که معرفی نامزد پیشنهادی توسط هر تشکل بود، در قالب این سازوکار یعنی جبهه مردمی نیروهای انقلاب چطور قرار می‌گیرد؟


جبهه مردمی در ابتدا حرکتی در جهت وحدت مجموعه اصولگرایی دارد. اصولگرایان نیز به اصل وحدت باور و اعتقاد دارند. اگر به وحدت نرسند و تعدد کاندیدا به وجود آید، اصولگرایان با چالش جدی مواجه خواهند بود.


پس شما معتقدید که نامزدهای پیشنهادی تشکل‌های اصولگرا در سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب ارزیابی می‌شوند و برای انتخاب یا عدم انتخاب‌شان تصمیم‌گیری می‌شود؟


بله. کارگروهی در این جبهه وجود خواهد داشت که بر اساس شاخص‌ها ارزیابی‌های لازم را می‌کنند و نهایتا به سمتی می‌روند که فردی را انتخاب کنند که عامه علاقه‌مندان به جریان اصولگرا در بین مردم و حتی اقشار خاکستری جامعه به او اقبال داشته باشند.


و این کارگروه‌ها مشخصا چه کاری در جبهه مردمی نیروهای انقلاب انجام می‌دهند؟


آنها در موضوعات تخصصی مختلف تحلیل‌های لازم را خواهند داشت. به خصوص در انتخابات ریاست‌جمهوری شاخصه‌های مهمی وجود دارد که باید جمع‌بندی شود. جمع‌بندی مشکلات و چالش‌های کشور باید به‌طور دقیق صورت گیرد. در عین حال باید برنامه‌های کاندیداها مورد ارزیابی قرار گیرد. در عین حال اقبال عمومی جامعه نیز محک می‌خورد.


جبهه مردمی اعلام کرد که در تعیین نامزد انتخاباتی سازوکاری از پایین به بالا دارد. اگر قرار باشد که احزاب و تشکل‌های اصولگرا افرادی را معرفی کنند و بین آنها فردی انتخاب شود که باز هم سازوکاری از بالا به پایین است. بالاخره سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب کدام یک از دو مورد است؟ آیا جمع‌پذیر هستند؟


ما فرض را بر این می‌گذاریم که گروه‌ها و احزاب مجموعه اصولگرا نامزدهای خود را معرفی کنند. در جبهه مردمی صنف‌های مختلف کارگروه‌هایی انتخاباتی متشکل از علاقه‌مندان به جبهه مردمی تشکیل شده است. اساتید دانشگاه‌ها، پزشکان، ورزشکاران، جوانان و دیگر اصناف افرادی را به عنوان نمایندگان خود معرفی می‌کنند و حتی انتخابات داخلی می‌گذارند. هر گروهی کار تخصصی خود را انجام می‌دهد و نهایتا این کار تخصصی خروجی دارد که منجر به انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری و شوراها می‌شود. این حرکت از پایین به بالا و خود‌جوش است. همچنین از یک نگاه عالمانه کارشناسی برخوردار است. اینگونه نیست که بالای هرم تصمیمی بگیرد و پایین هرم مجری باشد.


به عنوان مثال کاندیدای موتلفه که آقای میرسلیم است و اعلام کرده تا به‌طور جدی برای قرار گرفتن به عنوان نامزد نهایی اصولگرایان تلاش می‌کند، مورد ارزیابی اصناف قرار می‌گیرد؟


شاخص‌ها تعریف می‌شود و کارگروه‌ها کارهای تخصصی خود را انجام می‌دهند و گزارش‌های خود را ارایه می‌کنند. تیمی طراحی‌های لازم را در مورد کاندیداها به استناد آن گزارش‌ها و شاخص‌ها انجام می‌دهد.


جامعه روحانیت به عنوان محوریت جریان اصولگرایی چه نقشی در سازوکار جبهه مردمی دارد؟ آیا در این مورد صحبتی شده است؟


بنده از این موضوع فعلا اطلاعی ندارم که اظهارنظر کنم.








انتهای پیام/

برچسب ها: اصولگرایان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته