دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تاثیر افزایش سهمیه جام جهانی بر فوتبال دنیا

کارشناس فوتبال: فیفا به دنبال رشد فوتبال در همه کشورهای دنیا است/ فوتبال ایران باید به فکر صعود به دور دوم جام جهانی باشد

مجتبی تقوی گفت: رشد اقتصادی که از 48 تیمی شدن جام جهانی نصیب فیفا می‌شود به کشورهای عضو هم تسری پیدا می کند و باعث می‌شود تا کشورهایی که مجوز حضور در جام جهانی را کسب می‌کنند از نظر مالی اوضاعشان بهتر شود.
کد خبر : 150102

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، جیانی اینفانتینو بعد از انتخاب شدنش به عنوان رئیس فیفا پیشنهاد 48 تیمی شدن جام جهانی را ارائه داد و در ابتدای امر همه کارشناسان و اهالی فوتبال فکرش را نمی‌کردند که این پیشنهاد رئیس جدید فیفا تبدیل به واقعیت شود، اما در جلسه ای که اعضای فیفا روز گذشته در مقر این نهاد در زوریخ برگزار کردند به پیشنهاد اینفانتینو رای مثبت دادند و قرار است جام جهانی 2026 با حضور 48 تیم برگزار شود.


مجتبی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد 48 تیمی شدن جام جهانی و تاثیرات آن بر رشد فوتبال در کشورهای دنیا گفت: «فیفا بعد از حواشی بوجود آمده در زمان سب بلاتر و پلاتینی، نگرشش را نسبت به فوتبال عوض کرد و در زمان ریاست اینفانتینو هدف مسئولان فیفا رشد اقتصادی و فنی فوتبال در دنیا اعلام شد. هدف فیفا از 48 تیمی شدن جام جهانی رشد اقتصادی است ولی این مساله همه هدف فیفا نیست. رشد اقتصادی هم که از 48 تیمی شدن جام جهانی نصیب فیفا می‌شود به کشورهای عضو هم تسری پیدا می کند و باعث می‌شود تا کشورهایی که مجوز حضور در جام جهانی را کسب می‌کنند از نظر مالی اوضاعشان بهتر شود.»


وی ادامه داد: «وقتی به فوتبال کشورهای دنیا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که همه آنها به دنبال پوست اندازی در فوتبال خودشان هستند. قاره اروپا که مهد پیشرفت فوتبال دنیا است، کشورهای این قاره در چند سال اخیر نگرش جدیدی در فوتبال خودشان ایجاد کردند. انگلیس به عنوان کشوری که خودش را مخترع فوتبال می داند در سال‌های اخیر و به خصوص در فصل اخیر با جذب مربیان بزرگ دنیا در سطح باشگاهی به دنبال آن است تا به نوعی در سبک فوتبال خودش پوست اندازی کند. فیفا هم از پیشرفت کشورها و سرمایه‌گذاری آنها اطلاع دارد و به دنبال آن است تا با 48 تیمی کردن جام جهانی فضایی را مهیا کند تا همه کشورها بتوانند خودشان را در این تورنمنت بزرگ نشان دهند.»


تقوی در مورد تاثیر 48 تیمی شدن جام جهانی بر رشد فوتبال کشورهای ضعیف بیان کرد: «در حال حاضر در کشورهای قاره آسیا و آفریقا فاصله زیادی بین تیم‌ها است ولی در قاره اروپا و آمریکای جنوبی فاصله کشورها کم است و به دلیل سهمیه کم این قاره‌ها بسیاری از کشورهایی که در فوتبال دنیا حرف زیادی برای گفتن دارند نمی‌توانند در جام جهانی حضور پیدا کنند. موضوع دیگری که فیفا به آن توجه کرد جلب تماشاگران بود. در دنیا کشورهای زیادی هستند که مردمشان با فوتبال آمیخته شدند اما به دلیل سهمیه کم قاره‌های مختلف فرصت حضور در جام جهانی را از دست می‌دهند و با برنامه هواداران بیشتری می‌توانند جام جهانی را دنبال کنند.»


وی افزود: «جام جهانی همانظور که از اسمش مشخص است باید به معنای واقعی جام جهانی باشد و با 48 تیمی شدن این جام کشورهای زیادی فرصت حضور در این تورنمنت بزرگ را به دست می‌آورند. کشورهایی که در حال حاضر و سال‌های قبل به دلیل کم بودن سهمیه فرصت حضور در جام جهانی را از دست دادند.»


کارشناس فوتبال در رابطه با افزایش سهمیه آسیا برای جام جهانی و تاثیر آن در فوتبال این قاره گفت: «وقتی سهمیه آسیا زیاد شود جوش و خروش زیادی در این قاره در صنعت فوتبال شکل می‌گیرد. در حال حاضر کشورهای این قاره کم بودن سهمیه را عامل نرفتن خودشان به جام جهانی می‌دانند ولی با افزایش سهمیه راه برای حضور آنها در جام جهانی باز می‌شود و بیشتر به فکر رشد فوتبال خودشان هستند تا با تلاش بیشتر به جام جهانی راه پیدا کنند. مردم این کشورها هم از مسئولان خودشان انتظار دارند که با افزایش سهمیه‌ها آنها بتوانند با تلاش بیشتر فرصت حضور در جام جهانی را کسب کنند.»


وی در مورد تاثیر افزایش سهمیه جام جهانی در فوتبال ایران افزود: «با افزایش سهمیه جام جهانی، ایران به عنوان کشوری که در قاره آسیا تجریه چند دوره حضور در جام جهانی را دارد فرصت مناسبی است تا به فکر صعود از گروه خودش باشد. بعد از جام جهانی 2014 برزیل فیفا در تحلیلی که از تیم ملی ایران داشت ایران را کشوری معرفی کرد که نتوانسته است سبک خاصی را در جام جهانی ارائه دهد.»


تقوی ادامه داد: «ما باید به دنبال سبک ثابت و نوینی باشیم که با استفاده از بازیکنان خودمان بتوانیم در جام جهانی عرض اندام کنیم. ما تاکنون نتوانستیم توانایی‌های خودمان را در جام جهانی نشان دهیم و این فرصت مناسبی است تا با ارائه یک سبک مشخص از فوتبال بتوانیم در جام جهانی فوتبال ایران را به همگان نشان دهیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته