دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 دی 1395 - 16:06

احمدی‌پور: بانوان، سفیران فرهنگی ما هستند

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: باید با نگاهی تخصصی‌تر در عرصه‌های مرتبط با سازمان، برای بانوان نقش تعریف کنیم تا از این ظرفیت عظیم برای رشد و رونق در عرصه گردشگری، توسعه و ترویج صنایع دستی و حفظ و حراست از میراث فرهنگی بی‌بهره نمانیم.
کد خبر : 150989
به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط‌عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زهرا احمدی‌پور عصر امروز 25 دی ماه با انجمن زنان کارآفرین دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست که برای بررسی راهکارهای همکاری و مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همایش زنان کارآفرین و با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی و سعید شیرکوند معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان برگزار شد، معاون رئیس جمهوری گفت: انجمن زنان کارآفرین، یک جمع پرنشاط و باانگیزه هستند که برای ایجاد فرصت‌های جدید برای بانوان با اتکا به توانمندی‌های آنان تلاش می‌کنند.


وی ادامه داد: فرصت‌های بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد که می‌توان از آنها برای تغییر بیشتر و آینده بهتر استفاده کرد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در مسیر استفاده از فرصت‌ها برای بانوان از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.


تشکل‌ها دیده‌بان سازمان میراث فرهنگی هستند


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: باید با نگاهی تخصصی‌تر در عرصه‌های مرتبط با سازمان برای بانوان نقش تعریف کنیم تا از این ظرفیت عظیم برای رشد و رونق در عرصه گردشگری، توسعه و ترویج صنایع دستی و حفظ و حراست از میراث فرهنگی بی بهره نمانیم.


احمدی‌پور همچنین به وجود تشکل‌های فعال و باانگیزه در هر سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و افزود: این تشکل‌ها ریزترین اتفاقات سازمان را کنترل می‌کنند و می‌توان گفت دیده‌بان ما در هر سه حوزه هستند، ما بنا داریم تا با یک برنامه راهبردی از ظرفیت قابل توجه سمن‌ها بیش از پیش استفاده کنیم، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید نقش حاکمیتی و سیاست‌گذاری داشته باشد و امور قابل واگذاری را به بخش خصوصی محول کند، همچنین سمن‌ها هم باید نقش و جایگاه خود را در کنار سازمان میراث فرهنگی حفظ کنند.


معاون‌رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نگاه ما به حوزه صنایع‌دستی، حمایتی است چراکه صنایع‌دستی منبع درآمد و اشتغال پایدار برای کشور است، ما باید برای روزآمد کردن صنایع‌دستی و کسب درآمد و اشتغال پایدار در این بخش برنامه‌ریزی کنیم و در این حوزه آماده دریافت پیشنهادهای صاحب‌نظران و کارشناسان هستیم.


شناسایی مزیت‌های منطقه‌ای برای ایجاد خوشه‌ها


احمدی‌پور اضافه کرد: همکاری و هم‌افزایی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و زنان کارآفرین برای شناسایی مزیت‌های منطقه‌ای در کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، با شناسایی این مزیت‌ها، خوشه‌ها به وجود می‌آیند و از اتصال خوشه‌ها، می‌توانیم برای هر منطقه یک برند مشخص کنیم، اگر فعالیت‌ها تبدیل به خوشه نشوند به نتیجه دلخواه نمی رسیم.


رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در حوزه گردشگری باید تغییر ذائقه مردم را در انتخاب مسیرهای گردشگری به طور جدی در دستور کار قرار دهیم، تا زمانی که گردشگر به منطقه‌ای نرود چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که صنایع‌دستی آن منطقه رشد و رونق پیدا کند.


معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه صنایع دستی یکی از دغدغه های جدی دولت است، گفت: برای فرهنگ سازی در حوزه صنایع دستی باید یک چرخه فعالیت را ایجاد کنیم.


انقطاع بین نسل‌ها به دلیل ازهم گسیختگی فرهنگی است


وی با اشاره به اینکه انقطاع بین نسل‌ها به دلیل ازهم گسیختگی فرهنگی اتفاق افتاده است، ادامه داد: ما یک رسالت فرهنگی بر عهده داریم و می توانیم در کنار آن، منافع اقتصادی هم داشته باشیم، بانوان در این مسیر سفیران ما هستند، چراکه می توانند با تغییر الگوی مصرف صنایع دستی از حالت تزئینی به کاربردی در این حوزه جریان‌ساز باشند، بانوان نیمی از جامعه ما هستند که با متقاعد شدن آنها می توانیم خانواده‌ها را هم در این مسیر قرار دهیم، برای تغییر مسیرهای گردشگری هم باید بانوان را مورد توجه قرار دهیم و آنها را با خود همراه کنیم.


تغییر الگوی مصرف صنایع دستی و تنوع مسیرهای گردشگری با استفاده از ظرفیت بانوان


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: بانوان کارآفرین می توانند برای یافتن نقشه راه مناسب و کاربردی با محوریت بانوان، برای تغییر و تنوع مسیرهای گردشگری و تغییر الگوی مصرف صنایع دستی کمک و همراه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشند، برای دستیابی به این اهداف مسیر همواری را پیش‌رو داریم و اگر بانوان را هم‌فکر و هم‌پا کنیم با تحرک بیشتری در این مسیر پیش خواهیم رفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته