دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1395 - 14:50
همراه با شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی/ 6

«میراگر و مهاربند»؛ زلزله در برابر این سیستم هیدرولیکی مغناطیسی می‌میرد

سیستم هیدرولیکی مغناطیسی میراکننده انرژی زلزله و مهاربند، دو محصول ثبت شده شرکت دانش‌بنیان «پیمان‌ساخت ماداکتو» است که در مرحله آزمایشگاهی است و پس از انجام مراحل نهایی و اخذ تاییدیه‌ها به تولید انبوه می‌رسد. شرکت دانش‌بنیان پیمان‌ساخت ماداکتو در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شده است.
کد خبر : 152834

مصطفی سعیدی - گروه واحدهای دانشگاه آزاد خبرگزاری آنا- شرکت دانش‌بنیان «پیمان ساخت ماداکتو» سال 1390 از سوی دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات راه‌اندازی شد اما علی دالوند پیش از ثبت این شرکت از سال 88 فعالیت‌های پژوهشی و ثبت اختراعات خود را آغاز کرده بود.


ایده ایجاد شرکت دانش‌بنیان زمانی به ذهن دالوند خطور کرد که تصمیم‌ گرفت دانش و آموخته‌های علمی خود را تبدیل به محصول کند، البته هنوز محصولات تولیدی شرکت پیمان ساخت ماداکتو در مرحله آزمایشگاهی است و به تولید انبوه نرسیده است. اکنون این شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر است و در کنار 23 شرکت دیگر در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان و تبدیل ایده و دانش به محصول تلاش می‌کند.


دالوند: یکی از ویژگی‌های «مهاربند» امکان استفاده آن در سازه‌ها و ساختمان‌های قدیمی است. به عنوان نمونه اگر از چنین تکنولوژی و محصولاتی در ساختمان پلاسکو استفاده می‌شد، مقاومت سازه و ساختمان در برابر ریزش افزایش می‌یافت

رئیس هیات مدیره شرکت پیمان‌ساخت ماداکتو درباره فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: «زلزله یکی از مخرب‌ترین نیروهای طبیعت در زمین است که برای جلوگیری از این نیروی مخرب راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد؛ یکی از این راه‌حل‌ها استفاده از جداکننده‌های لرزه‌هاست.»


به گفته دالوند سیستم هیدرولیکی مغناطیسی میراکننده انرژی زلزله یکی از دو محصول ثبت شده این شرکت است و کارکرد میراکننده انرژی زلزله، استفاده از جداکننده‌های لرزه‌هاست.


دانشجوی مقطع دکتری عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ادامه می‌دهد: «این جداکننده‌ها به‌منظور میراکننده انرژی زلزله است؛ برای استفاده از سیستم هیدرولیکی، میراکننده در پی ساختمان قرار می‌گیرد و بولت‌هایی که متصل به آن است در فندانسیون ساختمان استقرار می‌یابد. برای به‌کارگیری میراگرها در سقف هم تیر و تیرچه‌ها بر روی این سیستم قرار می‌گیرند.»


رئیس هیات مدیره پیمان‌ساخت ماداکتو با توجه به کاربرد سیستم میراگر می‌گوید: «این اختراع در صنعت ساختمان‌سازی، پل‌سازی و نیروگاه‌های اتمی کاربردهای مفیدی دارد.»



وی می‌افزاید: «میراگرها در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده‌های فراوانی دارد اما هنوز وارد ایران نشده است و فقط از سوی ساختمان‌سازان مالزیایی در پروژه مسکن مهر پرند استفاده شده است و ما تلاش داریم ابتدا از طریق بازارسازی و واردات نمونه‌های خارجی این سیستم، بتوانیم محصول دانش‌بنیان و بومی خود را در کشور معرفی کنیم.»


مهاربند محصول تولیدی دیگر این شرکت است که دالوند در توضیح این محصول اظهار می‌کند:‌«مهاربندها اعضای سختی هستند که در سازه‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند مقاومت ساختمان در برابر زلزله را افزایش دهد.»


وی اضافه کرد: «یکی از ویژگی‌های این مهاربند امکان استفاده آن در سازه‌ها و ساختمان‌های قدیمی است. به عنوان نمونه اگر از چنین تکنولوژی و محصولاتی در ساختمان پلاسکو استفاده می‌شد، مقاومت سازه و ساختمان در برابر ریزش افزایش می‌یافت.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب