دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1395 - 20:28
بیانیه نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی منتشر شد

لزوم تشکیل شورای بین­‌المللی علم و فناوری برای جایزه مصطفی(ص)

دومین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی(STEP) که از سوی دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) و با مشارکت و میزبانی دانشگاه پوترا مالزی از ۲۹ آذر تا ۳ دی برگزار شده بود، با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.
کد خبر : 145909

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع­‌رسانی جایزه مصطفی(ص) در این نشست 30 دانشمند از ۱۲ کشور مسلمان بنگلادش، مصر، هند، ایران، اردن، مالزی، مراکش، عمان، پاکستان، عربستان سعودی، سنگاپور و ترکیه و بسیاری از دانشجویان و فارغ­‌التحصیلان پژوهشگر از جمله اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها حضور داشتند و برنامه‌های زیادی در قالب نشست­‌ها و میزگردهای بحث و گفتگوی تخصصی، کارگاه­‌ها، سخنرانی­‌ها و ... با موضوعات همکاری و مشارک­ت‌های علمی و فناوری میان کشورهای مسلمان، ایجاد بستری برای اکتشاف و خلاقیت در دانشگاه­‌ها و موسسات تحقیقاتی و مباحث مربوط به چاپ مقالات علمی با تاثیرگذاری بالا برگزار شد. همچنین برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) دستاوردهای علمی خود را معرفی و از فواید و کاربرد آنها در جامعه صحبت کردند.


در این بیانیه نظرات و راهکارهایی برای ارتقای هرچه بیشتر همکاری­‌ها و مشارکت­‌های علمی و فناوری میان کشورهای مسلمان و حتی سطوح فراتر از آن از سوی شرکت‌کنندگان نشست پیشنهاد شد.


ایجاد یک مرکز علمی آنلاین به عنوان بستری برای توسعه همکاری و مشارکت­‌های علمی و فناوری و همچنین فراهم‌کردن امکان دسترسی به بهترین مشارکت­‌ها میان کشورهای اسلامی، اتخاذ رویکردی اصولی و هدفمند برای بهره­‌مندی از برنامه­‌های موفق و مدل­‌های همکاری در سایر کشورها و به‌کارگیری آنها در کشورهای مسلمان که به دنبال آن توجه دیگر ملت­‌ها بیشتر به سوی علم و فناوری در جهان اسلام معطوف می­‌شود، تشکیل صندوق موقوفات با هدف سرمایه­‌گذاری بر روی فعالیت­‌هایی که فراتر از سطح توانایی فعلی هستند مانند حمایت از محققان برجسته نوپا، پژوهشگران مولد و ابتکار عمل­‌های جدید تعدادی از این پیشنهادها است.


همچنین پیشنهاد شد برای حفظ سطح عملکرد تحقیقاتی، سهم جداگانه­‌ای از بودجه تحقیق باید به هزینه­‌های نگهداری از تجهیزات ضروری و پیشرفته اختصاص داده شود که در این زمینه استفاده مشترک از توانمندی‌های متخصصان می­‌تواند موثر واقع شود.


طراحی برنامه‌ها با هدف بهره‌مندی از فرصت­‌های بورسیه موجود در کشورهای اسلامی مختلف، مرتفع کردن معضل پرداخت حقوق ناعادلانه به پژوهشگران دانشگاهی و تشکیل شورای بین­‌المللی علم و فناوری برای جایزه مصطفی(ص) از دیگر پیشنهادهایی بود که برندگان جایزه مصطفی و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در این نشست مطرح کردند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته