دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1395 - 10:30
در گفت‌وگو با آنا به مناسبت سالروز تأسیس گزینش در کشور تشریح شد

نقش گزینش در ارتقای فعالیت سازمان‌ها/ احراز صلاحیت در بعدهای اعتقادی، اخلاقی و سیاسی، اساس کار گزینش

مدیر گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد بوشهر، تشکیل نهاد گزینش در کشور به فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را فرصتی دانست که در اختیار سازمان‌ها و نهادهای کشور قرار داده شده است.
کد خبر : 148260

سیدهادی حسینی مدیر گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد بوشهر به مناسبت سالروز تأسیس گزینش با خبرنگار خبرگزاری آنا به گفت‌وگو نشست. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم:


*لطفاً تاریخچه و پیشینه تشکیل گزینش در ایران را بیان کنید؟


-در خصوص پیشینه تشکیل نهاد گزینش در کشور، طبق فرمان معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، 15 دی سال 1361 نهاد گزینش در کشور رسما تشکیل شد.


حضرت امام خمینی (ره) هیأتی را به عنوان ستاد پیگیری تخلفات قضائی و اداری مامور کردند تا بررسی‌های کار‌شناسی را انجام داده و نهاد گزینش را منطبق بر فرمان حضرت امام (ره) تشکیل دهند، متعاقب آن، قانون گزینش در ۱۸ ماده و ۱۷ تبصره در تاریخ 74/6/14 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و مورخ 74/6/22 به تایید شورای نگهبان رسید.


آیین‌نامه اجرایی گزینش در ۵۲ ماده و ۴۰ تبصره در تاریخ 77/7/25 توسط کمیسیون مشترک آموزش وپرورش و امور اداری و استخدامی کشور بنا به پیشنهاد هیات عالی گزینش تصویب شد.



* در باره عملکرد گزینش دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر توضیحاتی بفرمایید؟


- گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با برگزاری منظم جلسات مصاحبه و بررسی، صلاحیت عمومی استادان و کارکنان در همه واحد‌ها و مراکز آموزشی استان، تمام سعی و تلاش خود را کرده تا افراد پاک و دلسوز را انتخاب کند.


پاسخ استعلام نهاد‌ها و ادارات مختلف را بصورت دقیق و در کمترین زمان که برگرفته از پرونده‌های تکمیل شده این نهاد از کارکنان و استادان (اعم از حق التدریس و هیات علمی) که بصورت رایانه‌ایی و فیزیکی و با رعایت نکات ایمنی حفظ و نگهداری می‌شود را ارسال شده ضمن اینکه با تهیه بروشور‌ها و کتابچه‌های متناسب با حوزه فعالیتی مانند «رهاورد هدایت» (مخصوص استادان) و برگزاری کارگاه آموزشی نماز و احکام (برای کارکنان) و برگزاری جلسات گزینش ادارات استان در واحد‌ها تلاش شده تا گزینشی پویا در سطح استان وجود داشته باشد.


*تاثیر گزینش بر انتخاب نیروهای کارآمد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


توصیه ما به همکاران این است که سه مسئله مد نظرشان باشد اول: به وظایف شرعی و قانونی خودشان به خوبی عمل کنند. دوم: امانت دار دستگاه باشند و سوم: امانت‌دار مردم هم باشند چراکه با هر انتخاب باید پاسخگوی مردم و مراجعه کنندگان باشیم

- بر اساس تاکید مقام معظم رهبری، «مسئولان باید گزینش خوب را سرلوحه کارشان قرار بدهند یعنی انسان‌های پاک، امین، دلسوز، صمیمی و مردم دوست را انتخاب کنند.» اساس کار در گزینش احراز صلاحیت در بعدهای اعتقادی، اخلاقی و سیاسی است.


هسته گزینش براساس فرآیند و ضوابط و معیارهایی که تعریف شده است، اقدام می‌کند و تمام سعی و تلاشش بر این است که توصیه مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشاند.


*نقش گزینش در ارتقای فعالیت سازمان‌ها و به تبع آن نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟


- در هر دستگاهی بحث نیروی انسانی از مهم‌ترین مباحث است. نیروی انسانی کارآمد و سالم می‌تواند محور تمام اهداف تعریف شده و ابزار لازم برای رسیدن به آن اهداف برای سازمان باشد، چراکه اگر این افراد بر اساس معیارهای انقلاب، کشور و آن سازمان به درستی انتخاب شوند در آینده سرمنشا بسیاری از تحولات و ارائه خدمات صادقانه در آن دستگاه خواهند شد اما اگر در این قضیه سهل انگاری و کوتاهی شود و خدای نکرده فرد غیرصالح انتخاب شود تبعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت‌‌ همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: «رد یک صالح به قدر جذب یک ناصالح سنگین است شاید هم سنگین‌تر؛ دوطرف قضیه دشوار است.»


کارگزاران هر دستگاه به عنوان امانت داران سازمان و مردم هستند، هرگاه امانتی به هر فردی سپرده شود اگر این فرد دارای ویژگی‌های امانت داری باشد و ارزش‌های اسلامی و انسانی را مد نظر قرار دهد مسلما در امانتداری و حفظ امانت تلاش بیشتر خواهد کرد. افرادی که امین باشند همواره خدا را در همه امور مد نظر قرار داده و به این اصل معتقدند که همواره در محضر خداوند متعال هستند، این افراد سعی می‌کنند خدمت و امانت داریشان بیشتر باشد و قصوری سهوا یا عمدا از آنان سر نزند که در ارائه خدمت به مردم نارضایتی ایجاد شود.


کارکنان باید امانت دار و حافظ خون شهدا، قدردان ایثارگری‌ها و حافظ ارزش‌های اسلامی باشند، اگر فرد صالح و دارای چنین خصوصیاتی انتخاب شده و وارد سازمان شود در پاسداری از این ارزش‌ها از تمام وجود مایه خواهد گذاشت.


*چه توصیه‌ای برای کارکنان این نهاد دارید؟


- مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «معتقدم که گزینش برای دستگاه‌های دولتی و نهاد‌ها و همه دستگاه‌های عامل مثل آب خوردن لازم و واجب است».


این توصیه باید سرلوحه امور ما قرار گیرد چراکه این توجه و مهم خواندن این هسته در ادارات وظیفه سنگینی را بر دوش کارکنان این حوزه قرار داده و باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا افرادی که انتخاب می‌شوند، فردی صالح، متعهد، صاحب اخلاق کریمه و آشنا به مسایل روز باشند.


توصیه ما به همکاران این است که سه مسئله مد نظرشان باشد اول: به وظایف شرعی و قانونی خودشان به خوبی عمل کنند. دوم: امانت دار دستگاه باشند و سوم: امانت‌دار مردم هم باشند چراکه با هر انتخاب باید پاسخگوی مردم و مراجعه کنندگان باشیم.


*صحبت پایانی.....


در پایان لازم است از زحمات آقای دکتر قیصری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر که همیشه حامی و پشتیبان گزینش بوده تشکر و قدردانی کنم. از همه معاونان دانشگاه و همکاران محترم و سخت کوش واحد بوشهر که در زمینه‌های مختلف دفتر گزینش را همراهی کرده‌اند سپاسگزارم. تشکر و قدردانی از روسای همه واحدهای دانشگاه ازاد اسلامی استان که همیشه دفتر گزینش را امین دانسته و این دفتر را در زمینه‌های اداری همراهی کرده‌اند.


وب سایت گزینش استان بوشهر به آدرس GOZINESH@IAUBSHEHR. AC. IR همواره فعال بوده و آماده دریافت نظر و پیشنهادات مفید و سازنده در امر گزینش است.


گفت‌وگو: داود نصیری


انتهای پیام/

برچسب ها: گزینش واحد بوشهر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته