دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1395 - 11:56
در جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی

حداد عادل: پیش‌نویس سند ملی تحول علوم انسانی تدوین شده است/ محمدیان: اگر ابهامات برطرف شود، استادان پای کار می‌آیند

دکتر غلام‌علی حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین پیش‌نویس سند ملی تحول علوم انسانی خبر داد.
کد خبر : 148341

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: «پیش‌نویس سند ملی تحول علوم انسانی از سوی این شورا با همکاری شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین‌شده است و هفته پیش در اجلاس مشهد مقدس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. امیدواریم این سند با در نظر گرفتن همه نظریات تدوین و در دسترس قرار گیرد.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «تقویت ارتباط با حوزه علمیه قم و سایر حوزه‌های علمیه نیز به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.»


در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: «به نظر می‌رسد شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر از نحوه عملکرد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی لازم است.»


او گفت: «بسیاری از استادان دانشگاه‌ها که حتی سلیقه متفاوت سیاسی دارند، نسبت به موضع تحول و ارتقای علوم انسانی نظر مثبتی دارند. اگر برخی از ابهامات ایجادشده نسبت به موضوع تحول علوم انسانی برطرف شود، یک ظرفیت عظیم دانشگاهی پای کار ‌می‌آیند.»


تصویب سرفصل‌های مددکاری اجتماعی و اقتصاد شهری


با توجه به تصویب کلیات رشته درسی "اقتصاد شهری" در مقطع کارشناسی‌ارشد در جلسه قبلی این شورا، جزئیات سرفصل‌های این رشته بررسی شد و اعضا بر لزوم محوریت عبودیت و مسجد در شهر اسلامی و ساماندهی اقتصاد شهری تاکید کردند و با رای مثبت اعضا، جزئیات سرفصل‌های مقطع کارشناسی‌ارشد رشته اقتصاد شهری تصویب شد.


در ادامه هم سرفصل‌های رشته "مددکاری اجتماعی" در مقطع کارشناسی بررسی و گزارش کارگروه مربوطه درباره این موضوع ارائه شد. در این گزارش به اهمیت و حساسیت این رشته درسی در کاهش اثرات آسیب‌های اجتماعی اشاره و کاربردی‌شدن و به‌روزرسانی این رشته جزو مهم‌ترین رویکردها در تدوین سرفصل‌های آن عنوان شد.


همچنین به سابقه تاریخی مددکاری اجتماعی در معارف اسلامی و لزوم تبیین نظریه اسلامی رفاه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره شد و بر مواردی مانند توام‌بودن امور دنیوی و اخروی در نگاه اسلام به جامعه، عبارت تلقی‌شدن خدمت به طلاق به عنوان مبنای نگاه اسلام به مددکاری اجتماعی و نقش خانواده در پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی تاکید شد.


پس از بحث و بررسی اعضا، سرفصل‌های ارائه‌شده این رشته درسی به تصویب شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب