دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا؛

خسروی: ترکی تصمیم شجاعانه‌ای گرفت/ عملکرد کمیته و دپارتمان داوری خوب بوده است

سخنگوی کانون داوران ایران گفت: ترکی به درستی تشخیص داد که داور ما در جام‌جهانی علیرضا فغانی است و شانسی ندارد که به روسیه برود بنابراین با درایت با دنیای داوری خداحافظی کرد.
کد خبر : 148702

علیرضا خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در خصوص خداحافظی ناگهانی محسن ترکی گفت: «این داور بین‌المللی و الیت ما دیگر چه افتخاری را می‌خواست به‌دست آورد که در گذشته آن را تصاحب نکرده بود. او دربی استقلال و پرسپولیس، مسابقات جام ملت‌های آسیا و لیگ قهرمانان آسیا را سوت زده بود. در فوتبال ایران هم که به اندازه کافی قضاوت‌های مهم‌ را انجام داده بود. AFC هم که قرار است از وی تقدیر کند.»


وی ادامه داد: «ترکی برای چه چیزی در داوری می‌ماند؟ چه کار مهمی مگر داشت؟ می‌ماند که چند تا نوجوان در استادیوم به او توهین کنند یا اینکه منتظر انتقاد کسانی می‌ماند که در محلات خودشان گل کوچک هم سوت نزدند. می‌ماند تا هر کسی در کوچه و خیابان او را شناخت به خاطر سوت درستی که علیه تیم محبوبش زده بود به او بی‌احترامی کند. ما برای آقایان صالحی، نظری، برادران خوشخوان و عبدالله بهلولی چه کردیم؟»


سخنگوی کانون داوران ایران یادآور شد: «معتقدم که ترکی 43 ساله بهترین تصمیم ممکن را گرفت. به او بابت این فکر قشنگی که داشت، تبریک می‌گویم. واقعا که ترکی تصمیم شجاعانه‌ای گرفت و از تجربیات داوران قدیمی و قبل از خودش نهایت استفاده را برد. ترکی حال می‌تواند به زندگی‌اش برسد و پیشرفت کند. او به درستی تشخیص داد که داور ما در جام‌جهانی علیرضا فغانی است و شانسی ندارد که به روسیه برود بنابراین با درایت با دنیای داوری خداحافظی کرد. قبل از خداحافظی‌اش هم در تمامی تست‌ها قبول شد تا آمادگی‌اش را نشان دهد.»


خسروی درباره عملکرد کمیته داوران و دپارتمان داوری در لیگ شانزدهم اظهار داشت: «معتقدم که امسال قضاوت‌ها خوب بوده و رشد داشته است. اگر هم داوری در یک بازی دچار اشتباه شده نباید اشتباهات آن داور را به گردن دپارتمان و کمیته انداخت. در تمامی مشاغل مدیران تلاش می‌کنند تا بهترین نفرات را استخدام کنند و با آموزش‌های لازم از نیرویی که برای آنها کار می‌کند،‌ می‌خواهند تا اشتباهی نداشته باشد اما برخی اشتباهات به‌صورت غیرارادی رخ می‌دهد یا گاهش اوقات ایرادی به‌وجود می‌آید که ناخواسته بوده است. باید به واسطه آن، عملکرد مدیریت را زیر سوال برد؟ مگر آن مدیر غیر از این می‌خواسته که پرسنل‌اش بهترین عملکرد را داشته باشند.»


او افزود: «در خصوص داوران هم اگر اشتباهی رخ می‌دهد به منزله ضعف کمیته داوران نیست. اینها عملکرد شخصی است که خود داور مقصر آن است. اگرچه آن داور هم می‌خواسته تا دچار اشتباه نشود. ما نباید با هر سوت غلطی که داوری در یک مسابقه می‌زند تقصیرات را به گردن مسئولان داوری بیاندازیم. مطمئن باشید که کمیته داوران همه تلاشش را کرده تا داوری‌ها بی‌عیب و نقص باشد و برای همین آموزش‌های لازم را در کلاس‌ها به داوران خود داده است.»


سخنگوی کانون داوران ایران درباره چینش داوری و اینکه عنوان شده بود در زمان حسین عسگری کلاس‌های داوری فیفا تنها برای داوران لیگ برتری برگزار می‌شد، تصریح کرد: «اتفاقا زمان آقای عسگری ما برای تمام داوران لیگ یکی و لیگ‌های پایین‌تر کلاس برگزار می‌کردیم و الان هم کامرانی‌فر و اصفهانیان به همان شیوه برخورد می‌کنند.»


وی افزود: «من در عمرم کار چیدمان داوری انجام نداده‌ام و نمی‌دانم به چه شیوه‌‌ای این کار انجام می‌شود ولی با توجه به تجربه‌ای که در عمر داوری‌ام کسب کرده‌ام، معتقدم که باید تعادل برقرار باشد. نباید از 15 بازی لیگ به یک داور 10 قضاوت و به داوری دیگر دو قضاوت واگذار شود. معتقدم داوران باتجربه می‌توانند در 10 بازی از 15 بازی حضور داشته باشند و داوران جوان هم می‌پذیرند که آنها باید نصف داوران پیشکسوت‌تر از خودشان قضاوت کنند.»


خسروی درباره افزایش داوران الیت فوتبال ایران نیز بیان داشت: «ما سه داور الیت داشتیم که با خداحافظی محسن ترکی حالا دو داور داریم. الان داوران خوبی مثل اکرمی، محمدرضا فغانی و بیژن حیدری خودشان باید تلاش کنند تا AFC آنها را به عنوان داور الیت انتخاب کند. AFC برای آنها در دیدارهای مهم‌شان ناظر می‌فرستد و در آنجاست که آنها نمره قبولی می‌گیرند. به طور مثال در بازی پرسپولیس برابر ماشین‌سازی از مالزی ناظری آمده بود تا قضاوت محمدرضا فغانی را مورد بررسی قرار دهد. حالا باید منتظر پاسخ AFC درباره نمره‌ای که فغانی به دست آورده باشیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته